Různé názory týmů na neutrálního dodavatele
Todt výběr zastaví, když Ferrari stáhne veto.
Ferrari Jeanu Todtovi vetovalo návrh na zavedení maximální ceny $12 milionů pro pohonné jednotky prodávané nezávislým týmům. Italská automobilka použití veta odůvodnila ochranou vlastních obchodních zájmů, jelikož považuje za své právo prodávat motory za cenu, na níž se dohodne se zákazníky. FIA a FOM téměř okamžitě přišly s jiným řešením. Do F1 hodlají pozvat "neutrálního dodavatele", jehož úkolem bude dodávat jednodušší a levnější typ motoru každému, kdo o něj požádá. Velkou otázkou je zabezpečení a vyvážení konkurenceschopnosti takového motoru. Takto zareagovaly některé nezávislé týmy:
Force India je, jako člen Strategické skupiny F1, připravena návrh podpořit, a to i navzdory možnému tlaku Mercedesu, který je spolu s Ferrari a Hondou samozřejmě proti nové konkurenci.
Bob Fernley, zástupce šéfa Force Indie: "Force India jednoznačně podporuje myšlenku zavedení nezávislých motorů, pro F1 to bude správná věc. Formule 1 vždy potřebovala nezávislého dodavatele motorů. Tleskám tomuto návrhu, podle mě je to naprosto správné. Jako tým se nebudeme zapojovat, dokud se nedozvíme všechny detaily, ale určitě si to zaslouží pozornost."
Sauberu se však nezamlouvá myšlenka dvou rozdílných typů motorů, jednoznačně by dal přednost původnímu návrhu Jeana Todta.
Monisha Kaltenborn, šéfka Sauberu: "Já osobně si myslím, že by nebylo správné mít dva odlišné typy motorů. Z našich předchozích zkušeností s výrobcem vím, že oni nemají zájem o šampionát se dvěma odlišnými typy motorů. Zajímalo by mě, jak by se dala zajistit rovnocennost. To se nedá udělat pouze na základě výkonu, a když se začnete hrát s hmotností vozů, průtokem paliva a tankováním, budou výsledkem dvě rozdílné kategorie vozů.
Lepším řešením by bylo zastavení vývoje (motorů) a šance pro ostatní dohnat nejlepšího. Při pokračování volného vývoje není šance na cenově dostupné zákaznické motory, jen kdyby se zavedla jednotná cena. Zda výrobci investují do vývoje 400 nebo 50 milionů, to je jejich problém, není důvod do toho tahat Sauber."
Projekt Haasu, připraveného do F1 vstoupit příští rok, je postaven na úzké technické spolupráci s Ferrari a neutrální motory považuje za špatný nápad.
Gene Haas, majitel týmu Haas F1: "Pokud by byly levnější motory výkonnější než současné, po jednom nebo dvou závodech by je chtěli všichni. Pokud by levnější motory musely být méně výkonné, také by to nedávalo smysl, protože by tým automaticky spadl dozadu a to by nikdo nechtěl. Podle mě by to nadělalo víc škody než užitku."
Toro Rosso si naopak myslí, že F1 by měla dát automobilkám prostor soutěžit v nových technologiích, ale malé týmy potřebují levné motory, takže dva typy motorů můžou být logickou cestou.
Franz Tost, šéf Toro Rosso: "Nové hybridní motory jsou fantastické z technického hlediska. Je to technologie budoucnosti, technologie využitelná v silničních automobilech, technologie dobrá pro F1. Ale to se týká automobilek využívajících F1 jako marketingový nástroj, místo k předvádění svých technologií. Nezávislé týmy mají jiné potřeby, potřebují motory za rozumnou cenu. Výrobci může být jedno, jestli utratí o 100 milionů více nebo méně, výměnou za to bude svůj produkt předvádět po celém světě."
Red Bull Racing nezajímá ani tak cena, jako to, že by to mohl být dobrý motor dostupný všem týmům.
Christian Horner, šéf Red Bullu: "Podle mě potřebuje FIA vyřešit dva problémy. Jedním je cena a druhým ochota prodávat. Současná pravidla nenutí výrobce prodávat, takže potřebujeme alternativu, ale konkurenceschopnou alternativu za rozumnou cenu. Pro F1 je důležité, aby se týmy mohly dostat ke konkurenceschopnému, cenově dostupnému motoru. Pokud se to nedá se současným typem motoru, tak potřebujeme jiný."
Jean Todt je připraven zastavit proces výběru neutrálního dodavatele v případě, že Ferrari stáhne své veto.
"Domnívám se, že i 12 milionů dolarů je hodně peněz, podle mého názoru přijatelné číslo, férové k výrobcům a akceptovatelné pro zákazníky,“ řekl prezident FIA.