Ligier Scotta Sharpa vyhrál 24h v Daytoně
Do tohoto úvodního závodu amerického šampionátu IMSA se přihlásilo 54 posádek.
Kdysi věhlasná čtyřiadvacetihodinovka v Daytoně byla také letos prvním velkým mezinárodním silničním podnikem světa. Do tohoto úvodního závodu amerického šampionátu IMSA se přihlásilo 54 posádek, velké evropské týmy a výrobci se ovšem prezentovali v přehledném rámci a soustředili se především na třídu GT. Paletu téměř dvou set jezdců tvořili zvláště specialisté americké scény, Češi na startu nebyli.
Pořadí postavení na startu hraje u 24hodinového maratonu jen vedlejší roli, kvalifikace se beztak proměnila ve frašku. V pátek na Floridě totiž všechny překvapil silný liják. Mnoho jezdců dalo přednost opatrnosti a tak se dostavil podivný výsledek, dle kterého bylo hned sedm vozů třídy GT rychlejších, než favorizované prototypy.
Nejrychleji zajel vítěz z Le Mans Nick Tandy (Porsche 911 RSR) před dalším továrním jezdcem Porsche, Frederickem Makowietzkim a BMW M6 Johna Edwardse. IMSA ovšem moudře plní startovní rošt podle tříd a přední místa jsou vyhrazena pouze prototypům, proto se z pole-position mohl těšit ruský tým SMP-Racing. Jezdec IndyCarů Michail Aljošin se svým BR01-Nissanem sice zajel o 4,385 sekund pomaleji, než Tandy, společně s kolegy Medianim, Minassianem a Ladyginem mu ale patřilo první místo na startu.
Samotný závod odstartoval za "normálních" podmínek a nebylo překvapením, že v první hodině vedl prototyp týmu Extreme Speed Motorsport Ligier-Honda s Pipem Deranim v kokpitu. Vůz ovšem krátce po výměně jezdců (od Deraniho převzal Van Overbeek) ztratil vedoucí pozici. Agresivní John Pew poslal Van Overbeeka do hodin a sám tak zajistil dalšímu Ligieru-Honda třídy LMP2 týmu Shank Racing vedení. Pewovy kolegové Allmendinger, Negri a především Oliver Pla pak vybudovali Shank-Ligieru relativně jasné vedení. Při západu slunce vedli před dvěma vozy třídy Daytona-Prototype týmů Action-Express-Chavrolet (Adam/Cameron/Curran/Pagenaud) a Ganassi-Ford (Hartley/Wurz/Priaulx/Stroll). Po 10 hodinách závodu ale rychlý Shank-Ligier stál: defekt motoru. Cesta k vítězství tím byla v zásadě volná pro zbylý Ligier-Honda JSP2 týmu Extreme Speed - vozy třídy LMP2 byly jednoduše rychlejší, než "americké prototypy" třídy Daytona. Lídr úvodních kol byl na čele i v rozhodujících dvou hodinách a Pipo Derani, Johannes van Overbeek, Scott Sharp a Ed Brown se mohli radovat z vítězství v tomto velkém klasikovi. Další špičková místa obsadily vesměs vozy třídy Daytona-Prototype.
Rubens Barrichello dokončil svůj návrat do kokpitu společně s bratry Taylorovými a Maxem Angellelim jako druhý, bývalá belgická formulová naděje Marc Goosens dojel společně s piloty ChampCar Dalzielem a Hunter-Reayem třetí. Alex Wurz si v Daytoně naposledy "odskočil z penze" pátým místem. Nejlepší z vozů třídy GT, tovární Chevrolet Corvette Gavina, Millnera a Faesslera, dojel celkově sedmý.
Výsledek 24h v Daytoně 2016
1 |
P |
S.Sharp, E.Brown, J.van Overbeek, L.Derani |
Tequila Patron ESM |
Ligier/HPD |
24h00m34.607s |
2 |
P |
R.Taylor, J.Taylor, M.Angelelli, R.Barrichello |
Wayne Taylor Racing |
Corvette/Chevrolet |
26.166s |
3 |
P |
R.Dalziel, M.Goossens, R.H.-Reay |
Visit Florida Racing |
Corvette/Chevrolet |
1m27.276s |
4 |
P |
C.Fittipaldi, J.Barbosa, F.Albuquerque, S.Pruett |
Action Express Racing |
Corvette/Chevrolet |
-5 kol |
5 |
P |
L.Stroll, A.Wurz, B.Hartley, A.Priaulx |
Ford Chip Ganassi Racing |
Riley/Ford |
-11 kol |
6 |
P |
D.Cameron, E.Curran, S.Pagenaud, J.Adam |
Action Express Racing |
Corvette/Chevrolet |
-12 kol |
7 |
GTLM |
O.Gavin, T.Milner, M.Fassler |
Corvette Racing |
Chevrolet |
-14 kol |
8 |
GTLM |
A.Garcia, J.Magnussen, M.Rockenfeller |
Corvette Racing |
Chevrolet |
-14 kol |
9 |
GTLM |
E.Bamber, F.Makowiecki, M.Christensen |
Porsche North America |
Porsche |
-14 kol |
10 |
GTLM |
A.P.Guidi, A.Premat, D.Serra, M.Rojas |
Scuderia Corsa |
Ferrari |
-15 kol |