Lewis Hamilton nejrychlejší v 1. tréninku
Velká cena USA - 1. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu USA! Misky vah se před dvěma týdny v Japonsku naklonily ještě více na stranu Nica Rosberga, boj o mistrovský titul vyhrává už o 33 bodů. Pro Lewise Hamiltona ale ještě nic není ztraceno, čtyři závody před koncem sezóny může získat ještě rovných 100 bodů a těžko předvídatelná spojka Mercedesu může překvapit i německého jezdce.
Kromě tohoto souboje bude pokračovat boj o třetí místo, ve kterém se ale Daniel Ricciardo čím dál více vzdaluje svému týmovému kolegovi i jezdcům Ferrari. Mladý Max Verstappen již má stejný počet bodů jako Sebastian Vettel, sezónu přitom začínal jako jezdec Toro Rosso. Zajímavý je i boj o post nejlepšího jezdce "ze zbytku světa", Valtteri Bottas dosud nasbíral 81 a Sergio Pérez 80 bodů. Tomu odpovídá i stav v Poháru konstruktérů, kde má Mercedes jisté první místo, Red Bull a Ferrari bojují o druhé a Force India s Williamsem o čtvrté místo.
Pirelli jezdcům nabízí středně-tvrdé (bílé), měkké (žluté) a poprvé na Okruhu Amerik i super-měkké (červené) pneumatiky. Okruh postavený v roce 2012 má 20 zatáček, 5 513 metrů a má několik dobrých míst k předjíždění. Loni byla trať mokrá celý pátek i celou sobotu a Q3 byla kvůli dešti dokonce zrušena. Letos by si ale jezdci i diváci na tribunách měli užít pěkné texaské počasí.
Sergio Pérez a Pascal Wehrlein se tréninku nezúčastnili, jejich vozy obsadili Alfonso Celis a Jordan King. Valtteri Bottas, Esteban Ocon, Nico Hülkenberg i Daniil Kvjat se na trati objevili s ochrannou konstrukcí halo. Nový americký tým Haas absolvoval první kilometry na domácí půdě. Většina zaměstnanců týmu pracuje v anglické továrně a v Itálii, kde spolupracují s Dallarou a Ferrari, ale sídlo týmu je v Kannapolisu v Severní Karolíně.
Rosberg si na tento víkend od Pirelli objednal o jednu měkkou sadu více a jednu středně-tvrdou sadu méně než Hamilton.Rosberg v první polovině tréninku použil pneumatiky se žlutým a Hamilton s bílým pruhem, ale ani jeden z nich na nich neodkroužil rychlé kolo. Ferrari se bude opět spoléhat na šetrnost svého vozu k pneumatikám a Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen mají ve svých garážích jen po jedné středně-tvrdé sadě, aby tam mohli mít více sad z měkké a super-měkké směsi.
Jelikož počasí jezdce nikam nehnalo, první měřené kolo jsme mohli sledovat až po uplynutí první čtvrthodiny a patřilo Jordanu Kingovi. Pak už trať ožila a seznam měřených kol jednotlivých jezdců se rychle prodlužoval. Oba piloti Mercedesu si nechali obout červené pneumatiky, což znemožnilo srovnání jejich časů s konkurencí na žlutých pneumatikách. Lewis Hamilton byl o 7 desetin sekundy rychlejší a obsadil vrchol tabulky.
Jolyon Palmer by měl bojovat o místo u Renaultu, který minulý týden oznámil podpis smlouvy s Nicem Hülkenbergem a minimálně jeden ze současné jezdecké dvojice si tedy bude muset po sezóně balit kufry. Britský jezdec ale místo toho špatně odhadl přilnavost bílých pneumatik a v rychlé 18. zatáčce přišel o kontrolu nad vozem. Po návratu na trať zapomněl na kontrolu zpětných zrcátek a zablokoval překvapeného Sebastiana Vettela.
Když se jezdci vrátili k mechanikům, aby Pirelli vrátili první sady pneumatik, byl stále na vrcholu tabulky Hamilton před Rosbergem. Třetí Vettel a pátý Räikkönen svá kola zajeli na žlutých pneumatikách, díky čemuž se mezi ně dostal Hülkenberg s červenými. Mezi šestého Bottase a devátého Massu se dostali Ricciardo s Verstappenem na bílých pneumatikách.
