Pirelli se připravuje na Velkou cenu Belgie
Okruh z pohledu pneumatik, směsi a mnoho dalšího.
Pirelli Velká cena Belgie – preview
třináctý závod z jednadvaceti
Spa-Francorchamps, Belgie, 25. – 28. srpna 2016
Milán, 22. srpna 2016 - Po krátké letní přestávce se Formule 1 vrací na závodní tratě, tentokrát na jednu z nejúžasnějších vůbec: Spa-Francorchamps v Belgii. Pro nejdelší trať v seriálu s délkou přes sedm kilometrů byly nominovány pneumatiky P Zero se střední, měkkou a superměkkou směsí. S náročností Spa-Francorchamps se musí umět vypořádat nejen pneumatiky, ale i týmy a zejména pak samotní piloti. Okruh na úpatí Arden je vyhlášený proměnlivým počasím, které lze připsat na vrub mikroklimatu panujícím nad tratí a přilehlým okolím. Pro týmové stratégy je to další parametr ke zvážení.
Okruh z pohledu pneumatik:
Zatížení pneumatik je na trati plné dlouhých a rychlých zatáček největší za celý rok.
Změny převýšení vytváří svislé síly působící na pneumatiky při kompresi, jako např. v zatáčce Eau Rouge.
Pravděpodobnost dešťových přeháněk je vysoká, ale často prší jen na jedné části okruhu, zatímco na zbytku trati je sucho.
Nalezení správného nastavení vozu není snadné, je to kompromis mezi nízkým přítlakem pro rovinky a vysokým v zatáčkách.
Příležitostí k předjíždění poskytuje trať mnoho, což týmové strategie nijak nesvazuje.
F1 se vrací s dalšímu back-to-back víkendu: po Spa-Francorchamps se následující víkend přesouvá na Monzu, která je pro Pirelli domácí tratí.
Tři nominované směsi:
Střední směs (bílá): povinný set pro závod, malé pracovní rozpětí
Měkká směs (žlutá): rovněž povinný set, není vhodná na dlouhé stinty
Superměkká směs (červená): směs zvolená pro výkon, nikoliv pro životnost, vhodná pro kvalifikaci
Připomenutí minulého roku:
Lewis Hamilton vyhrál pohodlně se strategií dvou zastávek, pneumatiky přezouval ve 13. a 30. kole.
Nejlepší alternativní strategii zvolil Max Verstappen, který skončil osmý z 18. místa na startovním roštu, přezouval třikrát.
Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli:
„Spa-Francorchamps jako jeden z nejznámějších okruhů netřeba představovat. Z pohledu zátěže působící na pneumatiky je to náročná trať. Není jednoduché najít zde správné nastavení, ale díky délce trati a se spoustou příležitostí k předjíždění se pro týmy otevírají nečekaně široké možnosti při volbě strategií. Během letní přestávky jsme začali testovat pneumatiky v rozměrech pro rok 2017 a těšíme se na druhou polovinu sezóny, kdy budeme pokračovat v testování. Po závodě v Belgii se hned následující víkend přesuneme do Monzy, která je naším domovem.“
Co je nového?
Ve Spa-Francorchamps nedošlo letos k žádným změnám na okruhu ani v infrastruktuře.
Esteban Ocon se u týmu Manor stal pilotem na plný úvazek.
Další věci, které nás v poslední době zaujaly:
Pirelli bylo součástí Spa-Francorchamps minulý měsíc, když se zde jela slavná čtyřiadvacetihodinovka. Pro italskou firmu to byla obrovská událost; obouvala 65 vozů, celkem bylo použito 10 724 pneumatik, které dohromady odkroužily více než 29 269 kol.
Testy pneumatik modelového roku 2017 proběhly začátkem měsíce na Fioranu s Ferrari (Sebastian Vettel a Esteban Gutierrez na mokrých pneumatikách) a rovněž v Mugellu s týmem Red Bull (Sébastien Buemi na slickách).
