Haas připravuje výrobu prvních dílů
Sen o americkém týmu v F1 se pomalu stává realitou.
Už pouze 7 měsíců zůstává týmu Haas na postavení svého prvního monopostu F1, jinak by zmeškal první sérii testovacích dní před sezónou 2016. Práce však prý již započaly, další zaměstnanci se přidají brzy a tým neodpočívá ani uprostřed léta, kdy si účastníci letošní sezóny dopřávají zasloužené volno.
"Pokračujeme podle plánu," oznámil Guenther Steiner, šéf vznikajícího týmu, který dříve pracoval pro Jaguar a Red Bull. "Některé věci trošku meškají, ale s některými jsme napřed, takže celkově jdeme podle plánu. Je tu pár malých bolení hlavy, ale nic závažného a vše je na svém místě a stabilní.
Neustále nabíráme nové lidi a právě teď v dost rychlém tempu. Většina lidí ale musí svůj odchod (od současného zaměstnavatele) oznámit tři nebo šest měsíců dopředu, takže se k nám připojí v průběhu příštích měsíců. Vývoj vozu postupuje také dobře, takže snad v příštích týdnech začneme s výrobou našich vlastních dílů. Práce pokračují naplno. Jak víte, nás se letní zákaz netýká, takže pokračujeme v práci."
Zaměstnanci Haasu pracují ve třech různých zemích - tým oficiálně sídlí v americkém Kannapolisu při svém sesterském týmu NASCAR, část práce probíhá v britském Banbury, v bývalé továrně Marussie, a část zaměstnanců je v Itálii kde spolupracuje s Dallarou a využívá zázemí Scuderie Ferrari včetně větrného tunelu. Administrativní zaměstnance, CFD oddělení i výrobní stroje bychom tedy našli v USA, závodní tým a zaměstnance logistického oddělení v Británii a návrhářské oddělení i oddělení aerodynamiky v Itálii. Dokáže Steiner šéfovat třem skupinám lidí pracujících ve třech časových pásmech na obou pobřežích Atlantiku?
"Zvládáme to dobře. Chcete-li udržet lidi informované o tom, co se v týmu děje, musí používat komunikační prostředky. Potřebujete je stimulovat ke komunikaci. Momentálně létám z jednoho místa na druhé, během dvou týdnů vždy navštívím všechny tři základny. Nepopírám, kdyby byli všichni na jedné adrese, bylo by to mnohem jednodušší, ale mohli bychom tak spolupracovat s našimi technickými partnery? Všechno má i svou odvrácenou stranu. Vezměte si takovou Toyotu. Dokázala dostat 1000 lidí na jedno místo, ale beztak to nefungovalo. Nám se to musí podařit."
A v Haasu věří, že právě spolupráce se zkušenými partnery jako Ferrari a Dallara je cestou k úspěchu malého týmu a získání zkušeností. Nechtějí dopadnout stejně jako týmy Caterham a HRT, které se snažily od začátku jít vlastní cestou.
"Tyto závodní stroje jsou velmi složité, hotové technologické bestie. A pokud si uděláme vlastní hřeben řízení, může být o něco lepší než hřeben Ferrari nebo Mercedesu? Ne. Ale bude dvěma lidem trvat tři roky, než ho udělají stejně dobrým a spolehlivým? Ano. A kolik to bude stát? Postará se to o nějaký rozdíl ve výkonnosti? Určitě ne. My se chceme soustředit na závodění."
Haasu ještě zůstává otevřena otázka složení jezdecké sestavy. Seznam se pomalu zužuje, ale ještě nemá konkrétní favority. Máme však očekávat minimálně jednoho jezdce se zkušenostmi se závoděním v F1, protože tým se bude sám učit a nebude připraven pomoci nováčkovi s případnými problémy.