Dixon zvítězil v Sonomě a získal mistrovský titul
GoPro Grand Prix of Sonoma – Závod
Neuvěřitelné finále předvedli piloti Verizon IndyCar Series na okruhu Sonoma Raceway. Juan Pablo Montoya, který vedl šampionát od prvního závodu, přišel o mistrovský titul. Scott Dixon, který před finálovým závodem ztrácel 47 bodů, si díky vítězství připsal svůj čtvrtý titul. Na kontě má totiž úplně stejný počet bodů jako Montoya, ale díky vyššímu počtu vítězství slaví. Paradoxně za naprosto stejných okolností získal Montoya titul v roce 1999, když měl na konci stejně bodů jako Dario Franchitti, ale vyšší počet vítězství.
Montoya do závodu skvěle odstartoval a posunul se na 4. místo, zatímco jeho hlavní rival Graham Rahal se propadl na devátou příčku. Závod vedl Will Power. Ve 3. kole odpadl Montoyovi jeden rival, když Castroneves musel do boxů pro nový nos.
Ve 14. kole při pit stopech došlo k nevídané situaci. Za sebou stavěli Power a Newgarden, z prvního a druhého místa. Ve chvíli, když se chystali vyjet z boxů, přijížděl Simon Pagenaud, který měl boxové stání před Powerem. Nečekaně na pitlane zastavil a nechal svého stájového kolegu odjet, což způsobilo problémy Newgardenovi.
Zřejmě rozhodující moment přišel ve 33. kole. Luca Filippi kvůli potížím s plynovým pedálem prudce zpomalil a pohyboval se po trati velmi pomalu. INDYCAR se rozhodla vyslat na trať zpomalovací vůz. Dixon se díky skvělému pit stopu dostal před Powera a Newgardena. Na trati to ovšem znamenalo až 13. místo za jezdci na alternativní strategii.
Restart přišel v 39. kole. Power a Montoya spolu kolidovali. Montoya si z nehody odnesl poškozené přední křídlo a musel znovu do boxů, kam zamířil pro nové pneumatiky i Power. Dixon se tak po dalším restartu ve 43. kole posunul na 9. místo, ale z jezdců, kteří byli na stejné strategii, na tom byl nejlépe. Power jel až 23., Montoya o jednu příčku za ním.
Dixonovi se postupně z cesty odklidili piloti, kteří byli na jiné strategii a museli do boxů. Navíc mu pomáhali stájoví kolegové. V 57. kole se Kanaan přehnal před Montoyu. Ten teď nemohl dojet hůře než 6., respektive 5., pokud by Dixon získal i dva bonusové body za vedení největšího počtu kol v závodě, k čemuž mířil.
V 60. kole se Montoyovi z cesty odklidil Newgarden, který při boxech neudržel motor v chodu a ještě navíc jeho vůz začal hořet. V 61. kole si Dixon odbyl poslední pit stop. Potřeboval ale krátkou žlutou fázi, aby měl jistotu, že vydrží do konce. Montoya takový problém neměl.
Jenže vysněná žlutá přišla v 64. kole, když selhaly brzdy na voze Jamese Jakese a Brit se zastavil až o bariéru z pneumatik v šikaně před poslední zatáčkou. Pořadí v tu chvíli bylo Dixon, Hunter-Reay, Kimball, Briscoe, Coletti, Kanaan, Rahal, Munoz, Bourdais, Hawksworth, Power a Montoya. Z cesty za pátým místem byl ještě před restartem Montoyovi odklizen Coletti, který musel do boxů, protože v jeho voze přestalo fungovat týmové rádio.
Restart přišel v 69. kole, Dixon držel vedení. Hawksworth a Muňoz se srazili ve vlásence, Muňoz zůstal stát na obrubníku a na trať musel znovu zpomalovací vůz. Montoya potřeboval předjet ještě tři jezdce.
Poslední restart přišel 12 kol před koncem. Montoya měl před sebou ještě dva jezdce na červené sadě pneumatik, od kterých se dalo čekat, že budou v závěru stintu rychle ztrácet rychlost. Jednoho z nich, po většinu dne se trápícího Grahama Rahala, navíc v 9. zatáčce nabral Sebastien Bourdais. Rahal udržel motor v chodu a tak zabránil dalšímu výjezdu zpomalovacího vozu. Montoya byl už těsně za Bourdaisem a věděl, že penalizace musí přijít každou chvíli. Dočkal se ji 6 kol před koncem. Na Briscoea na 5. příčce ale ztrácel 3,4 vteřiny.
Montoya se během posledních pěti kol dokázal dotáhnout až za Briscoea, ale byl by potřeboval, aby byl závod o 1-2 kola delší. Na Australana neměl ani šanci zaútočit, dojel na 6. místě, což znamenalo, že titul získal Scott Dixon, svůj čtvrtý v kariéře. Obhájce titulu Will Power se díky kolizi Bourdaise a Rahala alespoň protáhl na třetí místo konečného pořadí.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas/odstup
|
1.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
C
|
|
2.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
+ 6.1115
|
3.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 7.1279
|
4.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 8.9030
|
5.
|
R.Briscoe | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 10.0749
|
6.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
+ 11.2548
|
7.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
+ 12.4877
|
8.
|
T.Sato | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
+ 16.0888
|
9.
|
R.González | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 20.8011
|
10.
|
M.Aleshin | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 22.5749
|
11.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
+ 23.6709
|
12.
|
O.Servia | Andretti Autosport |
H
|
+ 24.4514
|
13.
|
S.Saavedra | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 24.7775
|
14.
|
G.Chaves | Bryan Herta Autosport |
H
|
+ 25.5357
|
15.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
+ 26.0659
|
16.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
C
|
+ 27.3185
|
17.
|
S.Coletti | KV Racing Technology |
C
|
+ 35.1645
|
18.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
+ 36.4838
|
19.
|
J.Hawksworth | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
+ 38.9404
|
20.
|
S.Bourdais | KV Racing Technology |
C
|
+ 42.5956
|
21.
|
J.Newgarden | CFH Racing |
C
|
+ 1 kolo
|
22.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
+ 1 kolo
|
23.
|
T.Vautier | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 3 kolo
|
24.
|
L.Filippi | CFH Racing |
C
|
+ 5 kol
|
25.
|
J.Jakes | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
Havárie
|