DTM před Nürburgringem: Wehrleinův teoretický matchball
Informace k předposlednímu závodnímu víkendu sezony.
Předposlední zastávka sezony 2015 čeká DTM o tomto víkendu pod hradem Nürburg. Rozšíří se na trati, jejíž dávná historie je opředena hrdinskými legendami a ta novodobá poskvrněná finančními skandály, soupiska aktuálně deseti letošních vítězů? Podaří se snad Pascalu Wehrleinovi předčasně si zajistit mistrovský titul?
3 629 metrů dlouhá, nebo lépe řečeno krátká verze Nürburgringu nepatří k nejpopulárněším variantám okruhu, už léta je však nedílnou součástí kalendáře DTM. Držitelem rekordu dráhy 1:23,175 je Marco Wittmann, jenž zde v loňském roce zaznamenal suverénní vítězství a důležitý krok na cestě za svým titulem.
Počasí je v pohoří Eifel důležitým elementem a strašák v podobě mlhy si vybral svou daň ještě před začátkem závodního víkendu. Aby se neopakovala situace z Oscherslebenu, byl druhý volný trénink přesunut ze sobotního dopoledne preventivně na pátek.
BMW v Oscherslebenu podobně jako v Zandvoortu maximálně zúročilo dané podmínky (trať šitá na míru jejich M4 a zároveň nízká hmotnost vozů) a do spolkové země Porýní-Falc přicestovalo na čele šampionátu výrobců.
V souboji o jezdecký titul je ovšem nejvýše postavený vyslanec Mnichova Bruno Spengler až pátý se ztrátou 36 bodů. Ačkoliv by to na začátku sezony čekal málokdo, i zde teoretická šance na titul stále žije.
Audi přetrpělo doslova těžký víkend v Motorsport Areně Oschersleben a může ze svých vozů vyložit hned několik wolframových cihliček. Stroj Mattiase Ekströma bude letos poprvé lehčí než ten jeho největšího rivala Pascala Wehrleina, na kterého mu v průběžném pořadí schází čtrnáct bodů.
Není to však pouze švédský mazák, kdo má v sestavě čtyř kruhů korunu šampiona stále na dostřel. Třicet bodů na lídra aktuálně ztrácí Edoardo Mortara, o tři více pak muž, jehož jméno se v této souvislost nejčastěji skloňovalo v první třetině sezony, Jamie Green.
Pokud by se Wehrleinovi na Nürburgringu podařilo odskočit svým nejbližším pronásledovatelům na více než 50 bodů, mohl by slavit titul už před finálovým víkendem. Vzhledem k faktu, že bude nastupovat s nejtěžsím vozem (viz. tabulka), se však nezdá být tento scénář pravděpodobný.
Pole se však v podhradí více semkne - rozdíl mezi nejtěžším a nejlehčím vozem bude oproti Oscherslebenu poloviční. Bez ohledu na těžkost osudu taktika Mercedesu zůstává: jeden za všechny a všichni za Wehrleina!
p.
|
Jezdec | Značka – Tým |
Aktuální hmotnost
|
Zátěž
|
1.
|
P.Wehrlein | Mercedes – HWA |
1130 kg
|
+10 kg
|
2.
|
M.Ekström | Audi - Abt Sportsline |
1127,5 kg
|
+7,5 kg
|
3.
|
E.Mortara | Audi - Abt |
1127,5 kg
|
+7,5 kg
|
4.
|
M.Rockenfeller | Audi - Phoenix |
1127,5 kg
|
+7,5 kg
|
5.
|
G.Paffett | Mercedes – ART |
1127,5 kg
|
+7,5 kg
|
6.
|
J.Green | Audi - Rosberg |
1125 kg
|
+5 kg
|
7.
|
D.Juncadella | Mercedes – Mücke |
1125 kg
|
+5 kg
|
8.
|
C.Vietoris | Mercedes – HWA |
1122,5 kg
|
+2,5 kg
|
9.
|
R.Wickens | Mercedes – HWA |
1122,5 kg
|
+2,5 kg
|
10.
