Reutemann na Brabhamu triumfuje na vražedném Nürburgringu
Motorsport před 40 lety - 32. díl
Po mokré bitvě za návalu vod v Silverstone čekal na formuli 1 začátkem srpna 1975 na Nürburgringu závod v úmorném vedru. Vysoké teploty asfaltu a nečistota měly na již beztak krajně nebezpečné severní smyčce za důsledek hojné defekty pneumatik. To ovšem nebránilo výbornému Laudovi, aby na této klasické trati poprvé prolomil hranici magických sedmi minut.
Rakušan postavil své Ferrari 312T časem 6m 58,6s na pole-position před Paceho, Schecktera, Depaillera, Regazzoniho, domácí naděje Masse a Stucka, Fittipaldiho, Hunta a Reutemanna. Také velká cena Německa připravila pozorovatelům scény několik nových kombinací. John Surtees závod po debaklu v Silverstone (přišel tam mimo jiné o tři motory) neobeslal a Colin Chapman rychle sáhl po jeho smluvním jezdci Johnovi Watsonovi. Rakušan Harald Ertl debutoval ve formuli 1 na bývalém Heskethu Alana Jonese a Ian Ashley směl krotit druhý Williams – což se tak úplně nepodařilo: anglický hazardér zničil vůz v tréninku tak, že nemohl své dobré 20. startovní místo zaujmout. Jako poslední tedy směla na start Lombardiová i když na Laudu ztrácela bezmála 40 vteřin na kolo! Tony Trimmer, který se poprvé pustil do dobrodružství s beznadějným japonským Maki, se nekvalifikoval.
Závod na 14 kol (á 73 zatáček) zprvu ovládly oba favorizované dvanáctiválce Ferrari. Po polovině velké ceny byli Lauda a Regazzoni jasně vpředu, zatímco většina vážných konkurentů již dávno odstoupila – často kvůli defektu pneumatiky. S desátým kolem se ale osud ke Scuderii otočil zády: porucha čerpadla oleje zničila Regazzoniho motor a zakrátko poté se Lauda objevil v boxech s přední pneumatikou na cucky. Rakušan se propadl na 5. místo za Reutemanna, Hunta, Laffita a Pryceho, až do cíle ale ještě dokázal zachránit třetí pozici. Vítězem velké ceny Německa se tak stal Carlos Reutemann na Brabhamu BT44B. Argentinec byl po prvním kole jen desátý a v průběhu závodu aktivně nepředjel ani jednoho konkurenta – měl ale to štěstí, že se vyhnul defektům a tím zastávce v boxech. Stejně tak jako Reutemann profitoval z odstoupení rychlejších konkurentů i Jacques Laffite. Francouz se po dlouhé době postaral o špičkový výsledek týmu Franka Williamse a dojel senzačně druhý, 45 sekund před Laudou. V těsném závěsu dosprintovali pohořím Eifel Tom Pryce a Alan Jones, čímž si budoucí mistr světa z Austrálie zapsal první dva body kariéry. Poprvé na bodech dojel i Gijs van Lennep na Nunnově novém Ensignu MN175. Houževnatá Lombardiová skončila ve stejném kole s vítězem jako sedmá, ještě před debutantem Ertlem.
V rámci velké ceny si to na Nürburgringu rozdali i borci DRM. Na dlouhém okruhu startovaly obě divize v jednom závodě, který odstartoval tehdejší ministerský předseda státu Reinland-Pfalz, pozdější kancléř NSR, Helmut Kohl. Velkou divizi vyhrál po fotofiniši Albrecht Krebs (Schnitzer-BMW) před Haraldem Grohsem (Faltz-Alpina-BMW), ve dvoulitrech se prosadil Hans Heyer (jeho Zakspeed-Ford skončil celkově čtvrtý) před Jörgem Obermoserem (BMW 2002).
O „Zlatý pohár“ nastoupily na Nürburgringu i monoposty formule Super Vau. Po pěti kolech se prosadil budoucí špičkový pilot DRM Manfred Schurti (ATS-Lola) z Lucemburska před Finem Mikko Kozarowitzkym (ATS-Lola) a dnešním manažerem Marcuse Ericssona, Eje Elghem (Lola). V celkovém hodnocenívelmi dobře dotovaného šampionátu stále vedl Švéd Kenneth Persson (Bosch-Kaimann), který dojel v Německu čtvrtý.
Carlos Reutemann si jede pro poněkud šťastné vítězství v GP Německa roku 1975.
Laffitovo druhé místo na Nürburgringu muselo finančně těžce zkoušenému Frankovi Williamsovi připadat jako dáreček spadlý z letního nebe.
Albrecht Krebs se na Nürburgringu prosadil v závodě DRM těsně před Haraldem Grohsem.