Montoya po roce v St. Petersburgu opět vítězí!
Firestone Grand Prix of St. Pete – Průběh a výsledky závodu
Kolumbijec Juan Pablo Montoya vstoupil do té letošní sezóny stejně, jako se mu to povedlo vloni: Vítězstvím na okruhu v St. Petersburgu. Montoya triumfoval před stájovým kolegou Simonem Pagenaudem. O kompletní stupně vítězů připravil tým Penske 2 kola před koncem Hunter-Reaye, který se dostal před Castronevese. První pětku uzavírá Rus Aleshin. Vítěz kvalifikace Will Power do závodu vůbec neodstartoval, skolila jej nemoc a v kokpitu jej vystřídal Oriol Servia.
První zatáčce se letos potíže vyhnuli. Pagenaud udržel první místo, z něhož kvůli zdravotním problémům Powera startoval. Montoya sice útočil na Castronevese, ale ten se ubránil. Sató se v šesté zatáčce dostal na chvíli mimo trať, ale bez problémů mohl pokračovat. To se už nedá říct o dvojici Hinchcliffe – Newgarden. Kanaďan se s prořízlou pneumatikou dobelhal do boxů. Pro Newgardena kolizí s ním začal závod, kterým se doslova protrápil, ale před polovinou musel kvůli technickým problémům odstoupit.
Pagenaud svým soupeřům poodjížděl. Naopak Tony Kanaan nepředvedl v úvodu jeden ze svých pověstných útoků ze zadních pozic, ale v úvodní části se s vozem trápil a už v 8. kole zamířil do boxů. S vozem se začínal trápit i jeho krajan Castroneves jedoucí na druhém místě. V 10. kole byl v závěrečné vlásence moc široký a na konci cílové rovinky se před něj dostal Montoya.
Což se opakovalo v dalších kolech s Dixonem, Hunter-Reayem a v 18. kole i Andrettim. To už ale naplno běželo první kolo zastávek v boxech. Montoya, Hunter-Reay a také Rahal, jedoucí v první desítce, zamířili k mechanikům v 21. kole. Dixon o kolo později. Hunter-Reay po pit stopu kolidoval s Filippim a z obou vozů odlétly karbonové úlomky. Piloti ale mohli v závodě pokračovat a úlomky odletěly mimo dráhu, takže na trať nemusel zpomalovací vůz.
Pagenaud si svůj pit stop odbyl ve 23. kole. Po pit stopech vedl o tři vteřiny před Montoyou a Dixonem. Za nimi jeli na jiné strategii Conor Daly a Luca Filippi, pak Hunter-Reay, Andretti, Castroneves, Rahal a Kimball.
Okolo 35. kola už Montoya Pagenauda stáhl. O útok se ale nepokusil. Zato se o něj ve 47. kole pokusil Andretti, který se chtěl dostat před Filippiho, který právě prohrál souboj s Hunter-Reayem. Pokusil se Filippiho předjet po vnitřku první zatáčky, kam si to však zamířil také Ital. Oba vozy o sebe štrejchly bokem. Andretti zůstal stát na dráze a na trať tak poprvé musel zpomalovací vůz.
Dlouhé žluté fáze využili pořadatelé k čištění dráhy. Jezdci zase k dalšímu kolu pit stopů. Pagenaud se velmi těsně před Montoyou udržel. Díky strategii ale vedl Conor Daly před Tonym Kanaanem. Daly měl navíc jen 8 kol staré pneumatiky. První pokus o restart nevyšel, mimo záběr kamer kolidoval znovu Andretti, nejspíše s Pigotem.
Po restartu v 57. kole se Kanaan snažil dostat před nováčka Dalyho. Ten ale jeho útoky úspěšně odrazil. To se ovšem nepovedlo Pagenaudovi, před něhož se dostal Montoya. Ve 4. zatáčce nejprve optimisticky, ale neúspěšně, zaútočil Castroneves na Dixona. Do za nimi jedoucího Rahala narazil Muňoz a do obou další piloti – Hinchcliffe, Servia, Bourdais, Hawksworth a Kimball byli nejvážněji postižení. Další ale museli zůstat stát a čekat, až před nimi pořadatelé do sebe zaseknuté vozy odtáhnou na stranu. Mezi piloty začal zoufalý boj o to, kdo máváním přiláká dřív Holmatro Safety Team s mobilním startérem. Všichni piloti po kolizi pokračovali. Bourdais, Servia, Hinchcliffe a Rahal se ztrátou jednoho kola.
Montoya se po restartu v 64. kole sice dostal před Dalyho. Mladý Američan ale zvládal až do 80. kol odolávat útokům dalších pilotů a držet krok se špičkou závodu. Neplánovaně musel v 71. kole do boxů Dixon. Jak se ukázalo později, vozy týmu Chipa Ganassiho byly obzvláště náchylné na přehřívání a mechanici i u ostatních pilotů museli ze sání ke chladiči vyndávat karbonové úlomky a další nečistoty. Ve všech případech to ale znamenalo více jak 20 vteřinový pit stop. Dixon se po tom svém, který byl navíc neplánovaný, propadl až na konec startovního pole.
Poslední zastávky v boxech pořadí nezměnili. Montoya vedl před Pagenaudem, Castronevesem, Hunter-Reayem a Aleshinem. Hunter-Reay, který měl výhodu měkké sady pneumatik, stáhl Castronevesův náskok pod jednu vteřinu. Vypadalo to ale, že prostor pro útok nedostane.
Jenže trojice Rossi, Kanaan a Hawksworth, která bojovala o 10. až 12. místo, byla výrazně pomalejší a čelo závodu ji vedené Montoyou 5 kol před koncem dostalo. Rossi nakonec dvě příčky ztratil. Co je ovšem důležitější, tak za těmito jezdci se seřadilo i trio Castroneves, Hunter-Reay a Aleshin a Američan nakonec Castronevese dvě kola před koncem přeci jen překonal a tým Penske připravil o kompletní stupně vítězů.
Šampionát IndyCar pokračuje v noci ze soboty na neděli (2. a 3. dubna).
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas/Odstup
|
1.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
02:13:28.4650
|
2.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
C
|
+ 2.3306
|
3.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
+ 8.8764
|
4.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
+ 9.3237
|
5.
|
M.Aleshin | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 9.7167
|
6.
|
T.Sato | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
+ 26.0373
|
7.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 40.7056
|
8.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
+ 55.9459
|
9.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 59.1204
|
10.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 1 kolo
|
11.
|
J.Hawksworth | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
+ 1 kolo
|
12.
|
A.Rossi | Andretti/Bryan Herta |
H
|
+ 1 kolo
|
13.
|
C.Daly | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 1 kolo
|
14.
|
S.Pigot | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
+ 1 kolo
|
15.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
+ 1 kolo
|
16.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
+ 1 kolo
|
17.
|
M.Chilton | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 1 kolo
|
18.
|
O.Servia | Team Penske |
C
|
+ 1 kolo
|
19.
|
J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 1 kolo
|
20.
|
L.Filippi | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 2 kola
|
21.
|
S.Bourdais | KV Racing Technology |
C
|
Havárie
|
22.
|
J.Newgarden | Ed Carpenter Racing |
C
|
Porucha
|