Představení závodu: 68. ročník 24 hodin ve Spa
Souhrn informací a odkazů na jednom místě.
Okruh v belgickém Spa-Francorchamps se koncem tohoto týdne stane dějištěm dalšího odhalení korunovačních klenotů GT. Pod honosnou přezdívkou se skrývá svátek fanoušků gétéček, o jehož oslavu se postarají více než dvě stovky závodníků a tisíce jejich pomocníků. Čekají na ně výzvy v podobě nástrah dráhy zasazené v členité krajině záludných Arden, zástup odhodlaných soupeřů a jeden den trvající vypětí.
V článku naleznete souhrn základních informací o tomto významném podniku, které doplňuje řada odkazů pro jedinečný zážitek z tohoto famózního závodu. Odkaz na tento souhrn bude součástí článků věnovaných podniku. V průběhu roku může být umístěn ve vybraných článcích vydaných na zdejším portálu.
Obsah s aktivními odkazy na kapitoly
1. Popis závodu
2.1. Pohled do historie
2.2. Vítězné posádky
3. Pořadatelská organizace
4. Pravidla
5. Rozdělení účastníků do kategorií
6. Užitečné odkazy
7. Odkazy na články věnované letošnímu ročníku
Délka tohoto klání jednoznačně zařazuje tento podnik mezi vytrvalostní závody. Přestože je závod součástí Blancpain Endurance Cup (BEC, více o šampionátu naleznete Zde), mohou se zúčastnit i zájemci pravidelně nepůsobící v tomto mezinárodním mistrovství. Doplňkem pro vybrané účastníky bude bodování v rámci nově vzniklého šampionátu Intercontinental GT Challenge.
Závod je určen soukromým stájím, výrobci však mohou poskytnout týmům své zkušené piloty, případně techniky.
Hlavní použitou technikou jsou vozy třídy GT3, které doplňují auta třídy G3 (homologace RACB) a pohárová vozidla. Uplatněn je zde propracovaný systém výkonnostního srovnání vozidel, který čerpá z bohatých zkušeností pořadatelské organizace. Jednotným dodavatelem paliva je titulární sponzor Total prostřednictvím společnosti Elf. Obutí pochází z produkce Pirelli.
Dělení do několika kategorií je provedeno především dle složení posádek. Od plně profesionálních přes smíšené sestavy amatérů a profesionálů až po ryzí amatérské sestavy.
Místem závodu je 7 004 metrů dlouhý okruh v pohoří belgických Arden, Spa-Francorchamps (více o historii okruhu Zde).
Společným jmenovatelem vytrvalostních motoristických závodů a gétéček jsou 20. léta minulého století.
O něco dříve se začala psát historie vytrvalostních podniků. U francouzského městečka Le Mans byl uspořádán první 24 hodinový závod v roce 1923. Původně byl zaměřen na odolnost výrobků bouřlivě rozvíjejícího se motoristického odvětví než na podávání vrcholných sportovních výkonů. Již o rok později vyrostla francouzskému podniku na dlouhou dobu jediná konkurence právě poblíž belgických lázní Spa-Francorchamps (více o 24 hodin ve Spa Zde).
Seznam 24 hodin trvajících podniků rozšířil až v roce 1962 závod v americké Daytoně. V současnosti obsahuje, včetně již nepořádaných událostí, pouze dvanáct jmen. Mezistupněm mezi 1 000 km dlouhými závody (anebo 6 hodin trvání) je pět závodů v délce 12 hodin (první byl Sebring v USA, 1950).
Na počátku velkolepé pouti byl dodatek Gran Turismo u Alfy Romeo 6C z roku 1929. V začínajícím dělení závodů se jednodušší automobily přesouvaly na okruhy a položily základ dnešních formulových sérií. Lépe vybavené vozy GT našly uplatnění ve vytrvalostních podnicích, které se stávaly součástí závodů sportovních vozů.
Po druhé světové válce již byly zařazeny do samostatné třídy v těchto šampionátech a závodech. Po útlumu v 80. a 90. letech si kromě stálé součásti klání sportovních vozů vydobyly vlastní mezinárodní šampionát (BPR Global GT Series).
Podrobnější informace o vozech GT a jejich sportovním nasazení naleznete Zde.
