Nekonání arbitráže je dobrou zprávou pro F1
Mercedes, BMW a Honda se necítí poraženi.
Tři automobilky, které vyhrožovaly FIA arbitráží, trvají na tom, že by spor vyhrály. Předmětem sporu se stal plánovaný přechod na motory V8, ke kterému by mělo dojít v roce 2006. Mercedes-Benz, BMW a Honda se však nakonec rozhodly arbitráži vyhnout.
Tři automobilky velmi vážně zvažovaly spor s prezidentem FIA Maxem Mosleyem. Rozhodnutí snížit objem motorů počínaje sezónou 2006 bylo totiž zdůvodňováno jako úsporné a jeho cílem bylo snížení nákladů. Automobilky byly velmi rozladěné, protože tento krok FIA považovaly za porušení Concordské dohody. Ta představuje samotný základ existence formule 1 a mimo jiné garantuje neměnnost pravidel týkajících se agregátů až do konce roku 2007.
Někteří komentátoři hodnotili krok automobilek jako přiznání porážky. Sportovní šéf Mercedesu Norbert Haug však prohlásil, že by arbitráž vyhráli, ale trvalo by to tak dlouho, že by to ohrozilo sport i vlastní zájmy výrobců motorů.
“Na základě právních expertíz se výsledek případného sporu pro nás jevil velmi nadějně,” říká Haug.
"Zapletli bychom se však do nekonečné právní války. V mezidobí bychom museli paralelně vyvíjet oba typy motorů (V8 i V10) a tomu jsme se chtěli vyhnout.”
Sportovní šéf BMW Mario Theissen, který v této věci hovořil i jménem Hondy, dodal: “Soudní spor ohledně obsahu a formy nařízení by trval příliš dlouho.
Mezitím bychom byli nuceni vyvíjet paralelně drahé koncepty motorů. Takový krok by nebyl v duchu sportu, který chceme posilovat.”
Všechny automobilky se jednoznačně shodují, že z odvrácení arbitráže bude profitovat především formule 1 jako taková.
Haug k tomu dodává: “Skutečnost, že všichni výrobci nyní podporují stejný typ motoru, je pro formuli 1 velmi dobrým signálem.”