Ferrari spustilo kauzu nelegální náhrady za FRIC
Mercedes a Red Bull mohou přijít o výhodu.
Ferrari otevřelo otázku legálnosti složitých systémů nahrazujících FRIC. Připomeňme, že FRIC (Front and Rear Interconnected) byl systém, který několik týmů využívalo v různých verzích k propojení předních a zadních závěsů vozu, což pomáhalo udržovat ho stabilní při brzdění i během průjezdů zatáček, protože síla působící na vůz se rozkládala mezi kola rovnoměrněji. Během sezóny 2014 byl tenhle systém uznán za nelegální, i když z poněkud složitého důvodu. Největší výhoda stabilnějšího vozu je prý aerodynamická, protože prvky aerodynamiky jsou udržovány v ideální poloze, proto vozy s tímhle systémem nevyhovují článku technických pravidel 3.15 zakazujícímu pohyblivé prvky aerodynamiky.
Ferrari neukazuje prstem na žádného ze soupeřů, místo toho využívá osvědčený trik. Samo informovalo Charlieho Whitinga, šéfa technického oddělení FIA, že hodlá vyvinout a používat systém, který by fungoval stejně jako FRIC, jenom složitější a bez přímého propojení předních a zadních kol.
Šéfdesignér Scuderie Ferrari, Simone Resta, Whitingovi na konci loňského roku napsal, že hodlá použít soustavu prvků zavěšení, která bude mnohem komplikovanější než běžný systém pružin, tlumičů a inerterů (J-tlumičů). Tyhle prvky by byly nainstalovány mezi odpruženou část vozu a dvě vahadla závěsů na jedné nápravě a jejich účelem by bylo dosáhnout efektu FRIC-u bez nutnosti jakéhokoli přepojení přední a zadní strany vozu. Resta konkrétně píše, že všechna taková řešení by zahrnovala pružiny využívající energii vznikající při zatěžování kol k upravování pozice zdvihové pružiny. Zařízení by ovlivňovalo světlou výšku vozu a tím i efektivitu aerodynamiky. Výhoda by byla dostatečně velká na to, aby převážila nevýhodu hmotnosti takového zařízení i náročnost na design.
Charlie Whiting už poslal Ferrari odpověď a informuje i ostatní týmy. Všechny systémy schopny upravovat odezvu systému zavěšení popsaným způsobem by pravděpodobně porušovaly (výše zmíněný) článek 3.15 Technických pravidel F1. Slovo "pravděpodobně" nechává prostor pro další diskusi a naději, že některé týmy by si přítomnost takových zařízení ve svých vozech dokázaly obhájit. Ale i kdyby se jim to nakonec povedlo, momentálně ztrácejí drahocenný čas. Musí předpokládat, že jejich vůz sezóny 2017 by byl v Austrálii diskvalifikován a začít se zabývat tím, jak ho upravit na použití bez tohoto systému, jehož vývoj se prozatím pravděpodobně zastaví.
Web Autosport předpokládá, že Ferrari takto zaútočilo na oba své loňské přemožitele. Průkopníkem výše popsaného zařízení má být Mercedes, přičemž mělo být jedním z důvodů, proč byl v sezóně 2016 téměř neporazitelný i na okruzích, kde rozdíl ve výkonu pohonných jednotek nehrál důležitou roli. Fotograf Auto Motor und Sport už před pár měsíci objevil malý "podvod" Mercedesu. Nos jeho loňského vozu v určitém bodě nemá rozměry předepsané technickými pravidly. Místo toho má velký schod skrytý pod poklopem (část s jezdcovým číslem). Vznikl tak prostor právě na takový typ zařízení. Autosport podezírá i Red Bull, kterému by zařízení pomohlo s využíváním jeho konceptu vozu s nízkou přední a vysokou zadní části.
Ferrari neukazuje prstem na žádného ze soupeřů, místo toho využívá osvědčený trik. Samo informovalo Charlieho Whitinga, šéfa technického oddělení FIA, že hodlá vyvinout a používat systém, který by fungoval stejně jako FRIC, jenom složitější a bez přímého propojení předních a zadních kol.
Šéfdesignér Scuderie Ferrari, Simone Resta, Whitingovi na konci loňského roku napsal, že hodlá použít soustavu prvků zavěšení, která bude mnohem komplikovanější než běžný systém pružin, tlumičů a inerterů (J-tlumičů). Tyhle prvky by byly nainstalovány mezi odpruženou část vozu a dvě vahadla závěsů na jedné nápravě a jejich účelem by bylo dosáhnout efektu FRIC-u bez nutnosti jakéhokoli přepojení přední a zadní strany vozu. Resta konkrétně píše, že všechna taková řešení by zahrnovala pružiny využívající energii vznikající při zatěžování kol k upravování pozice zdvihové pružiny. Zařízení by ovlivňovalo světlou výšku vozu a tím i efektivitu aerodynamiky. Výhoda by byla dostatečně velká na to, aby převážila nevýhodu hmotnosti takového zařízení i náročnost na design.
Charlie Whiting už poslal Ferrari odpověď a informuje i ostatní týmy. Všechny systémy schopny upravovat odezvu systému zavěšení popsaným způsobem by pravděpodobně porušovaly (výše zmíněný) článek 3.15 Technických pravidel F1. Slovo "pravděpodobně" nechává prostor pro další diskusi a naději, že některé týmy by si přítomnost takových zařízení ve svých vozech dokázaly obhájit. Ale i kdyby se jim to nakonec povedlo, momentálně ztrácejí drahocenný čas. Musí předpokládat, že jejich vůz sezóny 2017 by byl v Austrálii diskvalifikován a začít se zabývat tím, jak ho upravit na použití bez tohoto systému, jehož vývoj se prozatím pravděpodobně zastaví.
Web Autosport předpokládá, že Ferrari takto zaútočilo na oba své loňské přemožitele. Průkopníkem výše popsaného zařízení má být Mercedes, přičemž mělo být jedním z důvodů, proč byl v sezóně 2016 téměř neporazitelný i na okruzích, kde rozdíl ve výkonu pohonných jednotek nehrál důležitou roli. Fotograf Auto Motor und Sport už před pár měsíci objevil malý "podvod" Mercedesu. Nos jeho loňského vozu v určitém bodě nemá rozměry předepsané technickými pravidly. Místo toho má velký schod skrytý pod poklopem (část s jezdcovým číslem). Vznikl tak prostor právě na takový typ zařízení. Autosport podezírá i Red Bull, kterému by zařízení pomohlo s využíváním jeho konceptu vozu s nízkou přední a vysokou zadní části.
pic.twitter.com/VT0h3VseT6— auto motor und sport (@amsonline) 15. septembra 2016