Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Co si Newey myslí o nových vozech?

Co si Newey myslí o nových vozech?

Změna není černobílá.

Adrian Newey už sice není technickým ředitelem Red Bullu, ale nadále je součástí jeho technického oddělení a podílel se na vývoji vozu pro sezónu 2017. Nová pravidla zrušila několik omezení a aerodynamikům přibyly možnosti, jak efektivně zvyšovat přítlak, avšak je potřeba počítat s tím, že změna jednoho elementu bude mít vliv na ostatní. Účinnější aerodynamika pravděpodobně zkomplikuje klasické předjíždění a je sporné, zda by se to mělo vyvážit úpravou pravidel DRS, tedy pohyblivého zadního křídla.

"Není to černobílá změna, mám z ní smíšené pocity," řekl Newey o nových technických pravidlech. "Budeme mít podstatně více přítlaku, což znamená, že některé rychlé zatáčky, například Copse v Silverstone, se budou projíždět na plný plyn i v závodu, nejen v kvalifikaci. Z některých zatáček se tak v podstatě stanou rovinky. Jízda bude fyzicky namáhavější, což je podle mě dobře. Zabrat dostanou hlavně krční svaly, takže jezdci teď trénují, aby měli větší krky.

Ale mám trochu obavy o předjíždění, brzdné zóny budou velmi krátké. Ano, dalo by se to vyřešit pomocí DRS, ale pro mě je DRS pouze způsob, jak dostat jeden vůz před druhý bez zapamatováni hodného momentu. Do paměti se zapíší pouze odvážné manévry jako ten, který udělal Mark Webber na Fernanda (Alonsa) před Eau Rouge (ve Spa-Francorchamps v roce 2011). Bylo to od něj velmi odvážné a udělal to fantasticky, ale Fernando pak na následující rovince mohl použít DRS."

Vozy však jednoznačně potřebovaly změnu. Potřebovaly být, ale i vypadat rychleji.

"Hodně se mluvilo o tom, zda máme přidat hodně přítlaku na úkor závodění, nebo bychom měli z křídel co nejvíce ubrat a vrátit se do minulosti. Jenže pokud z vozů uberete příliš moc přítlaku, v TV budou strašně pomalé. Když se díváte na osamělou jízdu cestovního vozu, není to moc vzrušující. A vozy musí být rychlé, protože v televizi se vše zdá být pomalejší."