Ferrari může s přechodem na V8 dominovat jako nikdy
Italové mají před konkurencí obrovský náskok.
I po radikální změně pravidel formule 1 v oblasti motorů je podle sportovního ředitele BMW Maria Theissena třeba počítat s Ferrari. Pokud snad někdo doufal, že přechod na motory V8 omezí dominanci Ferrari, tak se pravděpodobně mýlil. Maranellští mají podle Theissena v konstrukci nového agregátu zatím navrch a to zejména proto, že již začali s přípravami.
Po mnoha prohlášeních z poslední doby předpovídajících dominanci Ferrari i v nadcházející sezóně se zdá, že Ferrari může mít zaděláno i na úspěchy budoucí. Sílí totiž obavy, že jsou Italové v konstrukci nového motoru V8 mnohem dále, než jejich konkurenti.
V polovině letošního roku se objevily spekulace na téma konzultací mezi Ferrari a FIA resp. FIA a Ferrari, jejichž předmětem měl být připravovaný (od roku 2006) přechod z třílitrových agregátů V10 na nové motory 2,4 litru V8. Ferrari tak pravděpodobně získalo několikaměsíční náskok před zbytkem výrobců motorů. Opět se tak ukázalo, že s Ferrari je třeba počítat, protože dokáže být silné nejen na dráze a v továrně, ale i v zákulisí.
Pokud by snad zbytek pole dokázal v nadcházející sezóně Ferrari eliminovat, což vůbec není jisté, pak by Italové mohli hned o rok poději přijít ve stylu hvězdných válek jako Impérium vrací úder. Podle jednoho z možných scénářů bychom mohli být v sezóně 2006 svědky takové dominance Ferrari, o jaké se nám zatím ani nesnilo. Po tom, co jsme viděli v posledních letech, to sice zní jako science fiction, ale formule 1 je dávno především o technologii.
Manažer Ferrari Stefano Domenicalli připustil, že nový agregát Ferrari V8 již nějakou dobu existuje “již nějaký čas na dynamometru a brzy si odbude testovací premiéru ve Fioranu.”
Nejbližší rivalové Ferrari teprve nedávno dospěli k rozhodnutí přerušit plánovanou arbitráž s FIA. Mercedes-Benz, Honda a BMW se tak teprve teď mohou začít věnovat konstrukci a vývoji nového motoru.
Sportovní ředitel BMW Mario Theissen před vánoci prohlásil, že BMW není ve svých plánech rozhodně tak daleko, jako Ferrari.
“Změna koncepce vytváří větší tlak a spolyká více peněz,” uvedl Theissen. Smyslem přechodu na V8 přitom byla mimo jiné i úspora nákladů…
“Musíme urychlit vývojové programy. V tuto chvíli však nemohu ani odhadnout, kdy se nový motor poprvé objeví na dynamometru.”
Navzdory skutečnosti, že soupeři Ferrari zatím zaostávají, zůstává Theissen optimistou a věří, že vše ještě není ztraceno.
“Jsem si jist, že tým který dokázal postavit nejlepší motor za několik posledních let zvládne i nový úkol.”