Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

První trénink v Ázerbájdžánu patřil Lewisu Hamiltonovi

První trénink v Ázerbájdžánu patřil Lewisu Hamiltonovi

Velká cena Evropy - 1. trénink

Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréningu na první závod F1 v Baku, hlavním městě Ázerbájdžánu! Formule 1 zabloudila až někam za pohoří Kavkaz, do další ze zemí ležících na tekutém černém zlatě - ropě. Ázerbájdžán se chce světu ukázat jako rozvinutá a evropská země a loni kvůli tomu zorganizoval "Evropské hry 2015", evropskou obdobu olympijských her, asijských či panamských her. Letos přivítal závodníky F1 na okruhu vedoucím ulicemi svého hlavního města Baku a závod nese jméno Velká cena Evropy.

Okruh je dlouhý 6 003 metrů, má 20 zatáček a očekáváme, že na rozdíl od většiny městských okruhů budou vozy nastaveny na nízký přítlak. Důvodem je, že poslední čtyři zatáčky okruhu budou pravděpodobně všichni jezdci projíždět na plný plyn a díky tomu se už na začátek dlouhé hlavní rovinky dostanou ve vysoké rychlosti. Týmy proto rady obětují velkou část přítlaku, aby měli co nejnižší odpor a co nejvyšší maximální rychlost. Výkon motoru se projeví i na další druhé rovince mezi druhou a třetí zatáčkou a v deváté zatáčce může rozhodovat odvaha jezdců, protože je to nová nejužší zatáčka v celém kalendáři F1 a nemá žádnou výjezdovou zónu. Diskuse o bezpečnosti vyvolal hlavně vjezd do boxové uličky, který zahrnuje tvrdé brzdění z vysoké rychlosti a úzkou šikanu a až za ní je boxová čára, od které je třeba dodržovat maximální povolenou rychlost.

I pro Pirelli je nový městský okruh velkou neznámou, proto do Ázerbájdžánu neposlalo ultra-měkké pneumatiky a vybralo konzervativní kombinaci super-měkkých (červených), měkkých (žlutých) a středně-tvrdých (bílých) pneumatik. Jezdci ale nevěří, že jim bílé pneumatiky budou na tomto okruhu k něčemu dobré a většina z nich má v garáži pouze jedinou sadu.

Prvním vozem F1 v ulicích Baku byl haas pilotovaný Estebanem Gutiérrezem. V Baku bylo na začátku tréninku 27°C, asfalt měl teplotu 41°C. Nebylo překvapením, že na trať se spěchali všichni jezdci, ale nikdo nezůstal na více než jedno instalační kolo.

První měřené kolo - Nico Rosberg - 1:57.306s. Jezdec Mercedesu poznával okruh opatrně, ten čas byl podobný nejlepšímu času vozu série GP2, která trénovala ještě před F1. Už další kolo bylo o 4 sekundy rychlejší. Jako už párkrát v této sezoně, Mercedes byl ze všech nejnedočkavější a smířil se i s úlohou zametače trati. Druhým jezdcem s měřeným kolem byl Lewis Hamilton a jiskry odlétající zpod jeho monopostu poukázaly na vlnitost asfaltu v některých úsecích okruhu. Po 15 minutách jako první překročil hranici 1:50s. 

A další prvenství - první velká nepotrestána chyba. V kolonce se opět objevuje jméno Estebana Gutiérreze, který se nevešel do 15. zatáčky, za kterou je naštěstí pro Haas malá výjezdová zóna. Gutiérrez si prvenství připsal pouze s malým náskokem na Sebastiana Vettela, který nezvládl 16. zatáčku a zůstal chvíli stát na trati.

Sekce zatáček 15 a 16 se jede z kopce, na což doplatil i Daniil Kvjat, také navštívil zónu za 15. zatáčkou. Po půlhodině tréninku patřil vrchol tabulky Hamiltonovi se dvěma desetinami sekundy náskoku před Rosbergem a sedmi před Bottasem. Čtvrtý Button už ztrácel 1.5 sekundy, ale jezdci se ještě jen opatrně seznamovali s novou tratí.