První se na trať vrátili jezdci McLarenu. Jenson Button dal přednost bílým, Fernando Alonso žlutým pneumatikám. Celis dostal od Force India červené, aby se mohl pochlubit dobrým místem v tabulce a poskočil na průběžnou 12. pozici. Rosberg na nových žlutých pneumatikách dosáhl nejlepší čas v každém sektoru a jako první překonal hranici 1:38s. To už byl na trati a na stejných pneumatikách i Hamilton, v prvním sektoru byl o pár setin vteřiny rychlejší než Rosberg, ve druhém ale zpomalil. Mistr světa nechal své pneumatiky trochu vychladnout a dalším kolem Rosbergův čas vylepšil o 3 desetiny sekundy.
Ricciardo a Verstappen se na trať vrátili na bílých pneumatikách a jejich skutečná rychlost tak v prvním tréninku zůstala dobře skryta. Na začátku poslední půlhodiny tréninku Daniil Kvjat neovládl svůj vůz, dostal smyk a udělal si výlet mimo trať. Bez problémů se vrátil, ale stint musel přerušit a vrátit se k mechanikům. Marcus Ericsson po výjezdu z boxové uličky zjistil, že nemá téměř žádný výkon a čekalo ho jedno mimořádně pomalé kolo. Na dva problémy navázal svou vlastní chybou Vettel, v jedné ze zatáček se nechal vynést daleko za široký obrubník a úlomek z jeho vozu přinutil ředitelství velké ceny aktivovat virtuální safety car.
Na konci tréninku měly oba vozy Haasu stejný technický problém. Gutiérrez a Grosjean, pro kterého bude VC USA 2016 stým závodem v F1, se seřadili na konci boxové uličky a čekali jsme, že budou trénovat startovací proceduru. Místo toho si ale pro oba vozy museli přijít mechanici a vrátit je do garáží.
Ferrari se na žlutých pneumatikách nepodařilo zajet lepší čas než Verstappenovi na bílých a jezdci Mercedesu i díky tomu zůstali na vrcholu tabulky zcela osamoceni. V první desítce mají své zástupce Force India i Williams a oba své jezdce tam dostalo Toro Rosso. Druhý trénink nám ale obvykle dá lepší představu o rozložení sil.
Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | Kola | |
1 | Hamilton | Mercedes | 1:37.428 | 25 | |
2 | Rosberg | Mercedes | 1:37.743 | 0.315 | 27 |
3 | Verstappen | Red Bull | 1:39.379 | 1.951 | 28 |
4 | Räikkonen | Ferrari | 1:39.407 | 1.979 | 21 |
5 | Hulkenberg | Force India | 1:39.712 | 2.284 | 27 |
6 | Bottas | Williams | 1:39.776 | 2.348 | 30 |
7 | Ricciardo | Red Bull | 1:39.963 | 2.535 | 26 |
8 | Vettel | Ferrari | 1:39.988 | 2.560 | 15 |
9 | Kvjat | Toro Rosso | 1:40.131 | 2.703 | 16 |
10 | Sainz | Toro Rosso | 1:40.140 | 2.712 | 26 |
11 | Massa | Williams | 1:40.191 | 2.763 | 27 |
12 | Nasr | Sauber | 1:40.287 | 2.859 | 16 |
13 | Alonso | McLaren | 1:40.362 | 2.934 | 26 |
14 | Grosjean | Haas | 1:40.826 | 3.398 | 15 |
15 | Gutierrez | Haas | 1:40.970 | 3.542 | 15 |
16 | Ericsson | Sauber | 1:41.170 | 3.742 | 17 |
17 | Celis | Force India | 1:41.422 | 3.994 | 27 |
18 | Button | McLaren | 1:41.663 | 4.235 | 21 |
19 | Magnussen | Renault | 1:41.942 | 4.514 | 22 |
20 | King | Manor | 1:42.012 | 4.584 | 29 |
21 | Palmer | Renault | 1:42.332 | 4.904 | 31 |
22 | Ocon | Manor | 1:43.874 | 6.446 | 27 |