Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Marchionne: Změňte F1 na NASCAR a Ferrari odchází

Marchionne: Změňte F1 na NASCAR a Ferrari odchází

Ecclestone musí vyřešit finanční problémy malých týmů.

Ferrari dnes uspořádalo tradiční předvánoční tiskovou konferenci spojenou s ukončením sezóny i pohledem do budoucna Ferrari i celé F1.

Sergio Marchionne není spokojen se současným stavem pravidel, která by si podle něj zasloužila místo v popelnici.

"Současná pravidla jsou napsána tak, aby vyhovovala právníkům, kteří je dokáží interpretovat. Minulý rok jsme se až v listopadu dozvěděli, že vývojové žetony se budou dát použít i během sezóny. Ferrari to, v jisté smyslu, zachránilo sezónu 2015, bylo to správné, ale potřebovali bychom jednodušší pravidla, kterým bychom rozuměli i bez pomoci právníka.

Měla by to být pravidla pro inženýry, jak tomu bylo ještě před pár lety. Co se týče vyhození těchto pravidel, jednoznačně se potřebujeme zbavit této úrovně komplexnosti, protože teď je to nestravitelné," řekl prezident Ferrari.

Zázračný lék se však zřejmě tak rychle nenajde. Jednoduchá a systematicky tvořená pravidla by potřebovala pevnou ruku, ale Ferrari se svého vlivu na jejich tvorbu nevzdá. A už vůbec se mu nelíbí, že prezident FIA (Jean Todt) a zástupce Formula One Management (Bernie Ecclestone) dostali od Světové rady motorsportu mandát navrhnout nová pravidla i bez souhlasu týmů a automobilek.

"S tímto rozhodnutím pochopitelně nesouhlasíme. Věříme, že při tvorbě pravidel má být koordinace. Mercedes a Renault mají stejný názor. V F1 utrácíme stovky milionů eur, takže je tady řeč o důležitých rozhodnutích.

Jde o to, že menším týmům se má nabídnout levnější pohonná jednotka na úkor těch, kteří jsou ji schopni vyvíjet. A my závodíme právě proto, že zároveň vyvíjíme vlastní věci, závodíme s nimi a tím dokazujeme, že jsme schopni postavit skvělou pohonnou jednotku. Pokud nás někdo bude chtít o tuto výhodu připravit, už nebudeme mít zájem závodit.

Pokud se z F1 stane něco podobného jako NASCAR, už to nebude o hledání nejlepších řešení, která by se pak dala přenést do produkce silničních automobilů. Chápu, že malé týmy čelí velkým problémům, ale tohle má řešit FOM. To není problém Ferrari."

A když už byla řeč o motorech, nemohla být obcházena téma Red Bullu a letošního cirkusu kolem jeho odchodu. Tým výrobce energetických nápojů byl přesvědčen, že jako netovární tým má právo koupit si jakýkoliv motor.

"Uráží nás, že někdo může považovat za samozřejmé, že má dobrý motor a považuje to za své právo. Nikdo nemá právo na dobrý motor, vše je otázka dohody. Pak mu nechtěl dodávat ani Renault, protože už měl dost problémů a vyjádření o tom, že Red Bull něco požaduje.

Nakonec se Renault rozhodl, že Red Bullu dá motory a tedy i příležitost uspět. Také je fajn přiznat zásluhy tomu, kdo nějaké má. Nechci ale nikoho obviňovat, ani obhajovat Carlose (Ghosna, generálního ředitele Renaultu).

Položme si otázku, zda tým s výborným šasi a absolutně bez motoru je silným týmem. To přece není kompletní tým. Silný tým má mít výborné jezdce, výborné šasi a výbornou pohonnou jednotku."