Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

DTM ve Spielbergu: poločas sezony ve stínu diskvalifikace BMW

DTM ve Spielbergu: poločas sezony ve stínu diskvalifikace BMW

Informační přehled před pátým závodním víkendem.

Jedna dovolenková destinace střídá druhou a po přímořském Zandvoortu zavítá DTM při svém zahraničním letním turné do hornatého Štýrska, kde se letošní sezona bude v malebném panoramatu Alp lámat do své druhé poloviny.

Původní Österreichring, jehož závodní historie sahala až do roku 1969, přestavěl v polovině devadesátých let k obrazu svému Hermann Tilke. Vznikla tak půdorysně zdánlivě jednoduchá, výškovým profilem však velmi osobitá trať a jedna z nejoblíbenějších destinací v kalendáři každé závodní série, DTM nevyjímaje.

Německá série byla ostatně první velkou závodní akcí, která se na nově zrekonstruovaném Red Bull Ringu v roce 2011 představila a od té doby se do vesničky s příznačným názvem Spielberg pravidelně vrací.

 

Svoji charakteristikou trať vyhovuje především vozům Mercedesu a BMW. I přes dodatečnou zátěž po dominantím holandském víkendu budou stroje z Mnichova patřit znovu k nejlehčím a mají proto velkou šanci zopakovat v Rakousku své úspěchy z předchozích dvou ročníků.

První tři příčky na stupních vítězů v roce 2013 a kvarteto jezdců na čele o rok později dávají automobilce, která se v Zandvoortu tučně zapsala do historických tabulek, dostatek sebevědomí k útoku na nejvyšší rakouské mety. I tak však budou mít u BMW vrásky na čele -  k tomu se však ještě vrátíme.

Ačkoliv si vozy budou ve Spielbergu hmotnostně nejblíže od začátku sezony (viz. tabulka), i tak může rozdíl 10 kg na zdejší trati znamenat výhodu/ztrátu až dvou desetin na jedno kolo.

 

p.
 Jezdec  Značka – Tým
 Aktuální hmotnost
 Zátěž
1.
 M.Ekström  Audi - Abt Sportsline
1127,5 kg
+7,5 kg
2.
 P.Wehrlein  Mercedes – HWA
1127,5 kg
+7,5 kg
3.
 E.Mortara  Audi - Abt
1125 kg
+5 kg
4.
 M.Rockenfeller  Audi - Phoenix
1125 kg
+5 kg
5.
 J.Green  Audi - Rosberg
1125 kg
+5 kg
6.
 D.Juncadella  Mercedes – Mücke
1125 kg
+5 kg
7.
 G.Paffett  Mercedes – ART
1125 kg
+5 kg
8.
 C.Vietoris  Mercedes – HWA
1125 kg
+5 kg
9.
 R.Wickens  Mercedes – HWA
1125 kg
+5 kg
10.
 M.Götz  Mercedes – Mücke
1125 kg
+5 kg
11.
 L.Auer  Mercedes – ART
1122,5 kg
+2,5 kg
12.
 P.di Resta  Mercedes – HWA
1122,5 kg
+2,5 kg
13.
 N.Müller  Audi - Rosberg
1120 kg
0 kg
14.
 M.Molina  Audi - Abt Sportsline
1120 kg
0 kg
15.
 T.Scheider  Audi - Phoenix
1120 kg
0 kg
16.
 A.Tambay  Audi - Abt
1117,5 kg
-2,5 kg
17.
 M.Martin  BMW - RMG
1115 kg
-5 kg
18.
 T.Glock  BMW - MTEK
1115 kg
-5 kg
19.
 M.Wittmann  BMW - RMG
1115 kg
-5 kg
20.
 A.Farfus  BMW - RBM
1115 kg
-5 kg
21.
 B.Spengler  BMW - MTEK
1115 kg
-5 kg
22.
 A.Félix da Costa  BMW - Schnitzer
1115 kg
-5 kg
23.
 T.Blomqvist  BMW - RBM
1112,5 kg
-7,5 kg
24.
 M.Tomczyk  BMW - Schnitzer
1110 kg
-10 kg

 

Audi plánuje podle slov šéfa Dietera Gasse v Rakousku návrat na stupně vítězů. V loňském roce jel vstříc vítězství Jamie Green, než jej zastavila penalizace za strategickou chybu při načasování zastávky v boxech.