Mercedesy byly první na trati a první se i vrátily do boxů. Valtteri Bottas se i díky tomu 6 minut před povinným vrácením první sady pneumatik inženýrům Pirelli vyhoupl na vrchol tabulky. Nejezdil ani Max Verstappen, mechanici jeho vozu odňali podlahu. Po 40 minutách se trať vyprázdnila kvůli výměnám pneumatik a kontrole dat. První čtyři místa patřila vozům poháněným Mercedesem - Bottasovi, Hamiltonovi, Rosbergovi a Pérezovi. Na pátém místě Fernando Alonso. Všichni své časy dosáhli na žlutých pneumatikách. 

Mercedes opět hodlal využít prázdnou trať, jeho jezdci se z boxů vrátili jako první a pustili se do testování červených pneumatik. Oba se v prvním kole dostali pod 1:47s, Hamilton o 3 desetiny rychlejší.

34 minut před koncem tréninku se chyby dopustil i Lewis Hamilton a musel hledat cestu z výjezdové zóny vedle třetí zatáčky. Nakonec využil spátečku. Důvodem výjezdu byly pravděpodobně nečistoty, které našel, když se při brzdění dlouho držel těsně u vnější bariéry. Další chybu udělal v první zatáčce. Alonso přeskočil Péreze, aby přistál na čtvrté příčce. Většina jezdců, včetně Alonsa a Bottase, pokračovala v jízdě na žlutých pneumatikách, ale Pérez dal přednost bílým.

První tvrdě potrestánu chybu udělal Daniel Ricciardo! Trénink byl kvůli množství úlomků okamžitě přerušen červenou vlajkou. Australan v náročné 15. zatáčce ztratil kontrolu nad zádí vozu a ta tvrdě narazila do bariéry. RB12 okamžitě přišlo o pravé zadní kolo a těžce poškozeno bylo i zadní křídlo. Red Bullu se přitom ještě nepodařilo na trať vrátit Maxe Verstappena.

Mezi jezdci na osmi nejvyšších místech tabulky bylo až šest používajících motory Mercedes a Fernando Alonso s Jensonem Buttonem. Následovali tři jezdci s motory Ferrari - Vettel, Grosjean a Räikkönen. Ani motor Mercedes ale nedostal Wehrleina a Manor z posledního místa tabulky. Rychle nevypadaly ani vozy Sauberu, Renaultu a Toro Rosso. Trénink byl restartován 13 minut před jeho ukončením.

Hamilton při posledním ze svých výjezdů mimo trať tvrdě přebrzdil své pneumatiky a musel zůstat v garáži. Totéž se stalo i Felipe Massovi. Zbytečné chyby se dopustil Sainz. Nepodařilo se mu dobrzdit do 15. zatáčky a při pokusu vyhnout se výjezdové zóně poškodil nos svého monopostu.

Přestože trénink nedokončil, zůstal na vrcholu tabulky Lewis Hamilton. Pod něj se zařadili Nico Rosberg, Valtteri Bottas, Fernando Alonso a Sebastian Vettel.


   Jezdec
Tým
Čas
Ztráta Kola
1 Lewis Hamilton Mercedes 1:46.435   23
2 Nico Rosberg Mercedes 1:46.812 0.377 32
3 Valtteri Bottas Williams 1:47.096 0.661 34
4 Fernando Alonso McLaren 1:47.989 1.554 21
5 Sebastian Vettel Ferrari 1:48.627 2.192 26
6 Sergio Perez Force India 1:48.922 2.487 17
7 Jenson Button McLaren 1:49.019 2.584 21
8 Felipe Massa Williams 1:49.125 2.690 22
9 Carlos Sainz Toro Rosso 1:49.267 2.832 16
10 Nico Hulkenberg Force India 1:49.301 2.866 27
11 Romain Grosjean Haas 1:49.611 3.176 20
12 Kimi Räikkonen Ferrari 1:49.635 3.200 16
13 Daniel Ricciardo Red Bull 1:49.778 3.343 17
14 Esteban Gutierrez Haas 1:50.167 3.732 25
15 Marcus Ericsson Sauber 1:50.473 4.038 18
16 Max Verstappen Red Bull 1:50.485 4.050 7
17 Daniil Kvjat Toro Rosso 1:50.551 4.116 19
18 Jolyon Palmer Renault 1:50.910 4.475 25
19 Kevin Magnussen Renault 1:50.939 4.504 27
20 Pascal Wehrlein Manor 1:51.219 4.784 24
21 Felipe Nasr Sauber 1:51.771 5.336 11
22 Rio Haryanto Manor 1:51.925 5.490 28