Hamilton nejrychlejší, Pérez koly vzhůru!
Velká cena Maďarska - 1. trénink
Vítejte zpátky na formule.cz a při sledování prvního tréningu před Velkou cenou Maďarska!
Kvůli nečekanému zrušení VC Německa se závod v Maďarsku ocitl v kalendáři uprostřed léta osamocený. Od závodu na Silverstone uplynuly již tři týdny a do VC Belgie zbývá ještě měsíc času. Málokdo si asi i teď drží v hlavně přesný bodový rozdíl mezi kandidáty na titul nebo kompletní pořadí Poháru konstruktérů a VC Maďarska se tak mohla konat v mimořádně uvolněné atmosféře.
Bohužel, před týdnem nás zasáhla velmi smutná zpráva. Jules Bianchi skončil svůj poslední boj a odešel do závodníckého nebe. Zemřel na následky poranění mozku při havárii v loňské VC Japonska na okruhu Suzuka. Celý maďarský víkend se proto ponese ve velmi smutné atmosféře, mladého talentovaného jezdce si připomene každý tým, každý jezdec a před startem nedělního závodu mu vzdáme hold minutou ticha.
Avšak "Show must go on," a také na rozpáleném Hungaroringu se bude bojovat o přízeň fanoušků i mistrovský titul. Na krátký okruh se 14 zatáčkami a jen krátkými rovinkami se dlouho těšily především týmy Red Bull, Toro Rosso a McLaren poháněné slabšími motory Renault a Honda. V Maďarsku je před startem prvního tréningu 27°C, trať má 40°C. Na trati poprvé uvidíme Švýcara Fabia Leimera, vítěze série GP2 z roku 2013, který v prvním tréninku nahradí Roberta Merhiho. Romain Grosjean opět uvolnil sedačku loňskému vítězi GP2, Jolyonu Palmerovi.
Pirelli s horkým maďarským létem počítalo předem a na Hungaroring nezaslalo své nejměkčí směsi, ale kombinaci měkkých a středně-tvrdých pneumatik. V prvním tréninku si tedy piloti vyzkoušeli zahřívání středně-tvrdé směsi. Trať se rychle zaplnila jezdci včetně kandidátů na titul, ale v prvních minutách všichni absolvovali pouze instalační kola. Renault zveřejnil údaj z minulého roku, podle kterého se na plný plyn jede jen 45 procent Hungaroringu.
Jezdci Mercedesu vykročili do tréninku pravou nohou. Rosberg se sice stěžoval na přetáčivost svého W06, ale po pár kolech si připsal čas 1:26.2s a Hamilton ho vylepšil na 1:25.3s, čímž překonal loňský nejrychlejší čas ze závodu, který byl však ovlivněn deštěm. Kimi Räikkönen a Max Verstappen jezdili o 2 sekundy pomalejší časy.
Räikkönen: "Úpravy mohu dělat pouze na hlavní rovince. Tam, kde si to vy představujete, je to hodně těžké." Hungaroring je opravdu hodně klikatý.
Hlavní, startovací rovinka je nejdelší a končí ostrou zatáčkou. Jezdci proto mnoho pozornosti věnovali trénování brzdění do této zatáčky, kde bychom v neděli mohli vidět nejvíce předjížděcích manévrů.
Hülkenberg: "Pokazil jsem zatáčku číslo 1, tohle kolo nebude dobré."
Většina jezdců využila bonusovou sadu pneumatik určených pro první půlhodinu prvního tréninku naplno, a pak spokojeně vystoupili z monopostů. Trať se tedy na pěkných pár minut ponořila do ticha. Až čtyři jezdci si však zatím nedokázali připsat ani jedno měřené kolo. Řeč je o Pastoru Maldonadovi, Jolyonu Palmerovi, Daniilu Kvjatovi a Sebastianu Vettelovi.
Ticho ve skutečnosti přerušil až po 15 minutách Felipe Nasr. Brazilec i jeho švédský týmový kolega už mají se Sauberem podepsané nové smlouvy pro příští rok a oni ani švýcarský tým se tedy letošního přestupového kolotoče nezúčastní. Tento tým měl velmi dobrý vstup do sezony, nejvíce ho potěšilo Nasrovo páté místo v Austrálii, ale vývoj vozu pak evidentně zahnul nesprávným směrem a brzy bude zřejmě muset jeho vývoj přibrzdit a začít se více věnovat přípravám vozu pro další sezonu.