Stále ještě vedoucí muž průběžného pořadí odešel z posledních tří závodů bez bodu a musí proto rychle  zapracovat na svém kontě. Nejbližší konkurenti Ekström a Wehrlein už ztrácí jen 5 bodů!

Mercedesu bylo v loňském roce upřeno vítězství po kontroverzní penalizaci a následné diskvalifikaci Roberta Wickense. Tedy i Stuttgartští si budou chtít napravit svoji zdejší reputaci.

Onboard kamery budou v závodech ve Spielbergu doprovázet Tima Scheidera, Augusta Farfuse a Garyho Paffetta. V rubrice Driver´s Seat se tentokrát poprvé objeví dva jezdci během jednoho víkendu. Miguel Molina (1. závod) a Timo Scheider (2. závod) dostali totiž ve fanouškovské anketě stejný počet hlasů. Sobotní závod startuje v 18:20, ten nedělní pak v 15:15.

 

DTM Red Bull Ring 2013

STALO SE...


Spa 24H

Přesun z dun do Alp si sedmička jezdců DTM okořenila startem ve stále populárnější čtyřiadvacetihodinovce ve Spa. Kvarteto pilotů Martin, Farfus, Glock a Spengler hájilo barvy BMW, Audi vyslalo Müllera s Rockenfellerem a čest Mercedesu zachraňoval Daniel Juncadella.

Nejblíže k vítězství měli Martin s Farfusem, které zastavila až v neděli dopoledne závada na motoru. Nejlépe umístěným jezdcem z kádru DTM se tak stal Nico Müller, jehož posádka skončila celkově druhá a který po vítězství na Nürburgringu zaznamenal další letošní vytrvalostní úspěch.

Zvláštní pozornost se soustředila na vůz týmu Roal Motorsport, ve kterém se střídali Glock a Spengler s Alessandrem Zanardim. Speciálně upravené BMW Z4 GT3 podávalo v rukou zkušených jezdců solidní výkon, technická závada však nedovolila sestavě s italskou sportovní ikonou premiérový vytrvalostní závod dokončit. Zklamání bylo o to horší, že stopka přišla v poslední hodině závodu.

 

Blomqvistova diskvalifikace z Norisringu potvrzena!

Jak jsme informovali zde, byl Tom Blomqvist diskvalifikován z nedělního závodu na Norisringu, jelikož byl v jeho voze objeven systém, který nebyl dle komisařů v souladu s homologací stroje a technickými předpisy.

Tým se proti tomuto rozhodnutí ještě na místě odvolal a vůz byl následně zabaven a zkoumán techniky z DEKRA. To mělo mimo jiné za následek, že Blomqvist musel v Zandvoortu startovat s náhradním šasi, do kterého BMW muselo instalovat rezervní motor a přišlo tak v souladu se sportovními regulemi o 25 bodů za Wittmannovo sobotní vítězství.

Odvolací soud německého svazu DMSB včera potvrdil rozhodnutí komisařů z Norisringu a poslal technické řešení BMW, které automobilka plánovala následně instalovat do ostatních vozů, do ilegality. Současně také odhalil detaily diskutovaného systému.

Ačkoliv šéf BMW Jens Marquardt narážky na foukaný difuzor s úsměvem odkazoval do říše pohádek, podle informací, které nyní zveřejnil DMSB, nebyly daleko od pravdy. Podstata systému spočívala v tom, že vzduch proudící v oblasti zadních kol byl sveden dovnitř vozu, kde se z části využil k ochlazení závodní sedačky (což byl dle výrobce oficiální účel této kontrukce) a poté se vracel nad difuzorem zpět ven.

Tímto řešením bylo podle DMSB porušeno hned několik bodů technických předpisů, podle kterých podpůrné systémy jako např. ochlazování kokpitu nesmí mít vliv na výkon vozu. Součástí kontrukce byly navíc díly, které nebyly v souladu s loňskou homologací BMW M4 DTM.

Diskvalifikace Blomqvista nemá žádný vliv na aktuální bodový stav, jelikož bristký jezdec inkriminovaný závod dokončil až na 16. místě. Po šlamastice s pneumatikami (více zde) se však jedná o další velkou kontroverzi  letošní sezony.