Co nám prozradily testy?
Ferrari připravuje velkolepý návrat.
Závodní jezdci týmů F1 měli během zimních testů na Okruhu Barcelona-Catalunya práce až nad hlavu a jejich standardní odpovědí na otázky ohledně konkurenceschopnosti jejich vlastního vozu je: "Nevím, zlepšili jsme se, ale nevíme, jak jsou na tom ostatní. Soustředili jsme se pouze na sebe a nesledovali ostatní." Ale ve Španělsku byli pro každý případ připraveni i jejich náhradníci a ti měli spoustu času sledovat dění na trati i vozy konkurence. Web Motorsport získal postřehy Sergeje Sirotkina, testovacího jezdce Renaultu.
V klikatém posledním sektoru okruhu ukončeném rychlým výjezdem na cílovou rovinku vynikal nový vůz Ferrari.
"Jedno z nejlepších míst na sledování vozů F1 v Barceloně jsou tribuny v třetím sektoru. Máte tam skvělý výhled na celou sekvenci zatáček. A tentokrát tam nejlépe vypadalo Ferrari. Jeho vůz na mě udělal nejlepší dojem jak časy na kolo, tak chováním na trati. Hlavně třetí sektor ukázal jeho dobré vyvážení a rychlost dosaženou díky šasi i motoru. V tomto odvětví jsou mezi zatáčkami pouze krátké rovinky a obzvláště dobře se ukázalo, že SF70H není v akceleraci horší než Mercedes a v některých místech možná i lepší," všiml si ruský závodník.
Podle Sirotkina Ferrari těží se stability svého vozu v zatáčkách. Zatímco mnoho jiných vozů trpí nedotáčivostí, SF70H zatáčí velmi rychle a přesně. To jezdcům umožnilo styl jízdy s rychlým nájezdem, ostrým zatočením a opět rychlým a čistým výjezdem v zatáčkách, kde ostatní se svými vozy bojovali.
Jezdci Ferrari se snaží, aby jejich jízdní stopa při průjezdu zatáčkou co nejvíce připomínala písmeno "V", jejich konkurenti v stříbrných vozech s méně stabilní zádí kopírují písmeno "U", přičemž si udržují vyšší minimální rychlost.
"Pokud máte hodně přilnavosti vpředu, můžete si uprostřed zatáčky udržet vyšší minimální rychlost. Ale kdo ji nemá, ten musí jít agresivně k vrcholu zatáčky, ostře zatočit a snažit se ve výjezdu s tím, že uprostřed zatáčky ztrácí čas kvůli nedotáčivosti. Ferrari tento problém nemá a jeho jezdci si tento styl mohou dovolit. SF70H má stabilnější zadek než Mercedes, v tom jsou tyto dva vozy zcela odlišné."
21letý jezdec viděl, že Mercedes v delších stintech rychleji opotřebovává pneumatiky a ztrácí stabilitu potřebnou k průjezdem v dokonalém "U". Dalším zajímavým místem okruhu je rychlá devátá zatáčka vedoucí na dlouhou rovinku, kterou končí druhý sektor okruhu. Loni tam všichni jezdci museli dávat nohu dolů z plynu a některé vozy potřebovaly i mírně přibrzdit. Letos je to jiné, rychlá zatáčka prozrazuje hodně o aerodynamice vozů a její hrbolatý povrch o závěsech kol.
"Byl tam vidět stejný obrázek, Ferrari vypadalo nejlépe. S pedálem na podlaze, velmi rychlé, velmi stabilní. Force India se tomu někdy přiblížila a bylo vidět, jak vůz reaguje na každý hrbol. Ferrari sedělo jako na kolejích. Přitom pro zavěšení je to mimořádně náročné místo, v nájezdu je pod nejvyšším možným tlakem, který pak prochází v boční přetížení a ještě k tomu připočtěte hrboly.
I Mercedes ji projíždí naplno a jezdec ve výjezdu ještě přeřadí, takže vůz pokračuje v akceleraci. Nemůžete od toho odtrhnout oči. V kontrastu s tím, jezdci Williamsu museli i na měkkých pneumatikách dávat nohu dolů z plynu. Při nájezdech to bylo dobře slyšet. Vůz byl nestabilní a jeho křídlo šlo až k asfaltu, což znamená méně přítlaku a zavěšení, které si nedokáže tak dobře poradit s hrboly."