|
N.Müller | Audi - Rosberg |
1120 kg
|
0 kg
|
11.
|
L.Auer | Mercedes – ART |
1120 kg
|
0 kg
|
12.
|
P.di Resta | Mercedes – HWA |
1120 kg
|
0 kg
|
13.
|
M.Götz | Mercedes – Mücke |
1117,5 kg
|
-2,5 kg
|
14.
|
M.Wittmann | BMW - RMG |
1117,5 kg
|
-2,5 kg
|
15.
|
A.Farfus | BMW - RBM |
1117,5 kg
|
-2,5 kg
|
16.
|
A.Félix da Costa | BMW - Schnitzer |
1117,5 kg
|
-2,5 kg
|
17.
|
T.Scheider | Audi - Phoenix |
1115 kg
|
-5 kg
|
18.
|
M.Molina | Audi - Abt Sportsline |
1115 kg
|
-5 kg
|
19.
|
T.Glock | BMW - MTEK |
1115 kg
|
-5 kg
|
20.
|
B.Spengler | BMW - MTEK |
1115 kg
|
-5 kg
|
21.
|
T.Blomqvist | BMW - RBM |
1115 kg
|
-5 kg
|
22.
|
A.Tambay | Audi - Abt |
1112,5 kg
|
-7,5 kg
|
23.
|
M.Martin | BMW - RMG |
1112,5 kg
|
-7,5 kg
|
24.
|
M.Tomczyk | BMW - Schnitzer |
1112,5 kg
|
-7,5 kg
|
STALO SE...
Auerova nehoda osvětlena
Mercedes uzavřel vyšetřování nehody Lucase Auera z konce závodu v Oscherslebenu, ve které byl mladý Rakušan dle svých slov „pouze pasažérem“ a která vedla k velkému poškození jeho C 63 DTM i ochranné bariéry a následnému vyvěšení červených vlajek.
Bezprostřední příčinou nehody nebyla jezdecká chyba, ale problém na přední nápravě vozu. „Možná jezdil až příliš agresivně přes obrubníky a přitom se zřejmě něco poškodilo,“ hledal vysvětlení Auerův kolega Maximilan Götz.
Mercedes podle Götze prověřoval i zbytek závodních strojů, na žádný další problém však nenarazil. Narozdíl od Wehrleinových problémů s posilovačem řízení (způsobených odtrhávací fólií zahozenou některým z formulových jezdců, která ucpala otvory pro chlazení elektroniky vozu) se tedy tentokrát nejednalo o žádné bizarní okolnosti.
Změny v rozdělování zátěží pro rok 2016
Stále častější hlasy volající po změně systému rozdělování zátěží byly vyslyšeny. Šéf Mercedesu Ulrich Fritz potvrdil, že na zimní přestávku je naplánována revize této částí sportovních pravidel.
Aktuálně se kilogramy rozdělují na základě úspěšnosti jednotlivých značek (ačkoliv roli hraje i umístění jezdce, základem je paušální výsledek výrobce) a přepočty probíhají pouze mezi závodními víkendy, nikoliv mezi závody samotnými.
Vznikají pak paradoxní situace, kdy například Mike Rockenfeller jezdí prakticky permanentně s jedním z nejtěžších vozů, ačkoliv letos vyhrál pouze jedenkrát a v šampionátu je až desátý s méně než polovinou bodů nasbíraných lídrem Wehrleinem.
Na druhou stranu Mattias Ekström opakovaně ukázal, že dokáže být úspěšný i s těžkým vozem. „Pokud nemá přímý vliv na výsledky, tak mi toto pravidlo nevadí. Jestliže však člověk během závodu přemýšlí nad tím, že se raději vzdá bodů, aby nebyl příště těžší, pak je to hloupé,“ vysvětlil Ekström svůj pohled. „Bojovat by se mělo o každý bod.“
Dvojnásobný šampion ví, o čem mluví. Byl to totiž právě jeho zaměstnavatel, jenž byl v podezření, že při sobotním závodě v Moskvě obětoval třetí místo Jamieho Greena, aby svým vozům ušetřil kilogramy.