V následující tabulce je uveden přehled vítězných posádek z doby, kdy byl závod určen pouze vozům GT.
Rok | Posádka | Vůz |
2015 | M.Paltalla/L.Luhr/N.Catsburg | BMW Z4 GT3 |
2014 | L.Vanthoor/M.Winkelhock/R.Rast | Audi R8 LMS |
2013 | M.Buhk/M.Götz/B.Schneider | Mercedes SLS |
2012 | A.Piccini/R.Rast/F.Stippler | Audi R8 LMS |
2011 | M.Ekström/G.Franchi/T.Scheider | Audi R8 LMS |
2010 | R.Dumas/J.Bergmeister/M.Ragginger/W.Henzler | Porsche 997 RSR |
2009 | M.Hezemans/A.Kumpen/J.Menten/K.Mollekens | Corvette Z06 |
2008 | M.Bartels/A.Bertolini/S.Sarrazin/E.van de Poele | Maserati MC12 |
2007 | J.D.Deletraz/M.Hezemans/F.Gollin/M.Fässler | Corvette C6R |
2006 | E.van de Poele/M.Bartels/A.Bertolini | Maserati MC12 |
2005 | M.Bartels/T.Scheider/E.van de Poele | Maserati MC12 |
2004 | L.Cappellari/F.Gollin/L.Bryner/E.Calderari | Ferrari 550 Maranello |
2003 | S.Ortelli/M.Lieb/R.Dumas | Porsche 996 GT3-RS |
2002 | C.Bouchut/D.Terrien/V.Vosse | Chrysler Viper GTS-R |
2001 | C.Bouchut/J.P.Belloc/M.Duez | Chrysler Viper GTS-R |
Organizaci tohoto podniku má na starosti Stéphane Ratel Organisation (SRO) a belgický Královský automobilový klub (RACB).
Zakladatelem SRO je Stéphane Ratel, který společnost založil 24. ledna 1995. Francouzský podnikatel tak navázal na předchozí zkušenosti s pohárovými závody s vozy Venturi. V té době se rovněž podílel se svými společníky na pořádání mezinárodního mistrovství BPR Global GT Series.
Zájem o tuto sérii přilákal pozornost FIA, která se od roku 1997 chystala podílet na jejím chodu. Po rozkolu společníků v BPR se následně ujala organizace nového FIA GT Championship SRO. Od roku 2000 se 24 hodin ve Spa stal vrcholným víkendem tohoto šampionátu, když navázal na více jak tři desítky let trvající tradici belgického podniku s cestovními vozy.
Po přeměně FIA GT Championship na MS GT1 v roce 2010 byl závod jedinou událostí poháru GT2 (s účastí GT3 a dalších tříd), od roku 2011 je součástí Blancpain Endurance Series.
Další doplňující informace lze získat v článku věnovaném Stéphane Ratelovi a jeho aktivitám mimo SRO (Zde). Více o dvou desetiletích činnosti a přehledu pořádaných šampionátů naleznete v článku vydaném při loňském jubileu francouzské společnosti (Zde).
Foto: Tomáš Krejčík
Vedoucí francouzské pořadatelské organizace SRO, Stéphane Ratel, využívá zpravidla tohoto vrcholného podniku k odhalení plánu na nadcházející sezónu. Po loňské pauze se novináři sejdou na asi hodinu trvající prezentaci v pátek v 16,00.
Belgický Královský automobilový klub (Royal Automobile Club of Belgium, RACB) byl založen již v roce 1896. Během své bohaté minulosti se zabýval problematikou silniční dopravy, rekreace a motorsportu. V této oblasti je belgickým zástupcem FIA a má na starosti organizaci národních sérií.
Od roku 1920 se předseda sportovní komise RACB, Henri Langlois van Ophem, spolupodílel na myšlence vytvoření okruhu v okolí belgických lázní Spa-Francorchamps. I přes počáteční obtíže byl úspěšný a již v roce 1924 zde navíc byla založena tradice 24 hodinových závodů.
Závodní víkend začíná dvojicí tréninků, každý v délce maximálně 90 minut.