Přehled nominovaných směsí:
Okruh z pohledu pneumatik:
Zatížení pneumatik je na trati plné dlouhých a rychlých zatáček největší za celý rok.
Změny převýšení vytváří svislé síly působící na pneumatiky při kompresi, jako např. v zatáčce Eau Rouge.
Pravděpodobnost dešťových přeháněk je vysoká, ale často prší jen na jedné části okruhu, zatímco na zbytku trati je sucho.
Nalezení správného nastavení vozu není snadné, je to kompromis mezi nízkým přítlakem pro rovinky a vysokým v zatáčkách.
Příležitostí k předjíždění poskytuje trať mnoho, což týmové strategie nijak nesvazuje.
F1 se vrací s dalšímu back-to-back víkendu: po Spa-Francorchamps se následující víkend přesouvá na Monzu, která je pro Pirelli domácí tratí.
Tři nominované směsi:
Střední směs (bílá): povinný set pro závod, malé pracovní rozpětí
Měkká směs (žlutá): rovněž povinný set, není vhodná na dlouhé stinty
Superměkká směs (červená): směs zvolená pro výkon, nikoliv pro životnost, vhodná pro kvalifikaci
Připomenutí minulého roku:
Lewis Hamilton vyhrál pohodlně se strategií dvou zastávek, pneumatiky přezouval ve 13. a 30. kole.
Nejlepší alternativní strategii zvolil Max Verstappen, který skončil osmý z 18. místa na startovním roštu, přezouval třikrát.
Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli:
„Spa-Francorchamps jako jeden z nejznámějších okruhů netřeba představovat. Z pohledu zátěže působící na pneumatiky je to náročná trať. Není jednoduché najít zde správné nastavení, ale díky délce trati a se spoustou příležitostí k předjíždění se pro týmy otevírají nečekaně široké možnosti při volbě strategií. Během letní přestávky jsme začali testovat pneumatiky v rozměrech pro rok 2017 a těšíme se na druhou polovinu sezóny, kdy budeme pokračovat v testování. Po závodě v Belgii se hned následující víkend přesuneme do Monzy, která je naším domovem.“
Co je nového?
Ve Spa-Francorchamps nedošlo letos k žádným změnám na okruhu ani v infrastruktuře.
Esteban Ocon se u týmu Manor stal pilotem na plný úvazek.
Další věci, které nás v poslední době zaujaly:
Pirelli bylo součástí Spa-Francorchamps minulý měsíc, když se zde jela slavná čtyřiadvacetihodinovka. Pro italskou firmu to byla obrovská událost; obouvala 65 vozů, celkem bylo použito 10 724 pneumatik, které dohromady odkroužily více než 29 269 kol.
Testy pneumatik modelového roku 2017 proběhly začátkem měsíce na Fioranu s Ferrari (Sebastian Vettel a Esteban Gutierrez na mokrých pneumatikách) a rovněž v Mugellu s týmem Red Bull (Sébastien Buemi na slickách).
Přehled nominovaných směsí:
P Zero Purple |
P Zero Red |
P Zero Yellow | P Zero White | P Zero Orange | |
Austrálie | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Bahrajn | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Čína | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Rusko | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Španělsko | Měkká | Střední | Tvrdá | ||
Monako | Ultraměkká | Superměkká | Měkká | ||
Kanada | Ultraměkká | Superměkká | Měkká | ||
Ázerbájdžán | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Rakousko | Ultraměkká | Superměkká | Měkká | ||
VB | Měkká | Střední | Tvrdá | ||
Maďarsko | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Německo | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Belgie | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Itálie | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Singapur | Ultraměkká | Superměkká | Měkká | ||
Malajsie | Měkká | Střední | Tvrdá | ||
Japonsko | Měkká | Střední | Tvrdá | ||
USA | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Mexico | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Brazílie | Měkká | Střední | Tvrdá | ||
Abú Zabí | Ultraměkká | Superměkká | Měkká |
obrázek v plné velikosti: 01