Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Zítra v Pekingu startuje nová sezóna Formule E

Zítra v Pekingu startuje nová sezóna Formule E

Preview druhé sezóny elektronických formulí

Tento víkend v čínském Beijingu začíná druhá sezóna Formule E, která si ve své první sezóně získala u fanoušků značnou popularitu. Přičemž  jedním z hlavních lákadel bylo i atraktivní jezdecké složení, skládajících se především z bývalých pilotů Formule 1. A většina hlavních hvězd bude pokračovat i letos.

Co se týče týmového složení, zde k žádné změně nedošlo. Závodů se bude účastnit stejně jako loni 10 stájí. K mnoha významným přestupům nedošlo ani mezi piloty. Ke stájím, které si ponechaly úplně stejné složení patří tým Abt. Lucas di Grassi s nimi loni vyhrál hned úvodní závod, pak sice další vítězství již nepřidal, ale o titul bojoval až do posledního závodu. Vedle něho pokračuje syn šéfa týmu a zároveň nejmladší jezdec v poly Daniel Abt. Ten na své větší úspěchy sice ještě čeká, ale už se dočkal jednoho pódiového umístnění v Miami.

Tým Andretti dá příležitost slečně. Simona de Silvestro s nimi už loni závodila v obou závodech v Londýně a ukázala, že umí být konkurenceschopná. Jako úplný nováček vybojovala jedenácté a dvanácté místo. Vedle ní najdeme nováčka Robina Frijnse, šampiona formule renault 3.5  z roku 2012.

Dragon pokračuje s Jeromem D´Ambrosiem, který loni patřil k předním pilotům se šancí na titul až do posledního závodu.  Vedle něj zůstává Loic Duval.

I Virgin si ponechal svého pilota Sama Birda.U druhé sedačky však nastává změna. Jaime Alguersuari ukončil svou závodní kariéru a tým si místo něj vybral Jeana Erica Vergneho, který přestoupil z týmu Andretti. Vergne by v sobě mohl mít velký potenciál, jelikož loni měl velmi dobré výsledky, i když do šampionátu naskočil až v průběhu roku.

Nejlepší tým loňské sezóny E.Dams zůstává úplně beze změny. Závodit pro ně bude Nicolas Prost i Sebatien Buemi, který se loni stal vice šampionem. V Mahindře pokračuje Bruno Senna a z týmu Venturi přestoupil Nick Heidfled. Sennův loňský kolega (a též kolega z F1 i GP2) Karun Chandhok skočil s formulí E úplně.

Úřadující šampion Nelson Piquet poračuje ve stáji Nextev. Vedle něj usedle Oliver Turvey, který už loni odjel oba londýnské závody. V Aguri pokračuje Antonio Felix da Costa a vedle něho najdeme druhého letošního nováčka Nathanela Berthona. Ten v současné době působí v GP2, je to však již jeho čtvrtá sezóna, takže ve Formuli E hledá možnost pro pokračování své kariéry.

Jarno Trulli své závodění v sérii ukončil. Ale tým vlastní dál. Příležitost dal svému krajanovi Vitantoniu Liuzzimu, který se již loni účastnil pěti závodů. Kolegou mu je Mexičan Salvador Duran, který přestoupil z týmu Aguri.

V týmu Venturi zůstává Stephané Sarrazin . Vedle něho usedne třetí a pravděpodobně nejpopulárnější nováček Jacques Villenevue, mistr světa Formule 1 z roku 1997.

První sezónu jsme byly svědky toho, že se jezdecké složení velmi často měnilo. Ve vozech elektrických formulí se vystřídalo celkem 35 jezdců. To se letos pravděpodobně již nestane.  Bylo totiž zavedeno pravidlo, že tým za sezónu nesmí nasadit více jak čtyři piloty.

Kalendář závodů jsme vám již představili v tomto článku. Počet jedenácti závodů však nemusí být konečný. Stále je tu šance, že se do kalendáře zařadí Švýcarsko. Závod by se jel první týden v květnu a konal by se ve městě Lugano. Proti jeho zařazení do letošního kalendáře však mluví to, že závodní sedačku nezískal Alex Fontana, jehož je Lugano rodištěm.

Nově do kalendáře ale přibyl závod v centru Paříže, naopak se letos nebude závodit v Monaku. Tam se totiž závod bude konat jen jednou za dva roky. Známo už je i datum obou závodů v Londýně. Finále se tam bude konat 2. a 3. července 2016.

Formuli E také letos potkalo několik změn v pravidlech. Byl upraven formát kvalifikace.Základní kvalifikace se zkrátila a každý pilot dostane šanci jen v jednom měřeném kole. Přibude ale další část Super pole. Tam bude pět nejrychlejších pilotů bojovat o nejlepší místo na startu.

Úprav se dočkal i fanboost. Nově budou moci fanoušci hlasovat i během závodu, i když pouze prvních šest minut. Rozšířily se i možnosti hlasování. Stejně jako loni je možno hlasovat přes oficiální stránky. Nově se k tomu přidaly i možnosti přes twitter a instagram. Stačí když fanoušek do svého příspěvku přidá dva hashtagy #fanboost #JmenoPilota. To otvírá fanouškům prostor pro jistou kreativitu, a pilotům to dává důvod, proč se s fanoušky fotit… Z každého média je možné poslat jeden hlas denně.

Změn jsme se dočkali i po technické stránce. Otevřel se vývoj elektromotorů i převodovek. V poli tak budeme mít 7 různých výrobců motorů. U převodovek je zajímavé to, že FIA neurčila počet převodových stupňů, takže se výrobci pustili do experimentování.

Nově se rozšířily i možnosti,kde Formule E sledovat v televizi. V Británii je to ITV 4, v Polsku a Německu bude dokonce vysílat závody Eurosport.

První závod startuje již zítra v Beijingu. Kvalifikace začíná v 6:00 středoevropského času. Závod pak v 10:04. Sledovat ho je možné na oficiálních stránkách i přes youtube.