Verstappen udeřil v závěru, Antonelli jezdil jen 10 minut
VC Itálie – 1. trénink
Velkou cenu Itálie zahájil nejrychlejším časem úřadující šampion. Verstappen se v závěru dostal do čela a zvítězil. Druhý skončil Leclerc a třetí Norris. Dlouho očekávaná premiéra Antonelliho trvala jen 10 minut. Poté Ital boural v poslední zatáčce a postaral se o červené vlajky.
Ve 13:30 hodin místního času se rozběhl v Monze první volný trénink. Piloty přivítalo slunečné počasí.
V prvním tréninku jsme viděli v akci dvě neobvyklé tváře. Mercedes se rozhodl dát první tréninkovou šanci svému juniorovi Antonellimu, který je považován za jednoho z největších kandidátů na nahrazení Hamiltona pro sezonu 2025. Osmnáctiletý Ital v pátek nakonec nahradil Russella. U Williamsu jsme letos podruhé měli v tréninku vidět Colapinta. Argentinec ale tentokrát nastupoval poprvé jako závodní pilot. U Williamsu totiž ve zbytku sezony nahradí Sargeanta.
Hned od úvodních minut se na dráhu vydávaly první monoposty. Mezi nimi byl mimo jiné Antonelli, který brzy zajel první měřené kolo. S časem 1:29,955 se zařadil na první pozici. Hamiltonovi patřilo druhé místo.
Jezdcům dělala tradičně potíže úvodní šikana. Netrefili se do ní mimo jiné Leclerc a Verstappen. Pilot Red Bullu využil únikovou zónu dokonce dvakrát.
Antonelli se nacházel na prvním místě a jeho premiéře před domácím publikem nebylo zpočátku co vytknout. Nakonec ale trvala jenom deset minut. Antonelli totiž v poslední zatáčce ztratil kontrolu nad svým vozem a ve velké rychlosti putoval do bariéry. Jeho trénink byl u konce a v Monze byly vyvěšeny červené vlajky.
Během přerušení se nacházel na první pozici Hamilton s časem 1:23,350. Druhý byl Norris (1:23.399) a třetí místo patřilo Bottasovi (1:23,803). Alonso, Stroll, Ocon a Piastri zatím neměli na kontě žádný měřený čas.
V úvodních minutách využívala většina startovního pole žlutě značenou střední směs pneumatik. Hamilton, Antonelli, Verstappen a Pérez ovšem začali rovnou na nejměkčí sadě. Cunoda začal jako jediný na tvrdé sadě.
Po více než deseti minutách byl trénink opět restartován. Na dráze převažovala měkká nebo střední směs pneumatik. Cunoda pokračoval na tvrdé sadě, obul však novou směs. Hamilton si udělal výlet mimo trať a projel se kačírkem. Vše se ale obešlo bez poškození. Mercedes mezitím potvrdil, že ačkoli Antonelli boural s vozem, na kterém byla nasazena nejnovější vylepšení, má pro zbytek víkendu k dispozici náhradní díly.
26 minut před koncem se na špici nacházel překvapivý lídr. S časem 1:22,127 se dostal do čela Bottas. Následovali ho Hamilton (1:22,214) a Albon (1:22,220). Trojice jezdila na měkké směsi pneumatik.
Dvacet minut před koncem potkaly v poslední zatáčce potíže také Sainze. Monačan sice vyjel do únikové zóny, své auto ale zkrotil lépe než Antonelli a k nehodě tentokrát nedošlo.
Leclerc se s časem 1:22,139 dostal na druhou pozici. Pilot Ferrari byl o 12 tisícin pomalejší než Bottas, který stále zůstával na první pozici. Albon přitom hlásil, že trať se hodně zrychluje.
V závěrečných minutách se většina pole přesunula na měkkou směs pneumatik. Viděli jsme proto řadu zlepšení a změny v pořadí. Dozadu putoval Bottas. Na první pozici se dostal Leclerc (1:21,904). Druhé místo patřilo Norrisovi (1:21,917) a třetí Sainzovi (1:22,126).
Red Bull sice byl během prvního tréninku příliš vidět, to se ale změnilo 6,5 minuty před koncem. Verstappen se s kolem v hodnotě 1:21,676 posunul na první místo.
Verstappen už ve zbytku tréninku první místo udržel. Na druhé pozici skončil Leclerc a na třetí Norris.
V závěru si ještě prožil horkou chvilku Colapinto. Argentinec vyjel z trati v poslední zatáčce. Svůj monopost ale zvládl ubrzdit ještě předtím, než skončil v bariéře.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:21,676 | 18 | |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:21,904 | + 0.228 | 22 |
3. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:21,917 | + 0.241 | 25 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:22,126 | + 0.450 | 23 |
5. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:22,127 | + 0.451 | 21 |
6. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:22,199 | + 0.523 | 22 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:22,214 | + 0.538 | 23 |
8. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:22,220 | + 0.544 | 23 |
9. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:22,311 | + 0.635 | 20 |
10. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:22,315 | + 0.639 | 18 |
11. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:22,572 | + 0.896 | 21 |
12. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 1:22,605 | + 0.929 | 20 |
13. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:22,714 | + 1.038 | 22 |
14. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:22,763 | + 1.087 | 21 |
15. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:22,854 | + 1.178 | 21 |
16. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:22,864 | + 1.188 | 20 |
17. | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | 1:22,880 | + 1.204 | 23 |
18. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:22,880 | + 1.204 | 20 |
19. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:23,157 | + 1.481 | 22 |
20. | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | Mercedes | 1:23,955 | + 2.279 | 5 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull