Pirelli se připravuje na Velkou cenu Itálie
Okruh z pohledu pneumatik, směsi a mnoho dalšího.
Pirelli Velká cena Itálie – preview
čtrnáctý závod z jednadvaceti
Monza, Itálie, 2. – 4. září 2016
čtrnáctý závod z jednadvaceti
Monza, Itálie, 2. – 4. září 2016
Milán, 29. srpna 2016 - Konečně přichází závod na nejrychlejší trati celého seriálu, která je zároveň domovem Pirelli. Tento „chrám rychlosti“ nabízí opravdovou rychlost spíše na rovinkách než v zatáčkách, auta díky nízkému přítlaku zde dosahují rychlosti až 360 km/h. Pirelli nominovalo střední, měkkou a v Monze poprvé superměkkou směs. Itálie je tak čtvrtou Velkou cenou v řadě, pro kterou byly nominovány tyto směsi. Co se atmosféry týče, tak Parco Reale di Monza zůstává jedinečným místem, kde se až na jednu výjimku jezdí Formule 1 od roku 1950.
Okruh z pohledu pneumatik:
Zatímco průměrné rychlosti jsou vysoké, rychlosti dosahované v zatáčkách jsou poměrně nízké, což minimalizuje opotřebení pneumatik.
To znamená, že některé týmy by mohly zvolit strategii s jednou zastávkou.
Při brzdění a při průjezdu dvou šikan působí na pneumatiky velké podélné síly.
Piloti mají v Monze tendenci přejíždět obrubníky velmi tvrdě, což prověřuje výdrž konstrukce pneumatik.
Zatáčky Parabolica a Curva Grande jsou obzvláště náročné tím, jak jsou dlouhé, což dává pneumatikám zabrat.
Nízký přítlak nepomáhá brzdění ani akceleraci; jezdci si musí hlídat prokluzování kol.
Tři nominované směsi:
Střední směs (bílá): povinný set pro závod, důležitá směs zejména v případě strategie s jednou zastávkou
Měkká směs (žlutá): rovněž povinný set, určitě vstoupí do hry při strategii o dvou zastávkách
Superměkká směs (červená): povinná směs pro kvalifikaci, je pravděpodobné, že řada jezdců z top 10 odstartuje závod právě na této směsi
Připomenutí minulého roku:
Lewis Hamilton dominoval po celý víkend. Zvolil strategii s jednou zastávkou; začínal na měkké směsi a ve 26. kole (z celkových 53) přezul na střední směs. Zbytek top desítky rovněž přezouval pouze jednou.
Nejlepší alternativní strategii zvolil Daniel Ricciardo, který byl nejrychlejším jezdem startujícím na střední směsi, kterou následně vyměnil za měkkou směs. Z 19. místa na roštu dojel do cíle na osmém místě.
Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli:
„Monza přichází hned po Spa-Francorchamps, dva závody na legendárních okruzích dělí ani ne jeden týden, navíc pro nás je Monza domácím závodem. Bude to rušný víkend. Superměkká směs se v Monze ukáže poprvé, lze tedy očekávat, že v kvalifikaci padne rychlostní rekord. V loňském roce jsme viděli, že většina týmu volí strategii s jednou zastávkou, ale nasazení superměkkých pneumatik přinese více zastávek v boxech.“
Co je nového?
Na okruhu v Monze neproběhly letos žádné úpravy, ale zásadní změny jsou plánovány na rok 2017, kdy se dočkáme pozměněné první zatáčky Curva Grande. Současnou podobu trati tak uvidíme letos naposledy.
Po závodu v Monze pokračuje testování pneumatik pro rok 2017 v Barceloně 6. – 7. září s Ferrari a na okruhu Paul Ricard 6. – 8. září s Mercedesem.
Stejně jako tomu bylo v Belgii, bude i v Monze Pirelli nabízet některé z prototypových pneumatik (bez barevného značení) při pátečních volných trénincích. Ty jsou navrženy tak, aby lépe odolávaly poškození či proražení v důsledku najetí na cizí předmět.
Další věci, které nás v poslední době zaujaly:
Alokace pneumatik je u šesti týmových kolegů rozdílná.
Exkluzivní pneumatiky Pirelli P Zero budou k vidění na novém Lamborghini Centenario, které bude představeno v Salon Privé ve Velké Británii během víkendu, co se pojede závod v Monze.