Kvalifikace je rozdělená na dvě části v součtu 150 minut (2 x 75 minut), jedna část musí probíhat v noci. V každé části musí každý pilot z posádky dosáhnout měřeného času. V noci jsou všichni členové posádky povinni absolvovat alespoň dvě měřená kola. Výsledky jsou následně sestaveny na základě nejlepšího času posádky.
Dvacet nejrychlejších vozů postupuje do Superpole. Je jim přidělena sada pneumatik použitelná pro tuto část (případně v závodě s výjimkou startu), která se nesmí předehřívat. Za volanty se posadí členové posádek vybraných nejpozději půlhodiny po skončení kvalifikace. Nyní již neplatí pro vozy nižších tříd určení pilota s nejvyšším stupněm kategorizace (při shodě pilot s rychlejším časem).
Superpole zahajuje v kvalifikaci dvacátý vůz výjezdem z boxové uličky. Každou minutu (dříve 20 vteřin) odsud vyjíždí na dráhu v pořadí další jezdec (s tolerancí deseti vteřin). Po objetí okruhu má každý z jezdců možnost docílit během dvou měřených kol času.
Startovní rošt je následně sestaven u prvních výsledků dle pořadí dosaženého v Superpole, u zbytku pole dle výsledků kvalifikace. Letošní novinkou je ohodnocení nejlepší posádky z každé třídy jedním bodem.
Pilotem pro úvodní část závodu může být kterýkoliv člen posádky bez ohledu na čas dosažený v kvalifikaci. Pokud jej vedoucí stáje nenahlásí nejpozději hodinu po skončení Superpole (dříve půlhodiny po skončení sobotního dvacetiminutového ranního zahřívacího tréninku), startuje v kvalifikaci nejrychlejší pilot z posádky. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, po němž následuje letmý start.
V trénincích a po ujetí minimálně dvou kol závodu je počet sad pneumatik a jejich výměna zcela na rozhodnutí týmu. Pouze v kvalifikaci je stanoven maximální počet na tři sady suchých pneumatik, pro účastníky superpole je vyhrazena další sada navíc. Tu mohou případně využít kdykoliv v závodě s výjimkou startu.
Jejich případnou výměnu během zastávek v závodě provádí pouze dva mechanici (označení červenou páskou na paži) vybavení jednou utahovací pistolí. Dohlížet na ně může bez zásahu na voze vedoucí stáje (bílá páska) a zároveň může probíhat výměna jezdců. Přítomnost dalších osob v pracovním prostoru je nepřípustná. Samozřejmostí je vypnutý motor a zákaz tankování.
Foto: Tomáš Krejčík
Také doplnění paliva je plně na rozhodnutí týmu. Této procedury, která musí probíhat vždy na začátku zastávky, se mohou kromě dohledu vedoucího týmu účastnit čtyři mechanici (s červenou páskou): dva určení na obsluhu tankovacího zařízení, jeden pomocník s připraveným hasicím přístrojem a jeden člověk na mytí čelního skla, světel, stažení dat, výměnu láhve jezdci anebo pomoc při střídání pilotů.
V daném prostoru se mohou nacházet až další dva mechanici navíc s přesně vymezenými úkoly. První ovládá pouze uzavírací ventil na tankovacím zařízení, druhý může být použit u vozidel s jedním tankovacím otvorem na každé straně, kdy je potřebná přítomnost mechanika s odvětrávací hadicí na druhé straně vozidla. Během tankování musí stát vůz na kolech, mít vypnutý motor a být uzemněn. Jezdec může zůstat ve voze.
Pokud se v prostoru nachází mechanici se žlutou páskou, může se jednat o techniky na kontrolu stavu brzd (max. jeden) anebo pneumatik (max. jeden). Lze provést měření teploty a tlaku.
Letošní novinkou je určení minimálního času stráveného v boxech (respektive v boxové uličce), které se mohou lišit podle prováděných úkonů. Jedná se o reakci na výtky týkající se nárůstu nákladů ve snaze zkrátit potřebný čas zastávky. V této souvislosti jsou nově podrobeny kontrole a vybavení omezovačem průtoku tankovací zařízení.
Během 24 hodinového závodu obvyklou výměnu brzdových kotoučů a destiček lze provést přímo v boxovém stání. Po sejmutí kol, jejich odklizení (včetně nářadí) mohou na této operaci pracovat ve vymezeném prostoru maximálně čtyři mechanici.
