Carpenter nejrychlejší, Bourdais se vážně zranil
101st Indianapolis 500 – Kvalifikace, 1. den.
Ed Carpenter dosáhl nejlepšího průměru za čtyři kola a obsadil v sobotní kvalifikaci první místo. Společně s ním postoupili do bojů o pole position Takuma Sató, Scott Dixon, JR Hildebrand, Alexander Rossi, Will Power, Fernando Alonso, Tony Kanaan a Marco Andretti.
Vše ale mohlo být jinak. V pátek nejrychlejší Sébastien Bourdais jako jediný stlačil v prvních dvou kolech čas pod hranici 39 sekund. V tom třetím ale ve druhé zatáčce ztratil kontrolu nad vozem a tvrdě narazil do zdi. Vůz se dokonce na chvíli převrátil, než konečně na dráze zastavil.
Bourdais byl po nehodě převezen do zdravotního střediska uvnitř okruhu, odkud jej okamžitě přepravili do nemocnice IU Health Methodist Hospital v Indianapolisu. Lékaři mu diagnostikovali mnohonásobnou zlomeninu pánve a zlomeninu pravého kyčle.
Podle šéflékaře INDYCAR Geoffreyho Billowse čeká Bourdaise ve večerních hodinách operace pánve. Sezona, do které vstoupil vítězstvím v St. Petersburgu a druhým místem v Long Beach, tak pro něj nejspíše skončila.
„Sébastien je v nemocnici IU Methodist v dobrých rukou. Čekáme, až se uzdraví,“ řekl majitel týmu Dale Coyne.
Kvalifikaci na 2,5mílovém oválu výrazně ovlivnil déšť. Pršet začalo v 11 hodin, když kvalifikace měla začínat, a silný déšť s blesky vydržel až do 13. hodiny. Před půl čtvrtou oznámila INDYCAR, že kvalifikace začne ve 16:01, každý vůz dostal možnost zajet jeden kvalifikační pokus. Prezident Indianapolis Motor Speedway Doug Boles povolil pokračovat v kvalifikaci i po tradiční 18. hodině.
Měřený pokus se pokusilo zajet 32 pilotů. Jako první vyjela na dráhu Pippa Mannová, následovaná Montoyou a Tonym Kanaanem, který jako první prolomil hranici 230 mil v hodině. Hned po něm si ale s průměrnou rychlostí 230,072 vyjel provizorní pole position Will Power.
Jeho výkon odolal pokusům Howarda, Jonese, Castronevese, Karama a Hunter-Reaye, překonal jej až Scott Dixon (230,333 mil v hodině). Následovaly pokusy Pagenauda, Hinchcliffea, Dalyho, Rahala a Alonsa, který taktéž překonal hranici 230 mil v hodině a byl průběžně třetí za Dixonem a Powerem.
Chilton, který následoval po Pigotovi, vystrčil z nejrychlejší devítky dvojnásobného vítěze Montoyu. Okamžitě jej ale odsunul z pozic zajišťujících nedělní boj o pole position stájový kolega Kimball. Po něm následoval v pátek nejrychlejší Bourdais, který ale tvrdě havaroval.
Následovalo dlouhé přerušení kvalifikace. Prvním na dráze byl pak loňský vítěz Alexander Rossi, který předvedl další kvalifikační pokus s průměrnou rychlostí přesahující 230 mil v hodině. Výkon jeho stájového kolegy Marka Andrettiho stačil na nejlepší devítku. Po něm následoval Takuma Sató, který se provizorně ujal v kvalifikaci vedení.
Neohrozili ho Newgarden, Saavedra, Harvey, Servia ani Lazier, až se na dráhu vydal dvojnásobný vítěz kvalifikace Ed Carpenter. S průměrnou rychlostí 230.468 mil v hodině předvedl vůbec nejlepší kvalifikační pokus celého sobotního programu.
