Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Wirdheim, Lancaster a Hirsch novými mistry ELMS

Wirdheim, Lancaster a Hirsch novými mistry ELMS

ELMS má pouze pět podniků a o mistrech se rozhodlo až v posledním z nich.

Bývalý junior Jaguaru-F1 Bjorn Wirdheim, jezdec GP2 Jon Lancaster a specialista vytrvalostních závodů Gary Hirsch dojeli v posledním závodě European Le Mans Series v Estorilu jen na druhé pozici, tento výsledek jim ale stačil ke zisku titulu.

ELMS čítá tradičně pouze pět podniků a není proto překvapením, že se o mistrech muselo rozhodnout teprve v posledním závodě v Estorilu. Dřívější dějiště velké ceny Portugalska přivítalo pěkné pole 30 vozů, z toho deset prototypů třídy LMP2.

Napínavá výchozí pozice před startem čtyřhodinovky zněla: posádka týmu Jota Sport ve složení Harry Tincknell, Simon Dolan, Filipe Albuquerque měla náskok jediného bodu na konkurenci ze stáje Greaves Motorsport s jezdci Jonem Lancasterem, Bjornem Wirdheimem a Gary Hirschem. Oba favorité spoléhaly na vozy Gibson-Nissan 015S. Při 26 bodech, které ELMS rozdává měl jisté naděje i francouzský tým TDS Thiriet pilotů Pierre Thirieta, Ludovica Badeye a Nicolase Lapierra (bývalý tovární jezdec WEC-Toyoty měl equipu posílit) s vozem Oreca-Nissan 05. 

Nejlepší čas v kvalifikaci pro rozhodující 4 hores do Estoril zajel domácí miláček publika Filipe Albuquerque. Portugalec byl o 0,8 sekundy rychlejší, než jeho velký soupeř Jon Lancaster a zvýšil tak náskok týmu Jota na Gravese o další bodík. Později se potvrdilo, že Lancaster času dosáhl pod žlutou vlajkou a musel mezi vozy LMP2 startovat jako poslední. Třetí Olivier Pla (Krohn-Ligier) byl jen o tisícinku pomalejší, vůz týmu Thiriet ztrácel na čtvrté pozici již 1,5 sekundy na výborně naladěného polemana.

Do svého čtyřhodinového finále se ELMS vydala pod hrozícími mraky, tedy ne za počasí, které si pořadatel v Portugalsku asi sliboval. Albuquerque své fandy nezklamal  a usadil se po startu na první pozici, sledován Badeyem. Wirdheim ve voze týmu Greaves byl  jen pátý, zatímco majitel zeleného Krohn-Ligieru Tracy Krohn ztratil hned v první zatáčce nervy, šel do hodin a hned na to, ještě během prvního kola i do štěrku...

Také další z majitelů/jezdců se později právě nevyznamenal: jedna ze dvou přeháněk ve druhé
hodině závodu překvapila Simona Dolana, který převzal vedoucí Jotu-Gibson. Než se vyprostil ze záchytné zóny druhé zatáčky, tak se propadl na sedmou pozici. Déšť poté ještě zesílil a ředitelství závod neutralizovalo. 
O poločas závodu tedy držel špičku Viktor Šajtar na lepšícím se ruském prototypu BR01 a na druhém místě byl Gary Hirsch. Takový výsledek by znamenal zisk titulu pro stáj Greaves. Nejrychlejším jezdcem dne ovšem byl Nicolas Lapierre. Francouz znamelal pro TDS-Thiriet opravdovou posilu a byl nasazen do dvojitého stintu. Zajel výborně v silném dešti a vybojované vedení s přehledem proměnil ve druhé vítězství tohoto týmu po Imole.
Ke zisku titulu to ale přeci jen těsně nestačilo. Jon Lancaster sice krátce před koncem inkasoval penalizaci stop-and-go za přestupek při výměně jezdců a dojel do cíle téměř o minutu za vítězem, bylo to ale dost, aby s kolegy Wirdheimem a Hirschem získal pro stáj Brita Tima Greavese titul mistra ELMS roku 2015. Třetí skončila silná ruská posádka Alešin, Šajtar a Ladygin. Na zdrcené členy stáje Jota zbylo v závodě pouze 4. místo a v celkovém hodnocení nevděčná třetí příčka.


Ironií osudu je, že se v hodnocení třídy GT letos poprvé prosadil BMW Z4 týmu MarcVDS posádky Priaulx, Hassid, Krohn. Tato organizace se po Estorilu s motorsportem loučí, její majitel Marc van der Starten je znechucen jevy za kulisami sportu a nehodlá v tradici týmu VDS jeho otce pokračovat. Mistry hodnocení GT se stali Rizoli, Laursen a Mac na Ferrari F458 dánské stáje Formula Racing.


Ročník 2015 proběhl pro pořadatele ELMS uspokojivě a mohli se vždy těšit velkému počtu účastníků. Zdá se, že zájem publika a veřejnosti byl také dostačující, ELMS totiž příští sezonu hodlá zvýšit počet svých podniků na šest.    

Výsledek 5. závodu ELMS, 4 Horas de Estoril:

1. Thiriet/Badey/Lapierre, TDS-Thiriet-Oreca-Nissan
2. Hirsch/Wirdheim/Lancaster, Greaves-Gibson-Nissan
3. Alešin/Ladygin/Šajtar, AF-BR-Nissan
4. Dolan/Albuquerque/Tincknell, Jota-Gibson-Nissan
5. Mediani/Morozov/Minassian, AF-BR-Nissan

Celkové hodnocení šampionátu ELMS sezony 2015:

1. Wirdheim/Hirsch/Lancaster           93 b.
2. Badey/Thiriet                                 91 b.
3. Albuquerque/Dolan/Tincknell       89 b.
4. Gommendy                                     66 b.
5. Ladygin/Alešin                               56 b.