Hamilton nejrychlejší i v druhém tréninku
Velká cena Evropy - 2. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování druhého tréninku na Velkou cenu Evropy! Velká cena Evropy byl nejprve pouze čestný titul kolující po evropských tratích a této pocty se dostalo i okruhům jako Monza, Monte Carlo, Spa-Francorchamps nebo Silverstone. Moderní éra začala v roce 1983, kdy byl do kalendáře zařazen okruh Brands Hatch, ale Velká cena Británie se jela na okruhu Silverstone. Od té doby toto jméno dostávaly závody v zemích, kde se jely dvě velké ceny za sezónu.
Do roku 2012 se velká cena Evropy konala na okruzích Nürburgring, Brands Hatch, Donington, Jerez a Valencie. A protože po vypadnutí městského okruhu ve Valencii z kalendáře se už v žádné zemi nejezdí dvakrát ročně, organizátoři nového závodu v hlavním městě Ázerbájdžánu využili příležitost a svému závodu dali toto hezké jméno připomínající, že jejich krajina také patří do Evropy. Historicky nejúspěšnějším jezdcem VC Evropy je Michael Schumacher, který ji vyhrál na okruzích Jerez i Nürburgring. Ferrari, nejúspěšnější tým, vyhrálo 5 závodů na Nürburgringu a 2 ve Valencii.
První trénink naznačil, že pro jezdce možná nebude největší výzvou uzounká devátá zatáčka, ale patnáctá zatáčka, do které tvrdě brzdí během jízdy z kopce. Riskovat musí i v následující 16. zatáčce, za kterou je velmi dlouhá rychlá pasáž. Lewis Hamilton a Felipe Massa první trénink nedokončili kvůli přebrzdění pneumatik, Daniel Ricciardo kvůli havárii a Max Verstappen kvůli technickým problémům.
Na trať vyrazily oba vozy Haasu a Sebastian Vettel a kamera velmi rychle našla uvolněný konec obrubníku, který dělá organizátorům problémy už od rána. Ricciardo přes vysílačku poděkoval celému svému týmu, že jeho vůz opravil během dva a půl hodiny a umožnil mu zúčastnit se celého druhého tréninku. Grosjeanův vůz nebezpečně "zatančil" během brzdění do třetí zatáčky, Hamilton opět ve výjezdové zóně vedle první zatáčky, Gutiérrez a Vettel v zóně vedle patnácté zatáčky a i další jezdci byli při hledání hranic možností svých vozů a pneumatik příliš optimističtí. Situaci jim komplikovalo mírně chladnější počasí, než měli během prvního tréninku. Po deseti minutách patřil vrchol tabulky Sergiu Pérezovi.
Hamilton pak na žlutých pneumatikách zajel nový nejrychlejší čas dne, 1:45,102s. Rosberg s ním nemohl soupeřit, protože se pustil do testování tvrdších bílých pneumatik. Třetí místo v té době patřilo Alonsovi, ale na Hamiltona ztrácel 1.7 sekundy. Pod Alonsa se zařadili Pérez, Hülkenberg a Bottas, tři jezdci s motory Mercedes. Po 20 minutách se mezi Péreze a Hülkenberga dostal Verstappen, zatímco Ricciardo a oba jezdci Ferrari zůstávali ve spodní polovině tabulky. Valtteri Bottas využil červené pneumatiky a posunul se na třetí místo.
Téměř přesně po půlhodině tréninku nás kamera vzala na monopost Fernanda Alonsa, který právě zápasil s velmi nezdravě znějící pohonnou jednotkou. Samozřejmě zamířil do boxů. Marcus Ericsson trénink sledoval z garáže, protože mechanici mu do vozu instalovali jiný motor.
Hamilton si nechal nazout červené pneumatiky a okamžitě předvedl rekordní průjezdy prvním a druhým sektorem, ale pak udělal chybu v důležité šestnácté zatáčce. Rosberg na červených jako první překonal hranici 1:45s. Vettel se na nových pneumatikách zařadil na šesté a Räikkönen až na desáté místo. Vettela později vystřídal Sainz, ale prvních pět míst si drželi Rosberg, Hamilton, Bottas, Pérez a Hülkenberg. Massu problémy udržovaly až v dolní polovině tabulky. Druhý Hamiltonův pokus byl lepší a dosavadní nejlepší kolo překonal o téměř 7 desetin sekundy. Druhou nejdelší tratí šampionátu se přehnal za 1:44.223s.