Nic na tom už nezměnili Muňoz, Aljošin, Hildebrand a Chaves. Předposlední jmenovaný ale napodobil svého šéfa a překonal hranici 230 mil v hodině. Po prvním dni kvalifikace mu patří čtvrté místo.
Do závěrečného boje o pole position tak postoupili dva vozy týmu Eda Carpentera (Carpenter a Hildebrand), čtyři vozy týmu Michaela Andrettiho (Sató, Rossi, Alonso a Andretti), dvojice pilotů Chipa Ganassiho (Dixon a Kanaan) a jediný pilot týmu Penske (Power).
Nedělní kvalifikace určí, jak se tito piloti seřadí v prvních třech řadách a jak si zbývající piloti rozdělí příčky od 10. místa dále. Meteorologové ale předpovídají, že i v neděli by měl kvalifikaci ovlivnit déšť.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas
|
Odstup
|
1.
|
E.Carpenter | Ed Carpenter Racing |
C
|
02:36.2036
|
|
2.
|
T.Sato | Andretti Autosport |
H
|
02:36.2621
|
+ 0.058
|
3.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
H
|
02:36.2953
|
+ 0.091
|
4.
|
JR Hildebrand | Ed Carpenter Racing |
H
|
02:36.3822
|
+ 0.178
|
5.
|
A.Rossi | Andretti/Bryan Herta |
H
|
02:36.4208
|
+ 0.217
|
6.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
02:36.4727
|
+ 0.269
|
7.
|
F.Alonso | McLaren/Andretti |
H
|
02:36.4985
|
+ 0.295
|
8.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
H
|
02:36.5170
|
+ 0.313
|
9.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
02:36.5737
|
+ 0.370
|
10.
|
E.Jones | Dale Coyne Racing |
H
|
02:36.7147
|
+ 0.511
|
11.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
H
|
02:36.7173
|
+ 0.513
|
12.
|
M.Chilton | Chip Ganassi Racing |
H
|
02:36.7700
|
+ 0.566
|
13.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
02:36.8405
|
+ 0.637
|
14.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
02:36.9382
|
+ 0.734
|
15.
|
M.Aleshin | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
02:37.0562
|
+ 0.852
|
16.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan |
H
|
02:37.3183
|
+ 1.114
|
17.
|
J.Newgarden | Team Penske |
C
|
02:37.4139
|
+ 1.210
|
18.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
02:37.4495
|
+ 1.246
|
19.
|
J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
02:37.5097
|
+ 1.306
|
20.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
C
|
02:37.6232
|
+ 1.419
|
21.
|
S.Karam | Dreyer & Reinbold Racing |
C
|
02:37.9342
|
+ 1.730
|
22.
|
J.Howard | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
02:37.9965
|
+ 1.793
|
23.
|
C.Muňoz | A.J. Foyt Enterprises |
C
|
02:38.2850
|
+ 2.081
|
24.
|
O.Servia | Rahal Letterman Lanigan |
H
|
02:38.4856
|
+ 2.282
|
25.
|
J.Harvey | Michael Shank/Andretti |
H
|
02:38.6641
|
+ 2.460
|
26.
|
G.Chaves | Harding Racing |
C
|
02:38.6779
|
+ 2.474
|
27.
|
C.Daly | A.J. Foyt Enterprises |
C
|
02:39.3539
|
+ 3.150
|
28.
|
S.Saavedra | Juncos Racing |
C
|
02:39.4225
|
+ 3.219
|
29.
|
S.Pigot | Juncos Racing |
C
|
02:40.9798
|
+ 4.776
|
30.
|
B.Lazier | Lazier Partners |
C
|
02:42.5820
|
+ 6.378
|
31.
|
P.Mann | Dale Coyne Racing |
H
|
02:44.1724
|
+ 7.968
|
32.
|
S.Bourdais | Dale Coyne Racing |
H
|
Žádný čas
|
|
33.
|
Z.Veach | A.J. Foyt Enterprises |
C
|
Žádný čas
|
|