Novou povinností je před završením 22. hodiny závodu úplné provedení technické zastávky. Její minimální délka je pět minut, její odpočet probíhá od protnutí čáry vjezdu do boxů, končí opuštěním boxové uličky. Jelikož v pravidlech nejsou uvedeny další podrobnosti, jedná se nejspíše o výše popsanou možnost údržby brzdového systému.
Foto: Tomáš Krejčík
Připravené díly pro výměnu kotoučů a destiček pro Audi R8 LMS ultra.
Omezení při strategii se týkají posádek. Stejný pilot může strávit za volantem maximálně 3 hodiny a 15 minut – poté musí následovat minimálně jednu hodinu trvající přestávka v řízení. Celková doba řízení jednoho pilota, jenž nesmí přesáhnout 14 hodin. Mezi tuto dobu není započítán čas strávený v boxech.
Dále je nutné dodržet maximální délku jednoho úseku (neboli stintu), která může trvat maximálně 65 minut (případně 70 minut při vyjetí zpomalovacího vozu anebo vyhlášení plné žluté při blížící se výměně). Za začátek této doby se počítá start závodu, posléze protnutí čáry na výjezdu z boxů. Konec této doby nastává v okamžiku protnutí čáry na začátku boxů anebo v závěru při průjezdu cílem.
Překročení délky stintu je potrestáno buď průjezdem boxovou uličkou (překročení doby do 5 minut) anebo odpykáním trestu Stop and Go s vymezením maximální délky 30 vteřin (více jak 5 minut). Při opakovaném prohřešku u jedné posádky mají komisaři pravomoc prodloužit délku trestu, v krajních případech mohou posádku vyloučit ze závodu. V případě oznámení trestu deset minut před koncem závodu a méně se trest mění na přičtení 60 vteřin k výslednému času.
Další omezení platí při povinné účasti pilota/ů s bronzovou licencí ve smíšené posádce anebo jezdce se stříbrnou licencí soutěžícího v amatérské třídě. Podrobnosti jsou uvedeny v příslušných článcích komentované startovní listiny.
Již po uplynutí šesti hodin se v každé třídě přiděluje bodové hodnocení podle průběžného pořadí (12-9-7-6-5-4-3-2-1). Stejným způsobem bude znovu po dvanácti hodinách ohodnoceno devět nejlepších posádek ve třídě. Základní bodový příděl v plné výši je rozdělen po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem. V každé kategorii je body ohodnoceno deset nejlepších posádek (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). Body se rozdělují rovnoměrně mezi všechny členy posádky.
Na závod se rovněž vztahují další novinky používané v BEC, které byly zmíněny. Jejich popis naleznete přímo Zde. Zvláštností pouze pro tento podnik je kombinace společného využití bezpečnostního vozidla a vyhlášení plné žluté, čímž dochází k nahrazení dříve užívané dvojice bezpečnostních vozů.
5. Rozdělení účastníků do kategorií
Rozdělení účastníků do tříd probíhá především v závislosti na složení posádek. Pouze v amatérské kategorii je možná účast nejen s vozy GT3 (případně G3), ale také s pohárovou technikou.
Základem jsou účastníci bojující v celkovém hodnocení. Zde se nebere ohled na rozdělení jezdců do kategorií dle výkonnosti, navazuje na třídu určenou profesionálním jezdcům.
Kategorie Pro-Am je určena smíšeným posádkám profesionálů a amatérů. Bližší podrobnosti o podílu držitelů jednotlivých druhů licencí budou uvedeny v komentované startovní listině.
Pro amatérské jezdce je určena třída AM a účastníky s vozy z pohárových sérií. Posádky jsou složeny z držitelů bronzové licence, povolena je přítomnost pouze jediného držitele stříbrné licence u čtyřčlenné sestavy.
Systém kategorizace jezdců je blíže popsán Zde.
Komentované startovní listiny jednotlivých tříd včetně seznamu úspěšných závodníků naleznete Zde (celkové hodnocení), Zde (smíšené posádky) a Zde (amatéři).
