Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Konec měnění směru v brzdné zóně?

 Konec měnění směru v brzdné zóně?

Stevardi budou přísnější, Verstappena to netrápí.

Na pravidelném setkání jezdců s Charliem Whitingem se opět probírala téma nebezpečnosti obranných manévrů dělaných s brzdovým pedálem na podlaze. Výsledkem není nové pravidlo, ale ředitel závodů na žádost mnoha zkušených jezdců přislíbil, že spolu se závodními stevardy zpřísní výklad některých pravidel.

Důvodem pro znovuotevření tohoto tématu měl údajně být Verstappenův manévr na Lewise Hamiltona v předposledním kole Velké ceny Japonska a právě Verstappen se při probírání tohoto tématu musel cítit nepříjemně, protože letos už předvedl několik takových manévrů a rozhněval vícero soupeřů. Pravidlo, že v brzdné zóně se při soubojích už stopa nemění, aby nedošlo k nebezpečné havárií, dosud většina jezdců respektovala, ačkoli to ve sportovních pravidlech není exaktně zakázáno. Není to ale jenom gentlemanské pravidlo, protože Sportovní pravidla F1 zakazují manévry, kterým by jeden jezdec ohrozil bezpečnost druhého a to včetně neobvyklých změn směru jízdy.

Stevardi, kteří nejsou stálí a rádi přijímají rady od Charlieho Whitinga, ale na tohle už vícekrát zapomněli. Celá změna tedy tkví v tom, že Whiting přislíbil přísnější výklad těchto pravidel tak, aby zahrnoval i (všechny?) nečekané změny směru jízdy v brzdných zónách. Mnozí jezdci již vyjádřili spokojenost s touto změnou a doufají, že manévry v brzdných zónách definitivně zmizí. Je mezi nimi i Lewis Hamilton, který byl po nepotrestání Verstappenova manévru v Japonsku proti podání stížnosti.

"Je to o respektu, který máme k sobě navzájem," řekl úřadující šampion. "Během celých deseti let, které jsem již strávil v F1, platí stejné pravidlo. Všichni jezdci ho znají a pouze u nováčků je možné, aby se jím neřídili. Je skvělé, že Charlie přijal názor většiny jezdců. Pravidla mají být přesná a jasná, a pokud by to bylo opačně, pokud by pravidla dovolovala měnit směr během brzdění, dělali by to všichni. Všichni by tomu přizpůsobili svůj styl závodění a bylo by to nebezpečné. Takto to bude určitě lepší."

Přestože se hovoří obecně o nováčcích, je jasné, že jezdce Ferrari, Mercedesu a dalších týmů pravidelně bojujících o bodovaná místa nejvíce hněvají manévry Maxe Verstappena. Mladého Nizozemce ale změna netrápí a záporně odpověděl i na otázku, zda nyní změní svůj styl závodění.

"Ne, nejspíš ne. Podle mě je jenom dobře, že je nyní jasnější, co se smí a co se nesmí. Uvidíme, jak to bude vypadat na trati. Je dobré, že to ošetřili pravidlem," řekl Verstappen, kterého změna nepřekvapila, protože si už stěžovalo mnoho jeho soupeřů.

"Řekněme, že si stěžovalo tolik lidí, že mě to nepřekvapilo. Popravdě, ještě jsem nepřemýšlel, co bych měl dělat, nebo co můžu dělat. Jednoduše budu závodit a na trati se uvidí, jak to bude s předjížděním a jak se budou bránit ostatní. Nevím, jestli toto je správný přístup, ale bude to stejné pro všechny."

Verstappen přitom popírá, že se výklad pravidel změnil kvůli němu.

"Samozřejmě. Neustále. Vidím to pořád," odpověděl na otázku, zda takto závodí i jeho soupeři.