Formule 1 oslavila v Dijonu svého prvního mistra
Brit Andy Wolfe se stal šampionem historického mistrovství FIA-Masters-F1.
Brit Andy Wolfe se stal šampionem historického mistrovství FIA-Masters-F1. Ke svému poslednímu podniku sezony 2015 se šampionát FIA-Masters-Formula-One utkal na skutečně "historické půdě": kdo by ohledně okruhu Dijon-Prenois nepomyslel na největší souboj dějin F1 mezi Gillesem Villeneuvem a Rene Arnouxem roku 1979? O 36 let později se na této senzační trati sice nebojovalo s nejmodernějším materiálem, mělo se ale rozhodnout o titulu historického šampiona a depo jezdců nabízelo pozorovatelům ohromnou sbírku klenotů dějin automobilového sportu.
Vedle 20 monopostů F1 se ve Francii při podniku zvaném Motorscup utkala i historická formule 2, formule Junior, sportovní prototypy a vozy GT. V kvalifikaci F1 ukázal Belgičan Loic Deman, že bude po celý víkend měřítkem ostatních. Na svém Tyrrellu 010 (ex Daly, Jarier z roku 1980) zajel průměrem 190,3 km/h nejrychlejší čas. Jeho velký soupeř ohledně celkového hodnocení Andy Wolfe jej ale neztrácel z dohledu a postavil svůj poněkud "čerstvější" Tyrrell 011 (Michele Alboreto jej používal v první polovině sezony 1983) hned na druhou pozici. Do příštích 1,5 sekund se vešlo hned pět vozů v pořadí Rob Hall (Ligier-Matra JS17 z roku 1981), Darwin Smith (Ensign MN177 z roku 1977 v Amonově pomalování z roku 1976),
Patrick d´Aubreby (March 761, ex-Boy Hayje z roku 1977), Nick Padmore (Nilssonův Lotus 77 z roku 1976) a Manfredo Rossi (Andrettiho nešťastný Lotus 80 z roku 1979). Sobotní závod se stal jasnou kořistí Demana, který s přehledem kontroloval Hallův ječící 12válec Matra na druhé pozici. Vzpomínky na Villeneuveho a Arnouxe spíše probudily Ensign a Lotus bojující kolo za kolem o třetí místo na stupínku vítězů. Zde se prosadil Ir Darwin Smith, zatímco Padmorův Lotus ztratil při předjíždění opozdilců tolik terénu, že nakonec dojel jen pátý za Wolfem. Body rozdávala FIA v Dijonu po součtu výsledků obou závodů.
Wolfeho a Demana dělil jediný bodík a tak se o šampionovi muselo rozhodnout v neděli. Modrý Tyrrell 010 v hávu Milánského sponzora Candy zopakoval svou bezchybnou show ze soboty a znovu vyhrál těsně před Hallovým Ligierem-Matra. Wolfe sice dojel daleko za nimi jako třetí, coby vítěz třídy "Fittipaldi" (vozy bez přísavného efektu) ovšem získal stejně tak 9 bodů jako celkový vítěz a mohl se radovat z titulu mistra formule 1 roku 2015 ještě pár týdnů před Lewisem Hamiltonem...
V neméně zajímavých závodech formule 2 se po heroické sobotní bitvě v dešti prosadil Darwin Smith (March 722) a v sobotu Matthew Watts (March 772). Jonathan Hughes (Brabham BT6) vyhrál oba závody formule Junior, Michele Liguori (Lola T70) a Leo Voyazides (LolaT70) se prosadili ve sportovních vozech, přičemž pokaždé těsně porazili dřívějšího profesionála Johna Burtona (Chevron B26).
001 - Start formule 1: Deman na Tyrrellu jde ihned nezadržitelně do vedení. Napravo vedle něj je Wolfe, v Ligieru vlevo za ním Hall.
Loic Deman vyhrál v Dijonu hned dvakrát...
...na stupínku vítězů se ale nejvíce radoval Andy Wolfe.
Dijon zůstane navždy spřažen se vzpomínkou na senzační duel Villeneuveho s Arnouxem roku 1979 a kolem okruhu na to vydatně upozorňují
Smithův Ensign MN177 potřeboval v sobotu novou spojku, což se (jako v sedmdesátých letech) vyřídilo pod širým nebem.
Darwin Smith si jede v sobotním dešti pro vítězství ve formuli 2.
S tímtu Surteesem TS15 se Mike Hailwood stal roku 1972 mistrem Evropy F2.
Příď vozu se zdá být na základě dobové nálepky ještě v originálním stavu.
Restaurátor Hall Hall předvedl tento senzační Ligier-Matra JS17.
Francouzský dvanáctiválec Matra v Ligieru JS17.
V Dijonu se musely historické vozy F1 (zde Rosbergúv Williams FW08C z roku 1983) cítit jako doma: také boxy jsou až na vrata původní!
Nick Padmore (Lotus 77) předjíždí ve vracešcě Parabolica Tyrrell 012 Iana Simmondse.
Souboj vozů F2: Carlo del Conte v Petersonově March 712M a Mark Piercy ve Wentzově Lole T360.
V Dijonu bylo maršálků jen poskrovnu a ti, kteří se dostavili přijeli i z Le Mans nebo z Magny Cours.
Vlastní a jezdí především vozy, které sponzoroval jeho otec: Manfredo Rossi v Andrettiho nešťastném Lotusu 80 z roku 1979. Dědic impéria Martini Rossi ale se závoděním končí: "Mým plánem vždy bylo, závodit jen pět let. To znamená, že je letos konec."
Kde si Patreseho Shadow DN8 z roku 1977 takhle pochroumal křídlo?
V první zatáčce...
...kde se Jason Wright pokusil vybrzdit Simmondse.
Akci ale neustál...
a za příliš velké rychlosti se ze zatáčky na brzdě "posunul" do konkurenta.
Shadow DN9A z roku 1978, vůz, který tehdy "okopíroval" nový tým Arrows.
Jeden z nepřeberného množství drahokamů, které se v Dijonu předvedly: ATS HS01 z roku 1978.
Demanův Tyrrell 010 byl nejrychlejší F-jedničkou víkendu. 024 - Veterán John Burton s takovýmhle Chevronem závodil již před 40 lety.
Veterán John Burton s takovýmhle Chevronem závodil již před 40 lety.