Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Symonds si užívá svobodnější volbu pneumatik

Symonds si užívá svobodnější volbu pneumatik

Otevřely se nové strategické možnosti.

Po Velké ceně Bahrajnu neměl Felipe Massa mnoho důvodů k úsměvu. Dobrá kvalifikace, porucha motoru Sebastiana Vettela, pomalý start Kimiho Räikkönena a kolize Valtteriho Bottase a Lewisem Hamiltonem, na kterou doplatil i Daniel Ricciardo, to vše mu už v první zatáčce závodu pomohlo na druhé místo. Brazilec samozřejmě začal doufat v udržení pozice a účast na stupních vítězů, ale v cíli byl až osmý.

Po závodu dával vinu hlavně strategii - pouze dvěma zastávkám v boxech a dlouhým stintům na nejtvrdších dostupných pneumatikách, zatímco mnoho soupeřů před ním jezdilo hlavně na super-měkkých a měkkých pneumatikách. Pat Symonds, technický ředitel Williamsu, si ale novou strategickou výzvu užívá a dokonce podle něj ani nejde o nic tak těžkého, jak se na zdá na první pohled.

"Užívám si to, ale člověk za to zodpovědný (týmový stratég) asi ne!" zažertoval Symonds. "Podle mě to není zlá věc. Celkem se mi to nové pravidlo zamlouvá, je to nový element a dělá to věci náročnějšími. A to se mi líbí.

Nejde jen o to, vybrat před závodem správný počet každého typu pneumatik. Je důležité vědět, jaká je vaše pozice ve srovnání s ostatními a až pak začít plánovat strategii. Je to velmi důležité. Z 15. místa potřebujete něco jiného než při startu z 5. místa. Přitom je nyní těžší posoudit svou konkurenceschopnost.

Je snadné říci, že super-měkké pneumatiky uberou z času na kolo 1.2 sekundy. Jenže tak to může být na studené trati a na horkém asfaltu to může být trochu jiné číslo a rozdíl v rychlosti se trochu změní i po natankování plné nádrže. Takže je tu spousta nových dimenzí a my je potřebujeme zohlednit při analyzování konkurenceschopnosti.

Samozřejmě to nepočítáme z hlavy. Jakmile se dozvíme, jaké pneumatiky si vybrali ostatní, spouštíme simulace. Díky tomu umíme odhadnout jejich kroky. Například vidíme rozdíl mezi Mercedesem a Ferrari. Mají jinou filozofii, přistupují k tomu jinak a my máme možnost sledovat pneumatiky během víkendu. Také víme, že prvních 8 vozů (v staronovém formátu kvalifikace 10 vozů) bude startovat na super-měkkých pneumatikách… Naházíme to do simulace a necháme si najít nejlepší řešení a víme, že všichni ostatní dělají totéž. Díky tomu víme, co by ostatní chtěli udělat. Během závodu se to ale samozřejmě může měnit…

Dobrým příkladem bylo Rusko 2014, když všichni vsadili na nesprávné pneumatiky a Nico
(Rosberg, po přebrzdění pneumatik v prvním kole absolvoval zbytek závodu na jedné sadě tvrdších pneumatik) pouze náhodou našel nejlepší řešení. Tyto věci se občas stávají, ale jinak to není až tak složité. Simulace nyní trvají déle, protože nyní je více obměn a kalkulací, ale není to o moc těžší. Jakmile máme napsaný software, už to není tak těžké. Ale vsadím se, že naši stratégové mě za tato slova budou chtít ukamenovat."