Pagenaud díky vítězství navýšil vedení v šampionátu
42nd Toyota Grand Prix of Long Beach – Závod
Francouz Simon Pagenaud si připsal první vítězství v barvách týmu Penske a své celkově páté v kariéře v IndyCar. Po dvou druhých místech v úvodních závodech letošní sezóny se posunul na nejvyšší stupínek na stupních vítězů. Druhý v cíli skončil vítěz předchozího závodu ve Phoenixu Scott Dixon. Pagenaudovo vítězství ale trochu kazí kontroverze. Při posledním kole pit stopů se totiž Pagenaud zřejmě zařadil před Dixona příliš brzy a přejel žlutou čáru, za kterou měl zůstat.
Závod příliš dramatických momentů nenabídl. Jezdci zvládli dobře i obávanou první zatáčku. Sice se objevilo několik karbonových úlomků, všichni ale mohli v závodě pokračovat. Pagenuad se na začátku 2. kola dostal před Dixona na 2. místo. Ve 4. kole to zkusil i na vedoucího Castronevese, ten ale první místo udržel.
Už od 6. kola začali jezdci zkoušet alternativní strategie. Jako první zamířil k mechanikům Charlie Kimball a doufal, že se brzy objeví žlutá vlajka. Jenže nepravděpodobné se stalo skutečností a zpomalovací vůz během závodu ani jednou nevyjel na trať! V historii závodu v Long Beach se tak stalo teprve počtvrté.
Pořadím příliš nezamíchaly ani první zastávky v boxech. Power využil dřívějšího pit stopu a dostal se před Kanaana. Scott Dixon naopak využil pozdějšího pit stopu a dostal se zpět před Simona Pagenauda.V polovině závodu tak bylo pořadí CAstroneves, Dixon, PAgenaud, Power, Kanaan, Montoya, Sato, Newgarden.
Větší napětí přinesly až druhé zastávky v boxech. Těsně před nimi se totiž Castroneves zasekl za pomalejším Hawksworthem. Tým Chipa Ganassiho toho využil a povolal Dixona v 51. kole do boxů. V dalším kole zamířili do boxů Castroneves a Power. Když se vrátil dosavadní lídr závodu Castroneves na trať, bylo to až za Dixonem. V dalším kole zastavili Kanaan a Sató a ti se zase dokázali vrátit před Powerem.
Castroneves a Power si ke svému pit stopu vybrali nejhorší možnou chvíli. Dixon těžil z toho, že se příliš nezdržel za Hawksworthem a po výjezdu měl před sebou prázdnou trať. Jezdci, kteří stavěli po dvojici pilotů týmu Penske zase z volné dráhy, na které mohli s lehkými vozy zajíždět rychlé časy. Do boxů se totiž odklidil i Hawksworth.
Na tom vydělali především Pagenaud a Montoya, kteří zamířili do boxů v 54. kole jako poslední. Tým Chipa Ganassiho udělal malou taktickou chybu. Dixon v pozávodním rozhovoru přiznal, že mu do sluchátek řekli, že pit stopy už skončili, ale Pagenaud a Montoya teprve k mechanikům mířili.
Pagenaud se z dlouhé pit lane vynořil těsně před Dixonem. A přišel onen kontroverzní moment, kdy zřejmě všemi koly přejel žlutou čáru a rychle se zařadil před Dixona. Ten se v dalším kole pokusil po vnějšku proniknout před Pagenauda, ale útok byl spíše symbolický. Pak chvíli čekal, zda jej Francouz nebude muset pustit před sebe nebo rovnou nedostane penalizaci. Když ta nepřišla, znovu se k němu pokusil dostat a zaútočit, ale jeho snaha už byla marná.
Dixon také musel myslet na to, že do boxů zamířil o tři kola dříve a že, pokud by závod byl dojet bez žluté fáze, mohl by jej trápit nedostatek paliva. Ten zřejmě stál také za velkým zvolněním, které předvedl Castroneves a jezdci za ním.
Jezdec, který v prvních dvou třetinách závodu jezdil na prvním místě, začal na vedoucí tandem rychle ztrácet. Za ním byl Montoya, který několikrát naznačil útok, ale před svého stájového kolegu se nedostal. Naopak si musel hlídat záda, protože na něj tlačil Sató, který se v 68. kole dostal před Kanaana na čtvrtou příčku. Za nimi se ještě Hinchcliffe pokoušel najít recept na Powera, ale marně.
Poslední kolo ještě trochu zdramatizovali jezdci jedoucí o kolo zpět. Při nájezdu na cílovou rovinku se tak Dixon dostal až vedle Pagenauda, ale ten své první místo udržel a připsal si první vítězství v kariéře na okruhu v Long Beach, kde před deseti lety na americké půdě v sérii Champ Car Atlantic debutoval.
Seriál Verizon IndyCar Series pokračuje příští víkend závodem na přírodním okruhu Barber Motorsports Park v Alabamě, kde bude vítězství obhajovat Josef Newgarden.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas/odstup
|
1.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
C
|
|
2.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 0.3032
|
3.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
+ 10.8376
|
4.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
+ 12.2162
|
5.
|
T.Sato | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
+ 12.2918
|
6.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 17.6267
|
7.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
+ 18.7449
|
8.
|
J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 19.0362
|
9.
|
S.Bourdais | KV Racing Technology |
C
|
+ 22.9147
|
10.
|
J.Newgarden | Ed Carpenter Racing |
C
|
+ 23.6654
|
11.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 24.2179
|
12.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
+ 40.1250
|
13.
|
C.Daly | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 47.1809
|
14.
|
M.Chilton | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 53.9106
|
15.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
+ 56.9082
|
16.
|
M.Aleshin | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 1:01.2966
|
17.
|
L.Filippi | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 1:08.0543
|
18.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
+ 1:30.3302
|
19.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
+ 1 kolo
|
20.
|
A.Rossi | Andretti/Bryan Herta |
H
|
+ 1 kolo
|
21.
|
J.Hawksworth | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
+ 3 kola
|