WEC v Americe: opět Porsche!
Čím déle sezona 2015 trvá, tím jasněji dominují v šampionátu WEC tovární vozy Porsche 919.
Čím déle sezona 2015 trvá, tím jasněji dominují v šampionátu WEC tovární vozy Porsche 919. Jako před měsícem v Německu vyhrála posádka Mark Webber, Brendon Hartley a Timo Bernhard.
Zatímco všechny ostatní velké světové šampionáty "finišují", vstoupil World Endurance Championship svým US-Americkým podnikem teprve do druhé poloviny kalendáře. Tři velké tovární týmy Audi, Porsche a Toyota vyslaly na nákladnou cestu přes Atlantik jen po dvou vozech. Parádní třídu LMP1 doplnily dva švýcarské vozy Rebellion a osamocený prototyp doktora Kollese. Třída LMP2 byla zastoupena osmkrát a zbytek pěkného pole 31 posádek tvořily vozy GT.
Jak je letos již téměř zvykem, patřila kvalifikace a prestižní první řada na startu značce z Zuffenhausenu. O pole-position se přetahovaly dvojice Jani/Lieb s Hartleyem/Bernardem v sesterském Porsche 919, nakonec se o dvě desetinky prosadila švýcarsko-německá posádka. Pohled na zbytek startovního roštu byl velmi přehledný: ve druhé řadě stály svorně obě Audiny e-tron, ve třetí páreček Toyoty a čtvrtá patřila Rebellion Racingu, přičemž švýcarští "soukromníci" na pole-position ztráceli již přes osm sekund na kolo. S pokroky své malé stáje mohl být spokojen i Colin Kolles, jehož dvojice Kaffer/Trummer dokázala porazit nejrychlejší vůz třídy LMP2. Tím byl KCMG-Oreca s Bradleyem a Howsonem v kokpitu. Nejrychlejší ze skupiny vozů GT byl jezdec GP2, Richie Stanaway na Astonu Martin.
Startovní povel do šestihodinového závodu v Austinu nepřevzal nikdo jiný, než legendární Jim Hall, na jehož znamení nejlépe reagoval Mark Webber. Australan svůj Porsche 919 posunul na špičku před polemana Janiho. Ani angažmá legendárního zakladatele značky Chaparral ale z podniku na této sterilní trati neudělal klasika. Oba Švábské vozy dominovaly fádnímu podniku téměř po celých 6 hodin a jejich jediným problémem až do závěrečné fáze bylo, že si Webberova posádka vysloužila za přestupek při zastávce v boxech penalizaci stop-and-go.
"Betonovány" na pozicích tři a čtyři byly oba vozy Audi, které zpočátku dokázaly celkem dobře držet tempo vedoucích Porsche. Se západem slunce a klesající teplotou vozovky ovšem mizela i konkurenceschopnost prototypů z Ingolstadtu. Konkurenceschopnost chyběla již od příjezdu do USA oboum vozům Toyota. Dalšímu slabému přestavení Japonců nasadil korunu Mike Conway, když při předjíždění opozdilců demoloval jeden z obou TS040.
Málo vzrušující závod byl rozhodnut půl hodiny před koncem, když jasně vedoucí Dumas zastavil v boxech k rutinnímu poslednímu doplnění paliva. Vedoucí vůz se poté nedokázal znovu rozjet! Technici Porsche mohli jen přiznat "problém s elektronikou" a Francouz nakonec zachraňoval co se dalo pomalým kolem na závěr závodu.
Druhé vítězství za sebou (po srpnovém triumfu na Nürburgringu) tedy padlo do klína posádce Mark Webber/Brendon Hartley/Timo Bernhard a i v táboře poražených Audi se mohlo slavit: Lotterer, Fässler a Treluyer udrželi druhým místem v cíli vedení v celkovém hodnocení jezdců.
Z vítězství ve třídě LMP2 a zároveň z výborné páté příčky v celkovém hodnocení se mohl radovat ruský tým G-Drive-Ligier posádky Sam Bird/Roman Rusinov/Julien Canal. Co si Porsche nechalo ujít v královské třídě LMP1, to si zajistilo v hodnocení GT: dvojnásobné vítězství továrních 911RSR posádek Lietz/Christensen a Pilet/Makowiecki.
