Symonds pochybuje o správnosti týmů jako Haas v F1
Co jeho úspěch znamená pro konstruktéry?
V F1 se již mnoho let diskutuje o správnosti zákazu nebo povolení zákaznických týmů. Pozitivem by měl být delší startovní rošt a podstatné snížení nákladů na založení a provozování nového/malého týmu F1. Jako o odvrácené straně mince se vždycky hovořilo o nespravedlnosti, která by vznikla, kdyby týmy s nakoupenými vozy začaly krást body, pozornost kamer a médií a nakonec i sponzory poctivým konstruktérům.
Zákaznické vozy proto nikdy nebyly povoleny, ale na pomoc menším týmům se sestavil celkem dlouhý seznam dílů, které mohou nakupovat jeden od druhého. Šikovný americký podnikatel Gene Haas rozeznal příležitost a s vydatnou pomocí Ferrari sestavil tým schopný okamžitě konkurovat zkušeným konstruktérům a z první velké ceny si, s trochou štěstí, odvezl 6 bodů. Pat Symonds, technický ředitel Williamsu, jednoho z nejtradičnějších konstruktérů vozů F1, má z otevření této brány do F1 vážné obavy.
"Mám pocit, že status konstruktéra je pomalu nahlodáván a někteří by ho rádi totálně zničili," upozornil Symonds. "Myslím, že to co udělal Haas je dobré pro něj, ale nevím, jestli je to správný směr pro Formuli 1. Nepochybně je to v souladu s předpisy, ale chce F1 jít touto cestou? Tím si teda nejsem jistý."
Haas uzavřel ještě v roce 2014 technologické partnerství s Ferrari, v rámci kterého od Maranella nakupuje nejen pohonné jednotky a převodovky, ale i úplně všechny věci, které si tým nemusí vyrobit sám. Na tomto seznamu chybí například prvky aerodynamiky, na kterých však zaměstnanci Haasu pracují ve větrném tunelu Ferrari a přístup mají i k jeho oddělení CFD.
"Když jsme vytvořili seznam věcí, které musí být na každém voze originální, bylo to z pragmatických důvodů. Umožnilo nám to prodávat pár velmi drahých věcí, které nemají zas tak velký dopad na rychlost, jako například převodovky. Jenže seznam se zkrátil a někteří lidé by byli rádi, kdyby byl ještě kratší. Já bych dal přednost posílení důležitosti konstruktérů.“