Pagenaud se dočkal prvního vítězství na oválu
Phoenix Grand Prix - Průběh a výsledky závodu
Loňský šampion Simon Pagenaud se na oválu Phoenix International Raceway dočkal prvního oválového vítězství. Výrazně mu k tomu pomohla žlutá vlajka, která zavlála po nehodě Takumy Satóa. Jeho rivalové se zasekli za o kolo zpět jedoucími piloty týmu Chipa Ganassiho a Pagenaud si tak nerušeně mohl dojet pro své jubilejní 10. vítězství v kariéře.
Start závodu poznamenala hromadná nehoda pěti vozů. Rus Aleshin ztratil kontrolu nad vozem, sestřelil lídra šampionátu Bourdaise. Při vyhýbání se mu dostali hodiny také Andretti a Chilton, ten při tom sestřelil ještě Grahama Rahala, který si ještě dal druhou ránu o vůz Sebastiena Bourdaise.
Odstraňování následků nehody trvalo 23 kol. Po restartu se Newgarden vyšvihnul na druhou příčku. Vítěz kvalifikace Castroneves svým soupeřům mírně odskočil. Při zastávkách v boxech se před něj ale dostal Will Power. Newgarden bojoval s mírně poškozeným přítlačným křídlem, tým se jej prozatím rozhodl na voze nechat.
Ve 135. kole při nájezdu na cílovou rovinku se Alexander Rossi lehce otřel o zeď. Zřejmě nezvládl vůz na studených pneumatikách. Musel znovu do boxů, a i když se následně na pár kol na trať vrátil. Tým uznal, že je monopost natolik poškozen, že nemá cenu v závodě pokračovat.
Tým Michaela Andrettiho v tu chvíli ztratil další vůz. Zatímco mechanici pracovali na Rossiho formuli, na stejném místě, ovšem mnohem silněji, vrazil do zdi také Sató. Zrovna v tu chvíli probíhaly zastávky v boxech. Trojice Power, Castroneves a Hildebrand byla na pit lane. Na trati zůstával už jen Simon Pagenaud.
Žlutá vlajka znamenala, že Pagenaud bude mít obrovskou výhodu. Když zamířil k mechanikům, vrátili se sice Power, Castroneves, Newgarden a Hildebrand do stejného kola, ve kterém jel i Pagenaud. Mezi ním a jeho pronásledovateli ovšem byla celá skupina jezdců, kteří byli o kolo zpět.
Po restartu se začali postupně probíjet polem. Zasekli se ale za dojicí pilotů Chipa Ganassiho Scottem Dixonem a Tonym Kanaanem, což v podstatě rozhodlo. Pagenaud postupně v čele závodu navyšoval náskok až na 8 vteřin.
Při posledních pit stopech se Power dokázal dostat před Ganassiho piloty a mohl se vydat za Pagenaudem. Náskok stáhl až na 3 vteřiny, mezi ním a Pagenaudem ovšem byli ještě tři piloti jedoucí o kolo zpět. Castroneves, Newgarden a Hildebrand ovšem zůstali na trati za Dixonem a Kanaanem.
Do souboje se přimíchal ještě o další kolo zpět jedoucí Hunter-Reay, který se s vozem viditelně trápil. Při jeho předjíždění se Hildebrand dostal před oba piloty týmu Penske. Newgarden přitom navíc poškodil další přítlačné křídlo, jehož výměna v boxech znamenala propad na konec první desítky a ztrátu jakýchkoliv nadějí na lepší výsledek. Trápící se a frustrovaný Hunter-Reay odstavil svůj vůz v boxech. Stejně jako v Long Beach tak celý tým Michaela Andrettiho závod nedokončil.
Co se předtím nedařilo Castronevesovi s Newgardenem Hildebrand zvládl poměrně rychle, dostal se před Kanaana s Dixonem a vydal se stíhat Powera. To se mu povedlo 17 kol před koncem. Naděje přišla v posledních dvou kolech, když se Power zaseknul za pomalejším Muňozem. Hildebrand už toho ale nedokázal využít a závod dokončil na třetím místě.
I tak je to pro Hildebranda skvělý výsledek. Zvlášť vezmeme-li v úvahu, že si nedávno zlomil kost v zápěstí a vynechal kvůli tomu před týdnem závod v Alabamě. Na stupních vítězů stanul podruhé v kariéře a poprvé od závodu v Indianapolisu v roce 2011, kde boural v poslední zatáčce a ve zničeném autě jen sledoval, jak jej na cílové rovince předjel Dan Wheldon.
Průběh a výsledek závodu bude asi velkým budíčkem pro Hondu. Zatímco v prvních dvou závodech to byli piloti s jejím motorem, kteří si připsali vítězství, a mluvilo se o tom, že chevrolety ztrácí, ve Phoenixu Hondu Chevrolet naprosto vymazal. Nejenže se žádný s pilotů s motorem japonského výrobce ani nepřiblížil k tomu, že by snad bojoval o vedení v závodě, chevrolety navíc vydržely na trati déle. Což je všechno před Indy500, kde je spotřeba mnohdy rozhodujícím faktorem, pro týmy využívající motory Honda, hodně velké varování.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas/odstup
|
1.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
C
|
|
2.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
+ 9.1028
|
3.
|
JR Hildebrand | Ed Carpenter Racing |
C
|
+ 9.3417
|
4.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
+ 16.5864
|
5.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
H
|
+ 1 kolo
|
6.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
H
|
+ 1 kolo
|
7.
|
E.Carpenter | Ed Carpenter Racing |
C
|
+ 2 kola
|
8.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
H
|
+ 2 kola
|
9.
|
J.Newgarden | Team Penske |
C
|
+ 2 kola
|
10.
|
C.Muňoz | A.J. Foyt Enterprises |
C
|
+ 3 kola
|
11.
|
E.Jones | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 3 kola
|
12.
|
J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 4 kola
|
13.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
Porucha
|
14.
|
C.Daly | A.J. Foyt Enterprises |
C
|
+ 70 kol
|
15.
|
A.Rossi | Andretti/Bryan Herta |
H
|
Havárie
|
16.
|
T.Sato | Andretti Autosport |
H
|
Havárie
|
17.
|
M.Aleshin | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
Havárie
|
18.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
Havárie
|
19.
|
S.Bourdais | Dale Coyne Racing |
H
|
Havárie
|
20.
|
M.Chilton | Chip Ganassi Racing |
H
|
Havárie
|
21.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
Havárie
|