V polovině tréninku už měli měřená kola všichni jezdci, Ericsson se zařadil na poslední příčku. Sauber a Manor na dně tabulky nepřekvapí a rychlý poslední sektor jistě nevyhovuje ani Renaultu. Překvapivě konkurenceschopně vypadá McLaren s motory Honda, Button byl stabilně mezi deseti nejrychlejšími a Alonso se po návratu na trať okamžitě zařadil na jedenácté místo.
Poslední půlhodina druhého tréninku tradičně patří delším stintům. Většina jezdců se rozhodla vyzkoušet, kolik toho snesou červené pneumatiky a tempo se uklidnilo. To ale neznamená, že výjezdům do zón vedle první a patnácté zatáčky byl konec. Wehrlein z patnácté vyjel tak rychle, až se téměř dotkl bariéry na konci výjezdové zóny. 20 minut před koncem se traťoví maršálové snažili z trati dostat Rosbergův vůz a byl aktivován virtuální safety car. Rosberg týmu oznámil technický problém a inženýr mu přikázal okamžitě zastavit.
10 minut před ukončením tréninku se v zóně vedle první zatáčky ocitl Sainz, ale ne po nedobrzdění, při brzdění ztratil kontrolu nad zádí vozu. Tato zóna je naštěstí dost široká a rychle se vrátil na trať. Gutiérrez se otřel o bariéru na vnějšku osmé zatáčky. Kimi Räikkönen přenechal svůj vůz traťovým komisařům iba 5 minut před koncem tréninku. Po zablokování kol ve čtvrté zatáčce nemohl podřadit.
Ferrari ještě před koncem tréninku přikázáno Vettelovi vrátit se pomalu do boxů, měl stejný problém s MGU-K jako Räikkönen. Když dorazil k mechanikům, běžely už poslední sekundy druhého tréninku. Nejrychlejší kolo opět patří Lewisu Hamiltonovi.
Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | Kola | |
1 | Hamilton | Mercedes | 1:44.223 | 33 | |
2 | Rosberg | Mercedes | 1:44.913 | 0.690 | 26 |
3 | Perez | Force India | 1:45.336 | 1.113 | 37 |
4 | Bottas | Williams | 1:45.764 | 1.541 | 35 |
5 | Hulkenberg | Force India | 1:45.920 | 1.697 | 37 |
6 | Sainz | Toro Rosso | 1:46.027 | 1.804 | 35 |
7 | Verstappen | Red Bull | 1:46.068 | 1.845 | 35 |
8 | Vettel | Ferrari | 1:46.219 | 1.996 | 36 |
9 | Button | McLaren | 1:46.234 | 2.011 | 32 |
10 | Ricciardo | Red Bull | 1:46.293 | 2.070 | 32 |
11 | Alonso | McLaren | 1:46.498 | 2.275 | 27 |
12 | Grosjean | Haas | 1:46.681 | 2.458 | 29 |
13 | Räikkonen | Ferrari | 1:46.694 | 2.471 | 32 |
14 | Kvjat | Toro Rosso | 1:46.744 | 2.521 | 35 |
15 | Gutierrez | Haas | 1:46.830 | 2.607 | 26 |
16 | Massa | Williams | 1:47.060 | 2.837 | 28 |
17 | Magnussen | Renault | 1:47.329 | 3.106 | 38 |
18 | Haryanto | Manor | 1:47.487 | 3.264 | 33 |
19 | Ericsson | Sauber | 1:47.772 | 3.549 | 22 |
20 | Palmer | Renault | 1:47.794 | 3.571 | 35 |
21 | Wehrlein | Manor | 1:48.018 | 3.795 | 36 |
22 | Nasr | Sauber | 1:48.081 | 3.858 | 38 |