Vpředu by tedy měly být Ferrari a Mercedes, přičemž Ferrari je favoritem. Red Bull těžko hodnotit kvůli technickým problémům pohonné jednotky Renault, ale místy vypadal stabilněji než Mercedes. Williams i Force India mají dobré, vyvážené vozy, ale Williams těží s vyšší mechanické přilnavosti. Toro Rosso a Haas vypadaly o něco pomaleji, Renault trápily pomalé zatáčky. Vůz McLarenu by s vyšším výkonem motoru zřejmě tvrdil muziku v lepší části středu pole, zatímco vůz Sauberu je beznadějný případ. Tak to alespoň vypadalo v testech, skutečné pořadí ukáže začátek sezóny.
V klikatém posledním sektoru okruhu ukončeném rychlým výjezdem na cílovou rovinku vynikal nový vůz Ferrari.
"Jedno z nejlepších míst na sledování vozů F1 v Barceloně jsou tribuny v třetím sektoru. Máte tam skvělý výhled na celou sekvenci zatáček. A tentokrát tam nejlépe vypadalo Ferrari. Jeho vůz na mě udělal nejlepší dojem jak časy na kolo, tak chováním na trati. Hlavně třetí sektor ukázal jeho dobré vyvážení a rychlost dosaženou díky šasi i motoru. V tomto odvětví jsou mezi zatáčkami pouze krátké rovinky a obzvláště dobře se ukázalo, že SF70H není v akceleraci horší než Mercedes a v některých místech možná i lepší," všiml si ruský závodník.
Podle Sirotkina Ferrari těží se stability svého vozu v zatáčkách. Zatímco mnoho jiných vozů trpí nedotáčivostí, SF70H zatáčí velmi rychle a přesně. To jezdcům umožnilo styl jízdy s rychlým nájezdem, ostrým zatočením a opět rychlým a čistým výjezdem v zatáčkách, kde ostatní se svými vozy bojovali.
Jezdci Ferrari se snaží, aby jejich jízdní stopa při průjezdu zatáčkou co nejvíce připomínala písmeno "V", jejich konkurenti v stříbrných vozech s méně stabilní zádí kopírují písmeno "U", přičemž si udržují vyšší minimální rychlost.
"Pokud máte hodně přilnavosti vpředu, můžete si uprostřed zatáčky udržet vyšší minimální rychlost. Ale kdo ji nemá, ten musí jít agresivně k vrcholu zatáčky, ostře zatočit a snažit se ve výjezdu s tím, že uprostřed zatáčky ztrácí čas kvůli nedotáčivosti. Ferrari tento problém nemá a jeho jezdci si tento styl mohou dovolit. SF70H má stabilnější zadek než Mercedes, v tom jsou tyto dva vozy zcela odlišné."
21letý jezdec viděl, že Mercedes v delších stintech rychleji opotřebovává pneumatiky a ztrácí stabilitu potřebnou k průjezdem v dokonalém "U". Dalším zajímavým místem okruhu je rychlá devátá zatáčka vedoucí na dlouhou rovinku, kterou končí druhý sektor okruhu. Loni tam všichni jezdci museli dávat nohu dolů z plynu a některé vozy potřebovaly i mírně přibrzdit. Letos je to jiné, rychlá zatáčka prozrazuje hodně o aerodynamice vozů a její hrbolatý povrch o závěsech kol.
"Byl tam vidět stejný obrázek, Ferrari vypadalo nejlépe. S pedálem na podlaze, velmi rychlé, velmi stabilní. Force India se tomu někdy přiblížila a bylo vidět, jak vůz reaguje na každý hrbol. Ferrari sedělo jako na kolejích. Přitom pro zavěšení je to mimořádně náročné místo, v nájezdu je pod nejvyšším možným tlakem, který pak prochází v boční přetížení a ještě k tomu připočtěte hrboly.
I Mercedes ji projíždí naplno a jezdec ve výjezdu ještě přeřadí, takže vůz pokračuje v akceleraci. Nemůžete od toho odtrhnout oči. V kontrastu s tím, jezdci Williamsu museli i na měkkých pneumatikách dávat nohu dolů z plynu. Při nájezdech to bylo dobře slyšet. Vůz byl nestabilní a jeho křídlo šlo až k asfaltu, což znamená méně přítlaku a zavěšení, které si nedokáže tak dobře poradit s hrboly."
Vpředu by tedy měly být Ferrari a Mercedes, přičemž Ferrari je favoritem. Red Bull těžko hodnotit kvůli technickým problémům pohonné jednotky Renault, ale místy vypadal stabilněji než Mercedes. Williams i Force India mají dobré, vyvážené vozy, ale Williams těží s vyšší mechanické přilnavosti. Toro Rosso a Haas vypadaly o něco pomaleji, Renault trápily pomalé zatáčky. Vůz McLarenu by s vyšším výkonem motoru zřejmě tvrdil muziku v lepší části středu pole, zatímco vůz Sauberu je beznadějný případ. Tak to alespoň vypadalo v testech, skutečné pořadí ukáže začátek sezóny.