Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Toyota vysílá varovný signál vedení IRL

Toyota vysílá varovný signál vedení IRL

Skončí po roce 2006?

Ještě neuplynul ani týden od okamžiku, kdy GM Racing ohlásil konec svého závodního programu v rámci IRL po roce 2005 a už se ozval další varovný hlas, tentokráte od zástupce Toyota Motorsports.

Manažer skupiny Toyota Motorsports Lee White oznámil, že zvažují ukončení dodávek motorů pro IRL na konci roku 2006, kdy končí současná smlouva:

  "Odchod Chevroletu je velmi špatným znamením pro IRL. Bude mít americkou formulovou sérii bez amerického výrobce motorů a 500 mil v Indianapolis bez amerického výrobce vozů. Z hlediska sledovanosti to bude další vážný problém."

Přitom právě pokračující pokles zájmu o televizní přenosy, stagnující nebo klesající počet diváků na závodech a narůstající náklady byly rozhodující faktory, které vedly k rozhodnutí GM závody IRL opustit. Sledovanost závodů IRL poklesla od roku 2002 ve Státech o 30 procent. Mimo území Spojených států je pak na rozdíl od Champ Cars v podstatě nulová.

Honda, jejíž motory vyhrály čtrnáct ze šestnácti letošních závodů, prý utratila na dosažení tohoto úspěchu minimálně 80 až 100 miliónů dolarů, Toyota méně než polovinu této částky a Chevrolet jen kolem 25 miliónů. Dalším důvodem, který vedl k odchodu GM, byl způsob, jakým Honda peníze v IRL utratila. Je veřejným tajemstvím, že stála za vytvořením supertýmu Andretti-Green Racing, který letos nasazoval hned čtyři vozy, a v podstatě celou sezónu financovala jeho provoz. Stejně tak to byly hlavně peníze Hondy, který přetáhly do IRL týmy Bobbyho Rahala a Adriana Fernandeze z konkurenčních Champ Cars.

"Vedení IRL musí provést závažné zásahy do způsobu jakým je IRL řízena, jinak v sérii zůstane za dva roky jediný dodavatel motorů. Do série jsme vstoupili v souladu s naší dohodou s vedením IRL, že každý z výrobců bude mít k dispozici maximálně dva tovární týmy, přičemž v současné době je to tak, že pokud chce někdo motory, chce je dodávat zadarmo jako součást našeho boje proti Hondě. Ze soutěže týmů, kterým jsme měli dodávat motory, se stal boj výrobců motorů. S touto situací nejsme vůbec spokojeni."

"Pokud bychom odešli my, příliš by se nedělo. Pokud by odešla Honda, dopad by nebyl tak těžký. Ale odchod Chevroletu, jediného amerického zástupce v sérii, je pro IRL těžkou ranou," dodal Lee White. "Zatím nepadlo konečné rozhodnutí, mimo jiné i proto, že technické specifikace pro dodavatele motorů pro rok 2007 a dále ještě nebyly zveřejněny."

Vedení IRL má přitom jen malou šanci přemluvit jiného amerického výrobce, aby vstoupil do série. Ford právě prodává svou divizi Cosworth Racing a vzhledem k tomu, že velmi blízko k úspěšné koupi má dvojice Kevin Kalkhoven a Gerald Forsythe, dva ze tří majitelů konkurenčních Champ Cars, Ford se v jakékoliv podobě v IRL angažovat nebude. Dal to najevo už během letošního roku, kdy členové nejvyššího vedení prohlásili, že je obchodní model IRL naprosto nezajímá a že jsou naopak velmi spokojeni s vývojem v Champ Cars.