Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Andretti: F1 je skvělá, líbí se mi moderní okruhy

Andretti: F1 je skvělá, líbí se mi moderní okruhy

Mario Andretti porovnává F1 a IndyCar.

Německý auto, motor und sport publikoval rozhovor s Mariem Andrettim věnován zajímavému porovnávání F1 a IndyCar. Zakladatel klanu Andrettiů je doma v obou světech, jako jeden z mála jezdců se stal šampionem F1 i CART, předchůdci série IndyCar. Kromě toho dokázal vyhrát i závody NASCAR a mistrovství světa sportovních vozů. Nyní sleduje, jak jeho syn Michael vede tým Andretti Autosport v americké IndyCar i ve Formuli E cestující po celém světě.

Je na tom F1 tak špatné, jak se říká?

F1 je skvělý produkt. Udržuje si svou integritu, protože se drží technického aspektu. To je obchodní značka F1. To je to, proč ji fanoušci milují. Motoristické sporty jsou drahé a občas se vymknou kontrole. Proto je občas nutné něco upravit. Ale když říkám upravit, myslím tím upravit, ne všechno měnit pouze pro tu změnu. Žádná série není perfektní. Neexistuje zázračný recept. Stačí, když se vedení série nesnaží znovu vynalézat kolo, to je největší chyba ze všech.

To samé platí i pro IndyCar?

IndyCar se dopustila přesně této chyby. Nevěřila sama v sebe, zřekla se svých kořenů a zavedla věci, které do ní nikdy nepatřily. O tom je můj osobní boj s vedením IndyCar. Nerozumí tomuto produktu, protože přišli z úplně jiného světa. Jak můžete sezóna skončit už v srpnu? F1 bude pokračovat až do konce listopadu. Pro fanoušky IndyCar vznikla obrovská díra, během níž si na tuto sérii nikdo ani nevzpomene. Šílené!

IndyCar argumentuje, že takto se vyhne konkurenci NFL (americkému fotbalu).

To je kupa s….k. Říkají o pádu TV sledovanosti? Neřekl bych ani popel, kdyby díky tomu v červnu a červenci rating vyskočil do úžasných čísel, ale i v těchto měsících je poměrně nízký. Konkurenci jiných sportů se nevyhnete.

Takže není nic, co by se mohla F1 naučit od IndyCar?

Spíše by to mělo být naopak. Nenapadá mě nic, co by měla F1 převzít od IndyCar. Všichni říkají, že dominance Mercedesu může tenhle sport potopit. Ale právě díky tomuhle vznikají úžasné příběhy. Všichni sledují, jak se Ferrari snaží dotáhnout na Mercedes. Krásným příkladem jsou závody v Maďarsku a Singapuru. Mercedes si už nemůže dovolit dělat ani nejmenší chyby. Ferrari a Vettel jsou velmi silnou kombinací a dokážou využít každého zaváhání soupeře. Mně, jako fanouškovi, se to strašně líbí.

V USA bývají příliš úspěšné týmy zatlačeny zpátky…

To není ten pravý problém IndyCar. Oni se rozhodli udělat sérii jednotných vozů a nyní se již nedokáží vrátit k tomu, co jsme měli předtím. Série se stala nezajímavou pro sponzory i automobilky. Teď už nikdo nemá peníze na postavení vlastního vozu. Kdyby série získala plnou pozornost Fordu, Chevroletu a Chrysleru, něco by se mohlo změnit, ale to je velmi nepravděpodobné.

Je předjíždění v IndyCar jednodušší než v F1?

Ano, kvůli odlišnému konceptu. Plochá podlaha vozů F1 je dělá příliš závislými na křídlech a difuzorech a pak je snadno rozhodí proud špinavého vzduchu. Vozy IndyCar mají dole dva tunely, proto jim špinavý vzduch tak nevadí.

Co si myslíš o věcech jako DRS a Push-to-Pass?

Podporuji to. Při těchto rychlostech a krátkých brzdných drahách je předjíždění těžší a jezdci potřebují trošku pomoct. I s těmito systémy si musí manévr dobře připravit. DRS je omezeno na určité úseky tratě, push-to-pass je limitováno na 10 nebo 15 použití. Když jsem závodil já, hodně závodů bylo vyhraných systémem start-cíl a první byl v cíli nejednou o půl minuty dříve než ostatní. Ale dnes se už závody neobejdou bez předjíždění. Za mých časů lidem stačilo vidět auta na trati. Nebylo třeba nic víc. Na Nordschleife se každých 9 minut ukázalo pár vozů. Mezitím se pilo pivo a čekalo. Dnes by to už nefungovalo. Diváci chtějí vidět akci. Přesto by ale neměli zapomínat na jednu věc. Nemohou čekat, že každý závod bude nejlepší a každý se zapíše do historie. K závodění patří nudné i strhující závody, jinak to nejde.

F1 má stále více a více závodů na super-moderních okruzích. Není dobře, že IndyCar se více drží svých tradičních tratí?

Mně se líbí opulentnost okruhů F1. V porovnání s okruhem IndyCar je okruh F1 jako Tádž Mahal. Motorsport je show. Ne že by se mi Mid-Ohio nelíbilo, ale ta trať opravdu potřebuje lepší infrastrukturu. Paláce F1 jsou skvělými investicemi do sportu.