Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ferrari chce nové posouzení Vettelovy kolize

Ferrari chce nové posouzení Vettelovy kolize

Byla penalizace nespravedlivá?

Před Velkou cenou Brazílie se jezdci a Charlie Whiting setkali, aby před novináři prodiskutovali incidenty VC Mexika. Hodně prostoru dostala kolize Sebastiana Vettela s Danielem Ricciardem, protože jeho trest byl prvním uděleným podle nového výkladu pravidel zakazujícího nebezpečné manévry v brzdné zóně. Nejprve Vettel vysvětlil, proč si myslí, že neměl dostat trest, který ho odsunul z třetího na páté místo a připravil o trofej přijatou na stupních vítězů.

"Ano, s penalizací samozřejmě nesouhlasím," řekl jezdec Ferrari. "Během bránění pozice jsem změnil směr pouze jednou a na vnitřní straně měl (Ricciardo) dostatek místa. Kromě toho, můj vůz jel velkou většinu brzdné zóny v jednom směru. Důvodem, proč tak tvrdě zablokoval kola, je nízká přilnavost na vnitřní straně. Myslím, že si toho všimli všichni. Mnozí z nás zablokovali kola v jiných zatáčkách, když se dostali mimo ideální stopu. Vlastně to vypadalo hůře, než ve skutečnosti bylo. Neřekl bych, že to bylo pro Daniela nebezpečné, ale OK, budu se s tím muset smířit."

Ricciardo seděl hned vedle Vettela a měl svůj názor.

"Já si samozřejmě myslím, že udělení penalizace bylo správné, i když zvenčí, z pohledu fanoušků, mohlo být všechno to po závodě těžko pochopitelné," řekl jezdec Red Bullu. "Když už v brzdné zóně jednou máte jednu stranu a zvláště v souboji, když se snažíte přes někoho dostat na brzdy, tak jste již na začátku až na limitu. Jakýkoliv pohyb nebo něco podobného… Už na to nemáte jak zareagovat, proto jsem zablokoval kola a stalo se, co se stalo. V této fázi nemáme vozy zcela pod kontrolou. Když se blíží konec rovinky a někdo před vámi změní směr, můžete jet na opačnou stranu. Ale když už jednou brzdíte, nemáte se kam stáhnout."
 
Charlie Whiting vysvětlil, proč byl trest od stevardů správný a zároveň prozradil podrobnosti o posuzování takových situací.

"V pravidlech jsou tři důležité body," začal vysvětlovat Whiting. "Zaprvé, pokud jezdec opustí svou stopu, zadruhé, pokud změní směr v brzdné zóně a zatřetí, pokud může být usouzeno, že manévr byl potenciálně nebezpečný. Pokud jsou splněny všechny tři body, stevardi to posoudí jako nebezpečný manévr a udělí penalizaci. Tohoto se drželi stevardi, když rozhodovali o penalizaci. Viděli, že Sebastian se pohnul během brzdění, což je vidět v (telemetrických) datech, ale i v televizi. Bylo to potenciálně nebezpečné a byla to neobvyklá změna směru, která mohla vést k incidentu.

Ferrari podalo oficiální žádost na opětovné prošetření incidentu. Ve změnu konečného pořadí VC Mexika už nedoufá, ale chtělo by, aby se stevardi lépe zamysleli nad trestem, protože pravidlo je nové a toto rozhodnutí může být bráno jako precedens a ovlivnit další souboje této i příští sezóny."