Dixon: Halo je masivní krok správným směrem
Konečně se přechází od slov k činům.
Novozélanďan Scott Dixon je čtyřnásobným a zároveň úřadujícím šampiónem IndyCar, americké série, která loni přišla o Justina Wilsona. Přestože k tragické nehodě došlo v americké soutěži, jako první zareagovala Formule 1 a Dixon je rád, že Ferrari přešlo od slov a výkresů k vyrobení a otestování prvního prototypu. Tento krok může vést ke zvýšení bezpečnosti všech pilotů jezdících v monopostech.
"Dalo by se to udělat lépe? Asi ano, ale každý velký pokrok musí nějak začít a toto vypadá jako dobrá startovací pozice," řekl zkušený 35letý závodník. "Pro mě bylo důležité, že jsem viděl Halo na okruhu, nikoliv pouze jako koncept. Nyní se o něm přinejmenším začne více mluvit. Lewisovi (Hamiltonovi) se nelíbí vzhled, Hülkenbergovi koncept a Räikkönen řekl, že to ani moc nevnímal.
Já nejsem předpojatý vůči halo ani vůči zakrývání kokpitů, zajímá mě jen, co bude nejlépe fungovat. Ale s Halo se alespoň něco pohnulo a teď snad budou i ostatní proaktivní. Mohou přijít s návrhy na různé úpravy a přesně to potřebujeme."
Měla by se tedy IndyCar inspirovat a přijít s vlastní verzí Halo?
"Rozhodně ano. Jinou verzi téhož. Pro nás v IndyCar by byl problém výhled, protože ten oblouk by nám pravděpodobně zakrýval výhled v klopených zatáčkách na oválech. A v těchto zatáčkách přitom chceme vidět co nejdál.
Ale to není problém, můžeme mít odlišnou verzi a dobré je i to, že by to mohl být standardní komponent, který by se dal zakomponovat do současných vozů, takže bychom s jeho zavedením nemuseli čekat na další generaci vozů."
A co image gladiátorů? Její ztráty se obávají i jezdci F1.
"Každý má svůj názor, ale nedokážu pochopit, proč je někdo proti pokroku v bezpečnosti. Naopak, chápu proč Ricciardo zareagoval tak, jak zareagoval (na negativní prohlášení Nica Hülkenberga).
Nejsme jeskynní lidé a jezdec v očích fanoušků neklesne jenom proto, že jezdí v lépe chráněném kokpitu. Pokud bychom to brali takhle, tak bychom bezpečnost nikdy nikam neposunuli. Motorsport je nebezpečný a vždy může nastat neobvyklá situace a někdo přijít o život. Podívejte, kolik jsme toho zavedli v uplynulých letech, ale ani to nezabránilo Hinchcliffovu zranění loni v Indy.
Vždy se může něco pokazit, vždy může nastat neobvyklá situace. Ale proč brzdit postup vpřed? Proč nedat soutěžícím alespoň nejlepší možnou šanci na přežití i v případě selhání?"
Kimi Räikkönen i Sebastian Vettel odjeli s Halo pouze jedno neúplné kolo. Jejich úkolem bylo zjistit, jak se tím omezí výhled na trať. Pokud se neobjeví žádné překážky, může se Halo objevit již na monopostech sezóny 2017.