Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

F2 v Bahrajnu ovládli Markelov s Leclercem

F2 v Bahrajnu ovládli Markelov s Leclercem

K prvnímu podniku FIA F2 do Bahrajnu přijelo jen 20 účastníků!

Bývalá GP2 se sice přejmenovala na Formuli 2, větší zájem jezdců a týmů tato příliš pozdě udělená nová etiketa ale zatím nevyvolala. Naopak: K prvnímu podniku FIA F2 do Bahrajnu přijelo jen 20 účastníků – mezi nimi nejeden, který již teď dobře věděl, že celý šampionát nedokáže financovat.„Svěží nový začátek“ jistě vypadá jinak...

To ovšem špičkové borce s konekcemi do Formule 1 nemuselo zajímat. Na okruhu, který všichni dobře znali z předsezonních testů, zajel ve volném tréninku nejrychleji junior Renaultu Oliver Rowland před Rusem Markelovem a juniory Akedemie Ferrari, Leclercem a Fuocem.

Kvalifikace
O postavení na startu se jelo v pátek večer za umělého osvětlení. Své první kvalifikační pokusy odpálili všichni piloti během úvodních 12 minut a na špičce se usadili oba noví jezdci mistrovského týmu Prema, Charles Leclerc a Antonio Fuoco. Oba juniory Ferrari při tom dělilo jen 67 tisícin. Následoval zkušený Norman Nato (Arden), Luca Ghiotto, Artem Markelov (oba Russian Time), a další dva nováčci přicházející do F2 z GP2, Alexander Albon (ART) s Nyckem de Vriesem (Rapax).

Po přezutí na čerstvé kvalifikační obutí Pirelli to byl Leclerc, kdo se jako první pokusil o další zlepšení času. Učinil tak překvapivě brzy, již 10 minut před koncem session. Taktika úřadujícího šampiona GP3 se vyplatila a skutečně svůj čas o 6 destin zlepšil!

Konkurence se na trať vydala až těsně před koncem kvalifikace a vylámala si na výkonu hubeňoura z Monaka zuby! „Ne, tuhle taktiku jsme předem neplánovali. Mé první pokusy ovšem byly tak slibné, že jsem spontánně rozhodl, že druhou sérii vypálím na trať co nejrychleji. Jistě, závěr kvalifikace, kterému jsem již jen přihlížel byl stressový – ale vyplatilo se!“ radoval se Leclerc. K dobru mu přišla u srážka Malji s Jefferim minutu před koncem session.

Předsezonní favorit si tedy při svém debutu zajistil pole-position před týmovým kolegou Fuocem, výborným de Vriesem, Natem, Ghiottou a Macušitou. Nejlepší desítku časů uzavírali zklamaní Markelov s Rowlandem, Albon a nejmpladší pilot pole, junior Red Bullu Sergio Sette-Camara z Brazílie. Večer Fuoco svou dobrou druhou pozici ztratil: Komisaři ho posunuli o tři místa dozadu, protože údajně blokoval Markelova.

Podmínky byly v sobotní poledne zcela odlišné k pátečnímu večeru, Leclerc ovšem i za vedra ukázal, že je výjimečným talentem: Vyrazil výborně a prvním kolem za sebou vedl Nata, Markelova, de Vriese, Macučitu a Ghiotta. Francouz Norman Nato se ovšem nenechal setřást ze závětří. Naopak: začátkem třetího kola převzal vedení.  Škoda, že prvnímu závodu FIA Formule 2 od roku 1984 přihlíželi jen zaměstnanci týmů a maršálkové – bylo totiž nač se dívat: První třetinu závodu se drželo vedoucích jedenáct vozů díky shodné strategii v zájemném závětří a nikdo se nedokázal utrhnout. V 7. kole se Leclerc znovu posunul před Nata a o dalších 7 kol později před sebe Francouz musel pustit i výborného Markelova.

Až do zastávek v boxech znělo pořadí Lecler, Markelov, Nato, de Vries, Ghiotto, Rowland, King Albon a Cecotto. Rus Monačanovi zle dýchal na záda, když lídr Leclerc po 15 kolech zajel do boxů. Po výměně pneumatik ho předjel Nato a všechno čekalo na rozhodující zastávku Markelova. Rus měnil o tři kola později, což bylo přílič pozdě. Nato s Leclrecem jeli na svěžím obutí o 4 sekundy na kolo rychleji a Artem se proto na trať vrátil až o osm sekund za nimi. 