Přehled nominovaných směsí:
Zatímco průměrné rychlosti jsou vysoké, rychlosti dosahované v zatáčkách jsou poměrně nízké, což minimalizuje opotřebení pneumatik.
To znamená, že některé týmy by mohly zvolit strategii s jednou zastávkou.
Při brzdění a při průjezdu dvou šikan působí na pneumatiky velké podélné síly.
Piloti mají v Monze tendenci přejíždět obrubníky velmi tvrdě, což prověřuje výdrž konstrukce pneumatik.
Zatáčky Parabolica a Curva Grande jsou obzvláště náročné tím, jak jsou dlouhé, což dává pneumatikám zabrat.
Nízký přítlak nepomáhá brzdění ani akceleraci; jezdci si musí hlídat prokluzování kol.
Tři nominované směsi:
Střední směs (bílá): povinný set pro závod, důležitá směs zejména v případě strategie s jednou zastávkou
Měkká směs (žlutá): rovněž povinný set, určitě vstoupí do hry při strategii o dvou zastávkách
Superměkká směs (červená): povinná směs pro kvalifikaci, je pravděpodobné, že řada jezdců z top 10 odstartuje závod právě na této směsi
Připomenutí minulého roku:
Lewis Hamilton dominoval po celý víkend. Zvolil strategii s jednou zastávkou; začínal na měkké směsi a ve 26. kole (z celkových 53) přezul na střední směs. Zbytek top desítky rovněž přezouval pouze jednou.
Nejlepší alternativní strategii zvolil Daniel Ricciardo, který byl nejrychlejším jezdem startujícím na střední směsi, kterou následně vyměnil za měkkou směs. Z 19. místa na roštu dojel do cíle na osmém místě.
Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli:
„Monza přichází hned po Spa-Francorchamps, dva závody na legendárních okruzích dělí ani ne jeden týden, navíc pro nás je Monza domácím závodem. Bude to rušný víkend. Superměkká směs se v Monze ukáže poprvé, lze tedy očekávat, že v kvalifikaci padne rychlostní rekord. V loňském roce jsme viděli, že většina týmu volí strategii s jednou zastávkou, ale nasazení superměkkých pneumatik přinese více zastávek v boxech.“
Co je nového?
Na okruhu v Monze neproběhly letos žádné úpravy, ale zásadní změny jsou plánovány na rok 2017, kdy se dočkáme pozměněné první zatáčky Curva Grande. Současnou podobu trati tak uvidíme letos naposledy.
Po závodu v Monze pokračuje testování pneumatik pro rok 2017 v Barceloně 6. – 7. září s Ferrari a na okruhu Paul Ricard 6. – 8. září s Mercedesem.
Stejně jako tomu bylo v Belgii, bude i v Monze Pirelli nabízet některé z prototypových pneumatik (bez barevného značení) při pátečních volných trénincích. Ty jsou navrženy tak, aby lépe odolávaly poškození či proražení v důsledku najetí na cizí předmět.
Další věci, které nás v poslední době zaujaly:
Alokace pneumatik je u šesti týmových kolegů rozdílná.
Exkluzivní pneumatiky Pirelli P Zero budou k vidění na novém Lamborghini Centenario, které bude představeno v Salon Privé ve Velké Británii během víkendu, co se pojede závod v Monze.
Přehled nominovaných směsí:
P Zero Purple |
P Zero Red |
P Zero Yellow | P Zero White | P Zero Orange | |
Austrálie | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Bahrajn | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Čína | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Rusko | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Španělsko | Měkká | Střední | Tvrdá | ||
Monako | Ultraměkká | Superměkká | Měkká | ||
Kanada | Ultraměkká | Superměkká | Měkká | ||
Ázerbájdžán | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Rakousko | Ultraměkká | Superměkká | Měkká | ||
VB | Měkká | Střední | Tvrdá | ||
Maďarsko | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Německo | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Belgie | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Itálie | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Singapur | Ultraměkká | Superměkká | Měkká | ||
Malajsie | Měkká | Střední | Tvrdá | ||
Japonsko | Měkká | Střední | Tvrdá | ||
USA | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Mexico | Superměkká | Měkká | Střední | ||
Brazílie | Měkká | Střední | Tvrdá | ||
Abú Zabí | Ultraměkká | Superměkká | Měkká |
obrázek v plné velikosti: 01