Partnerství Red Bull-Renault očima Renaultu
Red Bull bere příliš mnoho a dává příliš málo.
Partnerství Red Bullu s Renaultem je zklamáním pro obě zúčastněné strany. O nespokojenosti Red Bullu jsme toho už četli dost a Cyril Abiteboul teď, když francouzská automobilka zvažuje svou budoucnost v F1, ukázal, jak to vypadá z opačné strany barikády. Opírá se přitom hlavně o dohodu, podle které se měl Red Bull začít od poloviny minulého roku chovat jako tovární tým Red Bullu (psali jsme zde), ale prý zůstalo pouze u slibů.
"Říkali, že to chtějí, ale z nějakého důvodu, a možná důvody nejsou pouze na jejich straně, jsme nedokázali přejít od formálního prohlášení k činům," řekl ředitel Renault Sport F1 během rozhovoru pro ESPN. "Jedna věc je napsat prohlášení, že Red Bull je náš tým a tovární tým Renaultu, ale něco jiného je proměnit to na skutečnost.
Když jste továrním týmem, jako například Mercedes, máte jeden rozpočet. Na začátku roku se pak jako první řeší otázka, kolik peněz dát na motory a kolik na vůz. Berou se při tom v úvahu pravidla, celkové výkony a rozdíly mezi výkony šasi, motoru a jezdců. Vypracujete plán a rozdělíte peníze mezi tyto tři elementy. Podle mě není pochyb o tom, že toto by byla cesta vpřed."
A opět jsme při dělení příjmů, které je pro Renault zdá se největší motivací k obnovení svého továrního týmu nebo odchodu z F1. V současnosti Red Bull Renaultu platí za dodávání motorů a nechává si podíl z příjmů sportu rozdělovaný na základě umístění týmu v poháru konstruktérů, peníze od sponzorů jako Infiniti, plus jeho vozy jsou jako velké pojízdné billboardy s reklamou na Red Bull. Automobilka má oproti tomu pouze nevelký nápis "Renault" ve spodní části krytu motoru, takže ho z některých úhlů ani není vidět. Peníze investované do vývoje motoru se jí tedy nevracejí, a proto chce mít vlastní tým ve vlastních barvách s vlastními sponzory a vlastním podílem na společných příjmech F1.
"Když se používaly motory V8 a byl zmražený vývoj, mohli jsme si dovolit přemýšlet jinak, protože náklady byly mnohem menší. Ale teď, když je tu tvrdý závod technologií a návratnost peněz investovaných do motoru je vyšší než návratnost peněz investovaných do vývoje nového předního křídla, se musíme přizpůsobit této nové situaci.
Ano, přiznávám, náš motor na tom není tak, jak bychom chtěli. Jenže si nemyslím, že chyba je pouze na naší straně. Je to mnohem komplexnější problém. Nechci opět roztočit kolotoč obviňování, ale partnerství s Red Bullem evidentně nefunguje."
Abiteboul přitom ale úplně nevylučuje, že by partnerství s Red Bullem mohlo fungovat, ale muselo by být mnohem hlubší, čímž naznačuje nezájem Red Bullu o opravdu úzkou spolupráci s vyváženějším dělením nákladů a výnosů.
"Pokud chceme mít v F1 dlouhou budoucnost, musíme přejít na jiný model. Upřímně, rád bych věřil, že je to možné s Red Bullem. Je to v jejich i v našem zájmu, takže pokud by to bylo možné, bylo by to fantastické. Ale pokud se to nedá, budou si po roce 2016 muset jít vlastní cestou a mi půjdeme svou.
Teoreticky by se to přitom dalo. Naše značka a jejich značka se v mnoha ohledech orientují na stejné zákazníky. My jsme Renault a nejsme nóbl, nejsme elitáři a zakládáme si na energii, dynamice a slušném životním stylu mladých lidí. Takže se v mnoha ohledech shodujeme a nenalezení společného řešení bude z tohoto pohledu promarněnou příležitostí. Ale chceme kontrolu - kontrolu nad naší komunikací, kontrolu nad naší značkou, kontrolu nad naším vývojovým plánem a kontrolu nad naší výkonností."