Chevrolet odchází ze série IRL
Stane se tak na konci sezóny 2005
Společnost GM Racing potvrdila tento týden svůj úmysl ukončit na konci roku 2005 svůj program vývoje a dodávek motorů pro sérii IRL. Za hlavní důvod označila neustálý růst nákladů nutných na vývoj motorů, zesilující konkurenci a zmenšující se přínos pro General Motors.
"Nastala situace, kdy další investice do série IRL už nejsou z hlediska našich obchodních zájmů přínosem," řekl Doug Duchardt, ředitel GM Racing, " museli jsme učinit nejednoduché rozhodnutí ohledně našeho pokračování."
Duchardt a další zástupci GM Racing navštívili v Indianapolis majitele série IRL Tonyho George, aby ho informovali o svých záměrech. Stejně tak navštívili i ostatní týmy, které v současné době používají motory Chevrolet - Pennzoil Panther Racing, Red Bull Cheever Racing, Patrick Racing a Dreyer and Reybold Racing, přičemž dali na jevo, že v roce 2005 se GM Racing soustředí především na tým Panther.
"Panther s námi zůstává pro příští rok a jsme spolu s nimi připraveni udělat vše pro vítězství. Nyní po našem oznámení budeme jednat s dalšími týmy o jejich budoucnosti."
Odchod Chevroletu znamená pro IRL těžkou ránu. V sérii zůstávají pouze dva japonští výrobci motorů, Toyota a Honda a předpokládá se, že odchod GM nijak nevylepší pokles zájmu o IRL. General Motors navíc stál při IRL od jejího samotného začátku. Zprvu dodával motory pod obchodní značkou Oldsmobile Aurora, od roku 2002 se označení motorů změnilo na Chevrolet. Po příchodu obou japonských výrobců se postavení motorů od GM zhoršilo natolik, že vedení GM Racing neváhalo požádat o pomoc svého úhlavního rivala ve Spojených státech, společnost Ford. Ford Cosworth pak vyvinul v roce 2003 bleskově novou verzi motoru, která ještě naposledy vrátila GM prchlivé okamžiky slávy, ale změna technických předpisů, která v letošním roce přinutila dodavatele snížit objem motorů z 3,5 na 3,0 litru ukončila krátkou kariéru této pohonné jednotky. Nová verze s nižším objemem se opět nedokázala japonským protějškům vyrovnat.
V letošním roce napumpovala Honda do programu IRL milióny dolarů a stala se jednoznačně dominující značkou. Tony Kanaan s vozem poháněným motorem Honda vyhrál šampionát, Buddy Rice zvítězil v Indianapolis.
Nejednoduchou situaci v IRL navíc komplikuje obava, že od roku 2006 může odejít z IRL i Toyota, která se chce soustředit na dobytí seriálu NASCAR.