FIA a Ecclestone chtějí protlačit levné turbomotory
Společně mohou upravit pravidla a najít dodavatele.
Snaha Bernieho Ecclestona o nalezení alternativy k současným složitým a drahým hybridním pohonným jednotkám se zřejmě setkala s pochopením prezidenta FIA a společně plánují najít dodavatele levnějších motorů, informuje web motorsport.
Jeho zdroje tvrdí, že FIA může už příští týden vyhlásit výběrové řízení na pozici dodavatele co nejlevnějších motorů, pravděpodobně s obsahem 2.2 litru, šesti válci a dvojitým turbem.
Motory by se začaly používat až od sezony 2017, takže k odsouhlasení potřebných úprav v pravidlech nebude nutný souhlas všech členů Strategické skupiny F1, kde by Bernie Ecclestone a Jean Todt pravděpodobně narazili na odpor továrních týmů.
Tento krok by byl následkem setkání Ecclestona a Todta se zástupci Mercedesu, Ferrari, Renaultu a Hondy v Ženevě, které se uskutečnilo minulý týden a nedopadlo podle představ šéfů FOM a FIA. Výrobci zavrhli Ecclestoneův návrh, umožnit Red Bullu, Toro Rosso a menším týmům vrátit se k motorům V8 používaným do roku 2013 a zároveň nesouhlasili se zavedením maximální ceny pro všechny pohonné jednotky a převodovky prodávané nezávislým týmům.
Návrat k motorům V8 s jednoduchým KERS-em by mohl být považován za krok zpět, proto dává Jean Todt přednost turbomotorům V6 s větším obsahem než mají stávající pohonné jednotky (1.6 litrové V6 s jedním turbodmychadlem).
Nezodpovězenou otázkou je způsob vyvážení výkonu "značkových" a "levných" motorů. Automobilkám by se asi nelíbilo, kdyby se dostaly do přímé konkurence týmů s většími, jednoduššími a přitom levnějšími motory, ale na druhé straně, pokud má jít o alternativu vhodnou i pro Red Bull, musely by být konkurenceschopné.
Šéf Red Bullu by také dal přednost motorům s dvojitým turbodmychadlem před motory V8.
"Když se podíváme na plusy V8, jsou to především zvuk, jako lákadlo pro fanoušky, a jednoduchost ve srovnání s tím, co používáme dnes, takže i podstatně nižší cena. Ale současné pohonné jednotky, to je kus neuvěřitelné technologie a raději bychom se neměli dívat dozadu ale dopředu. Současné motory se mohou dát vylepšit, může se zlepšit jejich zvuk a můžeme snížit náklady na jejich vývoj," řekl Christian Horner.
Zástupcům továrních týmů se samozřejmě myšlenka neutrálního dodavatele pro nezávislé týmy moc nezamlouvá.
"Honda se do tohoto sportu vrátila kvůli výzvě, kterou je používání nových technologií," řekl Éric Boullier, závodní ředitel McLarenu spolupracujícího s Hondou. "Někomu možná chybí randál, který dělaly motory V8 a jiní mohou mít problém s náklady, ale prostě musíme hledět vpřed. Současné pohonné jednotky, pokud zabezpečíte jejich funkčnost, jsou nádhernou ukázkou moderních technologií a pro nás skvělou výzvou."
Matthew Carter, generální ředitel týmu Lotus, který bude pravděpodobně brzy odkoupen Renaultem, dodává: "Význam těchto motorů pro technologie používané v silničních automobilech znamená, že jsme se vydali správnou cestou."