Mysleli jste si, že nás přechytračíte, ha, ha, ha
Falešné zastávky Mercedesu nezabraly, ale byly proti pravidlům?
"Mysleli jste si, že nás přechytračíte, ha, ha, ha," přečetl si Toto Wolff, šéf týmu Mercedes, v SMSce od své manželky, Susie Wolffové, testovací jezdkyně Williamsu.
Zpráva přišla krátce po neúspěšném pokusu Mercedesu oklamat Williams a donutit ho k brzké výměně pneumatik alespoň jednoho vozu. Mercedes měl nepochybně i v Silverstone nejrychlejší vůz, ale po pomalém startu a Hamiltonově krátkém výletu mimo trať se oba jeho jezdci ocitli za vozy Williamsu. Dostat se přes dva jezdce jednoho týmu nebývá jednoduché ani pro favority, Williams mohl zvolit několik cest jak obětovat výsledek jednoho vozu a získat výhodu pro vedoucího pilota.
Mercedes se proto pokusil Williams oklamat a již ve 14. kole nechal své mechaniky vyběhnout z garáže naprázdno a tvářit se, že čekají na jednoho z pilotů. Williams si měl myslet, že se Mercedes odhodlal k velmi včasné zastávce a možná i přechodu na dvouzastávkovou strategii a ve stresu povolat jednoho ze svých jezdců, aby ani jednomu mercedesu nedovolil jezdit v čistém vzduchu a nikým nebrzděný. Williams však nezareagoval, držel se své strategie a mechanici Mercedesu opět zalezli do garáže.
Zajímavostí je, že Mercedes po pár kolech tuto strategii opravdu použil. Lewis Hamilton jel k mechanikům dříve než jezdci Williamsu a díky rychlé jízdě na nových pneumatikách a volné trati se dostal na první místo, kde pak zůstal až do konce závodu.
"Byla to taková hra, která nám ale nevyšla," přiznal po závodě Toto Wolff. "Víme, že Williams mívá problém s výdrží pneumatik a věděli jsme, že brzká zastávka by jim mohla nadělat problémy. Alespoň jsme se pobavili."
BBC a Pat Symonds, technický ředitel Williamsu, však upozorňují, že FIA by se na falešné zastávce mohla zabavit posvém. Falešná příprava na výměnu pneumatik sice není v F1 novinkou, pravidla ji však teoreticky zakazují.
V sportovních pravidlech totiž najdete i tohle: "Personál týmu se může pohybovat v boxové uličce jen bezprostředně předtím než bude potřebovat provést práce na voze a hned po jejich ukončení ji musí opustit."
A jelikož se mechanici Mercedesu ve skutečnosti na žádnou práci na voze nechystali, měli zůstat sedět v garáži.
"Myslím, že pravidla zakazují vstup do boxové uličky, pokud se tým nepřipravuje na skutečnou zastávku," všiml si Symonds.
David Coulthard, moderátor BBC, na Symondsova slova navázal: "Myslím, že Pat Symonds poukázal na nějaké pravidlo. Nejsem si tím jistý, zkusím to pak najít, ale kvůli bezpečnosti nemůžete mít mechaniky venku jen tak, když kolem projíždějí vozy jiných týmů.“