Šampionát pokračuje 11. října na Speedwayi ve Fuji a pořadatelům se dá jen přát zajímavější průběh podniku.
Výsledek 5. závodu WEC v Austinu:
1 LMP1 T.Bernhard, M.Webber, B.Hartley Porsche Team Porsche 6h00m12.228s
2 LMP1 M.Fassler, A.Lotterer, B.Treluyer Audi Sport Team Joest Audi 1m06.840s
3 LMP1 L.di Grassi, L.Duval, O.Jarvis Audi Sport Team Joest Audi -1 kolo
4 LMP1 A.Davidson, S.Buemi, K.Nakajima Toyota Racing Toyota -2 kola
5 LMP2 R.Rusinov, J.Canal, S.Bird G-Drive Racing Ligier/Nissan -15 kol
6 LMP2 M.Howson, R.Bradley, N.Lapierre KCMG ORECA/Nissan -15 kol
7 LMP2 G.Yacaman, L.Derani, R.Gonzalez G-Drive Racing Ligier/Nissan -16 kol
8 LMP1 S.Trummer, P.Kaffer Team ByKolles CLM/AER -16 kol
9 LMP2 S.Sharp, R.Dalziel, D.Hansson Extreme Speed Motorsports Ligier/HPD -16 kol
10 LMP2 P.Ragues, O.Webb, A.Hamilton Team SARD Morand Morgan/SARD -16 kol
11 LMP2 N.Panciatici, P-L.Chatin, V.Capillaire Signatech Alpine Alpine/Nissan -16 kol
12 LMP1 R.Dumas, N.Jani, M.Lieb Porsche Team Porsche -17 kol
13 LMP2 N.Leventis, D.Watts, J.Kane Strakka Racing Gibson/Nissan -19 kol
14 GTE Pro R.Lietz, M.Christensen Porsche Team Manthey Porsche -23 kol
15 GTE Pro P.Pilet, F.Makowiecki Porsche Team Manthey Porsche -23 kol
16 GTE Pro D.Rigon, J.Calado AF Corse Ferrari -23 kol
17 GTE Pro F.Rees, A.MacDowall, R.Stanaway Aston Martin Racing Aston Martin -24 kol
18 GTE Pro M.Sorensen, C.Nygaard Aston Martin Racing Aston Martin -25 kol
19 GTE Pro D.Turner, J.Adam Aston Martin Racing Aston Martin -25 kol
20 GTE Pro G.Bruni, T.Vilander AF Corse Ferrari -25 kol
21 GTE Am V.Shaitar, A.Bertolini, A.Basov SMP Racing Ferrari -26 kol
22 GTE Am C.Ried, K.Al Qubaisi, E.Bamber Abu Dhabi-Proton Racing Porsche -26 kol
23 GTE Am F.Perrodo, E.Collard, R.Aguas AF Corse Ferrari -27 kol
24 GTE Am P.Dempsey, P.Long, M.Seefried Dempsey Racing - Proton Porsche -27 kol
25 GTE Am P.D.Lana, P.Lamy, M.Lauda Aston Martin Racing Aston Martin -27 kol
26 GTE Am F.Castellacci, B.Simonsen, S.Hall Aston Martin Racing Aston Martin -27 kol
27 GTE Am G.Roda, P.Ruberti, K.Poulsen Larbre Competition Chevrolet -28 kol
28 LMP1 A.Imperatori, D.Kraihamer, D.Abt Rebellion Racing Rebellion/AER -38 kol
29 LMP1 N.Prost, M.Beche, N.Heidfeld Rebellion Racing Rebellion/AER -38 kol
- LMP1 A.Wurz, S.Sarrazin, M.Conway Toyota Racing Toyota Odpadli
- LMP2 E.Brown, J.van Overbeek, J.Fogarty Extreme Speed Motorsports Ligier/HPD Odpadli