Informační kanály
Total 24 hours of Spa (Zde): odkaz na úvodní stránku oficiálního webu závodu, odkud se lze po výběru ze tří jazykových verzí dostat k požadovaným informacím. Dozvíte se zde nejen o aktuálním ročníku, ale částečně také o minulosti. Loni se stránky podniku dočkaly zařazení do rodiny portálů BGTS.
Twitter 24 hodin Spa (Zde): neocenitelným pomocníkem při sledování aktualit ze závodu je tento odkaz.
Okruh Spa-Francorchamps (Zde): úvodní stránka modernizovaného portálu belgického okruhu s rozcestníkem volby ze čtyř jazykových variant. Kromě obvyklých informací o okruhu a programu se zde nachází spousta praktických informací pro případné návštěvníky okruhu a jeho okolí.
Blancpain GT Series (Zde): šampionát, z nějž pochází většina účastníků tohoto závodu. Naleznete zde zprávy, informace o týmech, jezdcích a vozidlech.
Oficiální aplikace (Android Zde/iOS Zde)
Před belgickým podnikem byla doplněna možnost poslechu SRO Radia (úspora při čerpání dat) anebo nevšední 360° obrázky. Přístup k novinkám (včetně sdílení se sociálními sítěmi), veškerým informacím anebo fotografiím zveřejněných na portálu pořadatele. Kromě časomíry je možné sledovat také oblíbené přenosy závodů, zde je upozornění s dostupností v závislosti na lokalitě.
Wikipedia , možnost volby dalších jazyků vlevo (Zde): odkaz na souhrnnou stránku známé encyklopedie s přehledem všech ročníků závodu. Výhodou je snadná dostupnost řady doplňujících informací.
Sledování závodu, videozáznamy
24 hodin ve Spa/Blancpain GT Series (Zde/Zde): přímé odkazy na stránky závodu a mateřského šampionátu s přenosem prostřednictvím společnosti Daily Motion. Součástí stránky je také časomíra.
You Tube (Zde): v okamžiku přenosu lze sledovat závod také na hlavní stránce pořadatele. Zároveň se zde nachází úložiště videozáznamů závodů anebo zkrácených sestřihů s délkou okolo padesáti minut (Zde).
Digisport (Zde): slovenský sportovní kanál, na němž budou vysílány početné části belgického závodu. Odkaz vede na televizní program.
Eurosport (Zde): česká mutace evropského sportovního kanálu, kde budou uvedeny vybrané části belgického závodu. Odkaz vede na televizní program.
Belgian Audi Club, délka 4:10 (Zde): video z roku 2013 zaznamenávající průjezd Audi R8 LMS pilotovaného Mathiasem Ekströmem po deštěm skropené dráze belgického okruhu.
Sestřih roku 2015, délka 52:00 (Zde)
Zkrácený sestřih, délka 5:08 (Zde)
Muzeum okruhu Spa-Francorchamps, článek Formule.cz (Zde: pokud chcete navštívit tuto vrcholnou akci osobně, je zde tip na návštěvu muzea mapující nejen historii slavné belgické dráhy.
Profil šampionátu
Blancpain Endurance Cup (Zde)
V průběhu sezóny aktualizovaný článek zaměřený na hlavní informace o šampionátu, jehož součástí je tento podnik. Naleznete zde také odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
7. Odkazy na články věnované letošnímu ročníku
Obsah článku | Odkaz |
Dějiny okruhu Spa-Francorchamps | Zde |
Pohled do historie 24 hodinového závodu v Belgii (vydáno v 2011) | Zde |
Popis jednotlivých úseků okruhu | Zde |
Časový rozvrh | Zde |
Přehlídka | Zde |
Startovní listina – celkové hodnocení | Zde |
Startovní listina – smíšené posádky | Zde |
Startovní listina – amatérská třída | Zde |
Kvalifikace | Zde |
Superpole | Zde |
6 hodin | Zde |
12 hodin | Zde |
Výsledky | Zde |
Představení závodu 24 hodin ve Spa je u konce. Zpravodajství z této akce bude pokračovat dalšími články z probíhajícího podniku, výsledky a případnými tiskovými zprávami českých anebo slovenských účastníků apod. Rozsah částečně naznačuje výše uvedená tabulka.