Räikkönen po návratu na trať předvedl rychlé kolo a zařadil se půl sekundy za Hamiltona, avšak před Rosberga. Nezvykle vysoko jsme věděli jezdce Red Bullu, drželi se čtvrtého a pátého místa a Vettela drželi pod sebou. Williams se naopak držel na opačném konci tabulky a v jednu chvíli měl pod sebou pouze piloty Manoru a Nica Hülkenberga. Williams se však obvykle zlepší v druhém nebo třetím tréninku.
Po necelé hodině prvního tréninku jsme viděli, jak se monopost Sergia Péreze otáčí koly vzhůru! Z prvních záběrů nebylo zřejmé, co se vlastně stalo, ale jezdec se z monopostu dostal vlastními silami. Trénink samozřejmě přerušila červená vlajka, na trati zůstal monopost a množství úlomků.
Záznam ukázal, že Pérez byl příliš široký v 11. zatáčce, pak se velkou částí následující krátké rovinky klouzal s monopostem otočeným o 90° a k převrácení vozu došlo po vyjetí na trávu na opačné straně dráhy a vrážení do svodidel.
Čištění tratě skončilo až 17 minut před koncem tréninku a oba jezdci Lotusu měli na kontě pouze instalační kola.
11 minut před koncem se na trať konečně dostal i lotus Pastora Maldonada. Prvním a druhým kolem se však dostal pouze nad Manor.
Autosport přišel ještě před koncem tréninku s překvapující zprávou. Lotus se nezúčastnil většiny tréninku kvůli zpožděným platbám Pirelli! Víme, že dluhy Lotusu vůči dodavatelům se už řeší i soudní cestou, nejvíce se psalo o dluzích vůči společnosti Xtrac, dodavateli částí převodovky.
Räikkönenovi při přejezdu přes obrubník 12. zatáčky najednou odpadlo přední přítlačné křídlo. Fin na to doplatil i defektem levé přední pneumatiky a trénink musel být 5 minut před koncem opět přerušen červenou vlajkou. Z křídla zůstaly pouze trosky. Ještě před uplynutím časového limitu stihli maršálové opět vyvěsit zelené vlajky, ale většina vozů už zůstala v garážích.
Jezdec | Tým | Čas | Odstup | Kola | |
1 | Hamilton | Mercedes | 1:25.141 | 18 | |
2 | Rosberg | Mercedes | 1:25.250 | 0.109 | 22 |
3 | Räikkonen | Ferrari | 1:25.812 | 0.671 | 23 |
4 | Ricciardo | Red Bull | 1:26.053 | 0.912 | 20 |
5 | Kvjat | Red Bull | 1:26.070 | 0.929 | 17 |
6 | Vettel | Ferrari | 1:26.395 | 1.254 | 14 |
7 | Sainz | Toro Rosso | 1:26.727 | 1.586 | 25 |
8 | Perez | Force India | 1:26.776 | 1.635 | 14 |
9 | Bottas | Williams | 1:26.825 | 1.684 | 19 |
10 | Verstappen | Toro Rosso | 1:26.934 | 1.793 | 27 |
11 | Alonso | McLaren | 1:27.272 | 2.131 | 16 |
12 | Button | McLaren | 1:27.308 | 2.167 | 17 |
13 | Hulkenberg | Force India | 1:27.317 | 2.176 | 11 |
14 | Massa | Williams | 1:27.381 | 2.240 | 19 |
15 | Nasr | Sauber | 1:27.409 | 2.268 | 24 |
16 | Ericsson | Sauber | 1:27.732 | 2.591 | 23 |
17 | Maldonado | Lotus | 1:28.568 | 3.427 | 9 |
18 | Stevens | Manor | 1:29.693 | 4.552 | 17 |
19 | Leimer | Manor | 1:30.631 | 5.490 | 18 |
20 | Palmer | Lotus | bez času |
4 |