Mýty zbořené Velkou cenou Velké Británie
Že prý je F1 pomalá a už nedokáže naplnit tribuny?
Obrovská změna. Formule 1 potřebuje obrovskou změnu k lepšímu, jinak nepřežije a ztratí se v propadlišti dějin, slýcháme stále častěji od některých nespokojených šéfů týmů a jezdců, také od Bernieho Ecclestona, některých skeptických zahraničních žurnalistů a v podobném duchu, i když ne zcela jasně, se vyjádřili fanoušci v celosvětové anketě. Opravdu je ale nutná revoluce, nebo krok zpět do 90. let? Web motorsport sepsal mýty, které podle něj padly 5. července, během krásné a vzrušující Velké ceny Velké Británie 2015.
1. Formule 1 už nedokáže na tribuny přilákat fanoušky
Kondice F1 se často měří prázdnými sedadly na tribunách. Loni měla Velká cena Německa katastrofální návštěvnost, což dopomohlo k tomu, že letos se v Německu vůbec nepojede. Obnovená VC Rakouska přitom měla loni v neděli vyprodáno, ale už letos měl Red Bull problém prodat všechny lístky. VC Velké Británie však předvedla, jak to má vypadat. Boj Lewise Hamiltona s jezdci Williamsu i týmovým kolegou Nicem Rosbergem sledovalo 140 000 diváků. Ano, mnozí přišli právě díky Lewisu Hamiltonovi a nikdy z nich nebudou věrní fanoušci F1, ale Británie a Silverstone to dokázali.
2. Fanoušci od nudy usínají a vypínají televizory
Formule 1 za poslední léta ztratila sledovanost milionů fanoušků. Ano, ale doba se mění, lidé tráví více času na internetu a o víkendech chodí víc do společnosti a na televizi a sporty v ní zůstává méně času. A Formule 1 tomu vydatně pomáhá přechodem na placené sportovní televizní stanice, což zasáhlo nás jako i Británii.
Jenže v Británii je model trochu jiný, placená Sky a volně dostupná BBC se dokáží podělit. A kombinovaná sledovanost byla podle předběžných údajů motorsportu kolem 31.6 milionu diváků. Tedy víc než loni, když u televizorů sedělo 29.3 milionu fanoušků. V Itálii se na VC Velké Británie koukalo 29.5 milionu namísto loňských 28.4 mil. Německo zůstalo alespoň stabilní, přesto že přišlo o vlastní velkou cenu. Propad sledovanosti prožívá Španělsko, ale tomu se při výsledcích Fernanda Alonsa ani nedalo vyhnout.
3. WEC je rychlejší než F1
F1 je od začátku sezóny 2014 kritizována za "pomalost" nové generace vozů. Omezení přítlaku kvůli prodloužení brzdné dráhy, zvýšení hmotnosti kvůli novým hybridním technologiím a obrovské nádrže pro palivo, jelikož automobilky předvádí, jak efektivní motory dokáží vyrobit a přestalo se tankovat. To vše si vybírá svou daň především v prvních kolech závodu, když je v nádržích 100 kilogramů benzínu. Je to pravda, ale tvrzení, že vozy LMP1 z vytrvalostního šampionátu jsou letos stejně rychlé nebo dokonce rychlejší než F1, byly pouze mýtem. Silverstone byla letos první tratí, kde se předvedli obě série a srovnání vypadá následovně:
FORMULA 1 | WEC |
Pole position | Pole position |
1:32.248 | 1:39.721 |
První kola závodu |
První kola závodu |
1:41.141 | 1:43.214 |
1:40.272 | 1:42.533 |
1:39.515 | 1:42.267 |
1:39.778 | 1:42.012 |
1:39.701 | 1:46.518 |
Nejrychlejší kolo závodu |
Nejrychlejší kolo závodu |
1:37.093 | 1:40.836 |
4. Nezávislí jsou jenom do počtu
Letos to opět jednou vypadalo, že Formule 1 podlehne tlaku a přejde na levnější model naplňování startovního roštu s mocnými a bohatými týmy v A-kategorii a bezzubými nezávislými týmy se zákaznickými vozy. Návrh byl opět jednou odložen na neurčito a v Silverstone jsme viděli krásné divadlo s mnoha aktéry z týmů bez podpory automobilky, ale s vlastními vozy. Nová Force India vypadá opravdu rychle a v nejbližších závodech by mohla potrápit hlavně Red Bull. A největší tým bez podpory automobilky, Williams, měl po startu v čele oba vozy bránící své pozice před piloty továrního Mercedesu. Tak proč dělit 10 týmů do dvou lig?
5. Strategická Skupina F1 se na ničem nedohodne
Sdružení šesti nejúspěšnějších týmů, FIA a Formula One Management čelí ostré kritice a má být rozpuštěno, protože se jeho členové nikdy na ničem rozumném nedohodnou. Na setkání před Silverstone se však mocní světa F1 dohodli na pomocné ruce pro Hondu a každého nového dodavatele motorů, zákazu startovních pomocníků, svobodnějším výběru pneumatik pro sezonu 2016 a pokračuje se v hledání konceptu rychlejších vozů pro sezónu 2017.