Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pirelli nezůstane v F1 za každou cenu

Pirelli nezůstane v F1 za každou cenu

Chce být více vidět v Severní Americe a Asii.

Pirelli je již od roku 2011 monopolním dodavatelem pneumatik pro velké ceny F1 a momentálně i favoritem na podpis nové smlouvy pro sezóny 2017, 2018 a 2019. Paul Hembery již několikrát řekl, že na rozdíl od francouzského Michelinu, je Pirelli připraveno vyrobit jakoukoli pneumatiku splňující specifické potřeby královny motorsportu a její vozů. Italové však také mají pár požadavků.

Více testů před sezónou 2017

Pirelli už léta žádá o možnost častěji testovat s aktuálními vozy týmů F1, protože to je jediná cesta k přesnějším informacím a lepší přípravě na nejbližší sezónu. Příští rok bude zřejmě obzvlášť náročný. Pirelli, pokud vyhraje soutěž a podepíše smlouvu, bude pravděpodobně pověřeno vyrobit 420 milimetrů široké zadní pneumatiky (v současnosti mají 375 mm), které budou vyhovovat změněným, rychlejším vozům s výkonnějšími motory. Pokud se tak má stát, potřebuje začít sbírat údaje dřív než pár týdnů před první velkou cenou sezóny.

"Pokud zůstaneme ve sportu, bude se třeba pořádně podívat na testování," řekl Paul Hembery, sportovní ředitel Pirelli. "Podle všeho budeme mít v roce 2017 širší zadní pneumatiky a myslím, že bude potřebná i modifikace předních pneumatik a nové vozy budou mít jinou aerodynamiku. Při tak velkých změnách nechcete, aby se v březnu v Barceloně (během předsezónního testu) objevil zásadní problém. Musí se najít způsob, jak začít s testy dříve."

Více diváků z Asie a Severní Ameriky

Být partnerem a zároveň sponzorem F1 není levný špás a také velký a světoznámý výrobce pneumatik musí dobře přepočítávat příjmy a výdaje plynoucí z jeho účasti. Roční rozpočet programu Pirelli by prý stačil na provoz vlastního týmu F1, a za to očekává lepší reklamu na rozvíjejících se asijských trzích a v Severní Americe. Další závod v USA by proto jistě nebyl na škodu.

"Je to (prodloužení smlouvy) velké rozhodnutí a jde o velké peníze. Nezapomínejte, že jsme stejně sponzorem jako i dodavatelem a do sportu dáváme víc peněz než obyčejný sponzor. Máme vyšší náklady než kdokoli jiný s výjimkou výrobců motorů. S naším rozpočtem bychom mohli mít vlastní tým F1.

Vždycky jsem říkal, že ve sportu nezůstaneme za každou cenu, musí to dávat smysl po obchodní stránce. F1 je historicky silná v Evropě a Jižní Americe, hlavně v Brazílii, ale potřebujeme získat větší publikum v Asii a Severní Americe."

Výběr pneumatik

Dalším citlivým tématem je svobodný výběr pneumatik, který by týmy chtěly mít už od příští sezony. Pirelli je proti zcela svobodné volbě, protože v případě špatného výběru a následné blamáže nebo i vážné nehody by bylo v ohrožení dobré jméno společnosti. Hledá se tedy kompromis.

"Probíhají plodné diskuse s týmy a FIA a zdá se, že se už blížíme k řešení, při němž by jim bylo poskytnuto více možností a my bychom měli záruku, že nedojde k nezvyklým, podivným rozhodnutím. Doufám, že už za pár týdnů budeme moci řešení oznámit veřejnosti a začít se připravovat na příští sezónu."

Řešením by mohlo být rozšíření nabídky směsí, přičemž týmy by pak dostaly na výběr z některých z nich, ale například v Barceloně nebo Silverstone by nikdo nemohl použít super-měkké pneumatiky, které by těžko přežily co i jen kvalifikační kolo. Pirelli beztak uvažuje nad zavedením super-super-měkké směsi pro Monako, Singapur a Montreal.