Foto ohlédnutí za Formulí E v Londýně
Formule E má za sebou první sezónu, pojďme si připomenout poslední dvojici závodů
Tento víkend se už sice uoči motoristické veřejnosti upínají na Silverstone a Velkou Cenu F1, pojďme se však ještě vrátit do Londýna, kde se minulý týden konal závěrečný podnik prvního ročníku Formule E.Ten se od ostatních závodů sezóny lišil v několika ohledech. Zaprvé se nekonal pouze jeden závod, ale v britské metropoli se za víkend stihly odjet závody rovnou dva. A trochu jiná byla i lokalita, místo v okolí moderních budov se jezdilo v Battersea parku uprostřed Londýna. Všude přítomná zeleň tak ještě více podtrhla hlavní myšlenku elektronických formulí.
Na závěrečný víkend se ve startovním poli představilo hned pět nových jezdců. A to dokonce i jedna slečna Simona de Silvestro. Nebyla však první ženou, která se závodu formule E zúčastnila, v prvních dvou závodech sezóny závodila i Katherine Legge a následně Michela Cerruti. Dále byl mezi nováčky šampion GP2 z roku 2013 Fabio Leimer, který se konečně vrací zpátky do formulového prostředí. Kromě účasti v závodě formule E se totiž stal i rezervním pilotem týmu Manor F1 a dělá si zálusk na závodní sedačku Roberta Merhiho. Nebyla by to formule E, kdyby do jejího pole nepřibyl další expilot formule 1, tím se pro Londýn stal Sakon Yamamoto, který nahradil Antonia Felixe da Costu. Portugalský pilot totiž upřednostnil závod DTM. Dalším nováčkem byl Oliver Turvay a tím posledním Alex Fontana. Pro něho to bylo opravdu na rychlo, jelikož telefonát s dotazem na svou účast obdržel teprve ve čtvrtek ráno.
Více než na nováčky se ale v Londýně soustředila pozornost na hlavní adepty v boji o titul. Před poslední dvojicí závodů mělo matematickou šanci získat titul ještě šest jezdců: Jerome D´Ambrosio, Nicolas Prost, Nelson Piquet, Lucas di Grassi, Sebatien Buami a Sam Bird.
Přičemž největší šance měl Nelson Piquet Jr. Ten do Londýna přijel s náskokem 25 bodů na druhého Sebastiena Buemiho. Nakonec ale jeho závodní víkend nebyl vůbec tak jednoduchý jak se zpočátku mohlo zdát.
Formule E je dost odlišná od toho, co motorsport do té doby znal. To podtrhovala i přítomnost ledního medvěda v paddocku
Formule E postavila své první úspěchy hlavně na tom, že do kokpitu posadila řadu bývalých pilotů F1. Za celou úvodní sezónu jsme jich v poli mohli vidět celkem 17. Jedním z takových pilotů je Jean Eric Vergne. Ten na sebe upoutal pozornost obzvlášť při svém debutovém víkendu, když hned napoprvé dokázal získat pole position. Dobře si vedl i po zbytek sezóny, ale o titul nebojoval. To bylo dáno tím, že vynechal první dva podniky sezóny, protože v té době ještě bojoval v barvách Toro Rosso v samotné královně motorsportu.
A teď už se pojďme podívat do garáží. První výjezd víkendu pro Nelsona Piqueta.
Jean Eric Vergne
Jeden z Piquetových největších soupeřů Lucas di Grassi
Jerome D´Ambrosio
Fabio Leimer nahradil ve voze Jaime Alguersuariho. Ten se ale přesto v garáži Virginu pohyboval i nadále a to i v týmovém oblečení.
Formule E se vyznačuje poněkud skromnější doprovodnou sérií.
V sobotní kvalifikaci se z vítězství radoval Sebastien Buemi. Druhé místo si vybojoval Jerome D´ambrosio a třetí skončil Lucas di Grassi. Vedoucí pilot průběžného pořadí Nelson Piquet startoval čtvrtý.
Jelikož ale Formule E hodně dbá na své fanoušky, ještě před závodem čekala piloty autogramiáda. Mezi nejpohodovější dvojici určitě patřili piloti stáje Mahindra, Bruno Senna a Karun Chandhok. Ti byli týmovými kolegy už v F1 a předtím dokonce i v GP2.
Největší zájem byl ale samozřejmě o Nelsona Piqueta.
Ve formuli E hraje svou úlohu i obliba u fanoušků. Existují zde totiž Fan Boost, kde fanoušci hlasují, kteří tři piloti dostanou extra výkon navíc. V sobotu u fanoušků vyhráli oba hlavní kandidáti o titul, Nelson Piquet a Sebastien Buemi, tím třetím byl možná trochu překvapivě nováček Oliver Turvey.
Formule E je vstřícná možná až moc. Což mělo za následek absolutně přeplněný startovní rošt všemožnými hosty i novináři.
Takové problémy ale netrápily Fabia Leimera. Toho při kvalifikaci potkal problém s nastavením, proto startoval až z poslední řady.
Po celý víkend na tom byl špatně i Daniel Abt. Němec je nejmladším pilotem v poli a zároveň patří k největším zastáncům zelených technologií.
Závod byl odstartován za safetycarem, a jelikož se jednalo o trať, na které se špatně předjíždí, příliš akce se diváci v závodě nedočkali. Z pole position zvítězil Sebastien Buemi, za ním stejně jako v kvalifikaci skončil Jerome D´Ambrosio. Pouze Jean Eric Vergne díky lepším zastávkám v boxech překonal Lucase di Grassiho. Nelson Piquet skončil pátý. O titulu stále nebylo rozhodnuto, ale náskok Nelsona Piqueta se zmenšil na čtyři body.
Pokud by Vás zajímalo, zda Sakon Yamamoto od dob F1 zlepšil své jezdecké schopnosti, tady je odpověď...
V neděli vypadalo všechno jinak než v sobotu. V průběhu kvalifikace totiž přišel déšť. A jelikož kvalifikace ve Formuli E má značně nespravedlivý formát, na počasí vidělaly první dvě kvalifikační skupiny, které o nejlepší čas bojovaly téměř na suchu. Kdežto další tři skupiny jezdily už za hustého deště, proto na lepší umístění neměly šanci. Odnesl to i Nelson Piquet, kterému patřilo až šestnácté místo na roštu. Kdežto jeho největší soupeř Sebastien Buemi měl štěstí trochu víc a startoval jako šestý.
Komu nejvíc štěstí přálo, byla tato trojice. Pole position si vybojoval Stehpane Sarrazin, za ním skončil Jerome D´Amborio a Loic Duval.
Samu Birdovi patřilo na roštu čtvrté místo
Nováček Oliver Turvay překonal svého kolegu Piqueta a startoval dvanáctý (a opět bral Fan Boosted)
S Nelsonem Piquetem a jeho nadějemi na titul to díky jeho umístění v kvalifikaci vypadalo dost bledě. Přesto se ještě na startovním roštu ochotně fotil s fanoušky, pózoval novinářům a čas si udělal i na svého kamaráda Felipe Massu.
Po nudném sobotním závodě přišla v neděli konečně zajímavá bitva. Piquet se probojoval ze šestnáctého místa až na šesté, Buemi do posledního kola útočil na čtvrtého Bruna Sennu, ale předjet ho nedokázal. Proto se Nelson s náskokem pouhého bodu zapsal do historie jako první Šampion Formule E. Tvrdě se bojovalo i o vítězství v samotném závodě. Po parádní jízdě nakonec před domácím publikem zvítězil Sam Bird.