Deset kol před cílem vedl Nato s náskokem 3 sekund na Leclerca, Markelov následoval dalších 7 sekund za nimi. O čtvrté místo bojovalo kvarteto de Vries, Rowland, Giotto a King. Zkušený Markelov si životnost svých pneumatik rozhodil ze všech nejlépe. Tři kola před koncem předjel druhého Leclerca a obřími kroky doháněl lídra Nata.

Půldruhého kola před cílem se Rus dostal na první místo a zapsal se tak do dějin jako první vítěz „novodobé Formule 2“.  Na stupni vítězů ho doplnili Natos s Leclercem a o zbývající bodovaná místa se po velmi zajímavém závodě podělili King, Rowland, Albon, Ghiotto, Macušita, Fuoco a de Vries. „Po naší zastávce v boxech jsem myslel, že je vše ztraceno. Můj inženýr mi ale říkal, abych zůstal klidný a že se nakonec vše otočí v náš prospěch. Měl pravdu,“ smál se vítěz ze Soči.

Nedělní sprint
Smůlu měl o nedělní odpoledne především junior Hondy, Nobuharu Macušita. Japoncova osmá sobotní pozice vlastně znamenala pole-position ve sprintu, jeho ART-Dallara ale včas nenaskočila a musel startovat z boxů. Nejlepší startovní pozice tak před hrstkou diváků, kteří se ztráceli na hlavní tribuně, připadla Ghiottovi před Albonem, Rowlandem, Kingem, Leclercem, Natem a vítězem prvního závodu sezony Artemem Marjelovem. Mladý Ital své výhody využil a provedl Albona s Leclercem první zatáčkou. Brzy poté byl závod ovšem neutralizován, protože havaroval Nato. Po třech pomalých kolech se opět závodilo a Leclerc toho hned využil, aby se posunul před Albona na druhé místo. Jedouc v těsně sevřené skupině Thajec pak ztratil další místa vůči Rowlandovi, Markelovovi, Kingovi a Fuocovi.

Formule 2 předváděla senzační sport: Ještě po osmi kolech dělilo prvních 16 vozů jen 10 sekund – jaká to podívaná.

Začátkem 9. kola zaútočil Leclerc úspěšně na Ghiotta a dokázal se od Itala lehce odpoutat. Tomu již dýchal na záda kolega Markelov, jenž hned poté zavítal do boxů pro nové pneumatiky. Zatímco Leclerc s přehledem držel vedení, musel Ghiotto zpomalit. Nejdříve se před něj dostal Rowland a později i Fuocco. 9 kol před koncem fasoval čerstvé obutí i Leclerc – i on tedy riskoval výměnu pneumatik ve sprintu! Monačan hned začal na trať sázet nejrychlejší časy a dral se polem zpět kupředu. Na kolo byl kolem 4s rychlejší, než špička, kterou drželi Rowland s Ghiottem. Tři kola před cílem byl senzační Leclerc již pátý a dvě kola později třetí. Při vjezdu do posledního kola předjel druhého Rowlanda a během posledního okruhu i lídra Ghiotta – perfektně kalkulovaná jízda! V cíli byl junior Ferrari o 1,5 sekundy před Italem a slavil své první vítězství ve Formuli 2. Druhý skončil po pěkném boji s Rowlandem Ghiotto, zbývající bodovaná místa obsadili Latifi, King, de Vries, Albon a zklamaný Markelov.

Druhý podnik šampionátu FIA F2 se bude konat v polovině května v Barceloně.      

Výsledky FIA Formule 2 v Bahrajnu:


Sobota:
1. Artem Markelov, Russian Time
2. Norman Nato, Arden
3. Charles Leclerc, Prema
4. Jordan King, MP
5. Oliver Rowland, DAMS
6. Alexander Albon, ART
7. Luca Ghiotto, Russian Time
8. Nobuharu Macučita, ART
9. Antonio Fuoco, Prema
10. Nyck de Vries, Rapax

Neděle:
1. Charles Leclerc, Prema
2. Luca Ghiotto, Russian Time
3. Oliver Rowland, DAMS
4. Nicolas Latifi, DAMS
5. Jordan King, MP
6.  Nyck de Vries, Rapax
7. Alexander Albon, ART
8. Artem Markelov, Russian Time