Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dramatických 500 mil Indianapolis vyhrál Takuma Sató

Dramatických 500 mil Indianapolis vyhrál Takuma Sató

101st Indianapolis 500 - Výsledky závodu.

Takuma Sató se stal prvním Japoncem, jehož obličej bude vyobrazen na Borg-Warnerově trofeji. V dramatickém závěru závodu 500 mil Indianapolisu udržel vedení před Héliem Castronevesem, který byl velmi blízko tomu, aby se stal čtvrtým jezdcem, který bude mít v Indianapolisu na kontě čtyři vítězství. Třetí dojel Max Chilton. Španěla Fernanda Alonsa zradil motor Honda, který mu v poslední čtvrtině závodu vypověděl službu. Vítěz kvalifikace Scott Dixon těžce havaroval, když narazil do neovladatelného monopostu Jaye Howarda. Z hrůzostrašné nehody ale naštěstí vyvázl nezraněn.

Fernando Alonso odstartoval velmi opatrně, jako kdyby čekal, co se kolem něj bude dít. V prvním kole se propadl na 10. místo. Vítěz kvalifikace Dixon držel vedení pět kol, než jej vystřídal stájový kolega Kanaan. Dixon se držel na špici až do konce stintu, kdy začal výrazně ztrácet. Na konci stintu zřejmě došlo palivo Jayi Howardovi. Ten pokračoval se ztrátou sedmi kol.

Po pitstopech bojovali o vedení Rossi a Carpenter. Fernando Alonso se už probojoval na třetí příčku. Dixon naopak po problémech spadl na sedmou příčku. V 36. kole se Alonso posunul na druhé místo a v následujícím kole se ujal poprvé vedení.

Ve čtvrtině závodu bylo pořadí v první desítce Alonso, Rossi, Sató, Carpenter, Kanaan, Hildebrand, Hunter-Reay, Dixon, Castroneves a Andretti. V 53. kole přišla vážná nehoda. Howard v první zatáčce pouštěl Hunter-Reaye, dostal se ale do nečistot a narazil do zdi.

Jeho vůz se smýkal směrem na vnitřek dráhy a těsně minul Kanaana. Dixon už neměl šanci se Howardovu vozu vyhnout. Následoval tvrdý náraz, který Dixona katapultoval do vzduchu. Vůz se několikrát přetočil a pak přistál na vnitřní ochranné zdi a plotu, o který se doslova rozpůlil.

Jako zázrakem vyvázl z nehody Dixon nezraněn. Namále měl také Castroneves, kterému Dixon málem přistál na hlavě. O trosky přišel Castroneves o část zadního přítlačného křídla, tým ale vyhodnotil, že to nenarušuje aerodynamiku vozu a rozhodl se jej neměnit. Bez zranění vyvázl i Howard. Naopak na nosítkách skončil fotograf, který stál nedaleko místa nehody.

Kolize Howarda a Dixona:

 

Kvůli poškození ochranného plotu byl v 55. kole závod zastaven. Oprava plotu trvala přibližně půl hodiny. Hned po návratu na dráhu zamířili piloti k dalšímu pitstopu. Restart přišel v 60. kole a do vedení se hned dostal loňský vítěz Rossi.

Dlouho se ale nezávodilo. V 66. kole se lehce dotkly vozy Kimballa a Dalyho a druhý jmenovaný skončil ve zdi. Na trosky z nehody zřejmě najel nováček Jack Harvey, který měl namále. Zatímco jeho  vůz nekontrolovaně mířil na vnitřek dráhy, vyjížděl ze svého stanoviště k nehodě náklaďák záchranářského týmu. Harvey ho minul o centimetry.

V tento moment se poprvé rozdělily strategie. Do boxů vyrazili Power, Hinchcliffe, Chilton, Saavedra, Mann a Castroneves. Restart přišel v 75. kole, v 81. se ale na trati objevily úlomky z vozu Marka Andrettiho, takže znovu musel na trať zpomalovací vůz. Díky jiné strategii se do čela vyšvihlo trio Power, Chilton a Castroneves, za nimi byli Hunter-Reay, Rossi a Alonso.

Nehoda Conora Dalyho:

 

Vedení po restartu v 84. kole převzal poprvé Chilton. O 12 kol později se ale do vedení dostal Castroneves. V polovině závodu a poté, co při nehodě Howarda a Dixona přišel o část křídla, začal jeho vůz fungovat a Brazilec, který v kvalifikaci nestačil, najednou vedl závod. Za ním v půlce závodu byli Hunter-Reay, Rossi, Alonso a Kanaan.

Castroneves zamířil do boxů jako první. Dokázal se vrátit před čelem pole a udržet ve stejném kole jako Hunter-Reay. O to se snažil i Power, kterého ale nakonec Hunter-Reay zdolal. Ten si postupně vybudoval třívteřinový náskok na Rossiho a Alonsa.

James Davison si nalomil přítlačné křídlo o Serviu. Než ale zamířil do boxů, havaroval v 121. kole vítěz z roku 1996 Buddy Lazier.  Po tvrdém nárazu do zdi si stěžoval na bolesti hrudníku a byl převezen do nemocnice v Indianapolisu. Během žluté fáze odstavil vůz Sage Karam.

Chilton, HIldebrand, Andretti, Pagenaud, Jones a Kimball zamířili k mechanikům. Po restartu ve 130. kole se během jednoho kola dostal ze třetího místa na první Fernando Alonso. Kvůli nečistotám na dráze ale přišla hned v dalším kole žlutá fáze. Další restart přišel ve 134. kole. Vedlo trio Andrettiho pilotů Alonso, Hunter-Reay a Rossi před Castronevesem a Kanaanem.

O tři kola později se ale projevila horší spolehlivost motorů Honda. Službu vypověděl ten za zády Ryana Hunter-Reaye. Znovu na trať vyrazil pace car, většina pilotů zamířila k mechanikům.

Nestavěli Chilton, Kimball, HIldebrand, Davison, Rahal, Pagenaud, Jones a Andretti, kteří byli u mechaniků před 7 nebo 15 koly. Restart přišel ve 142. kole, závodilo se ale jen pár metrů, protože Carpenter ulomil půlku křídla o Aljošina, kterému udělal velkou díru do boku auta. Při dalším restartu v 147. kole byl Castroneves nejlepší z pilotů, kteří stavěli při poslední žluté.

Když byly odjety tři čtvrtiny závodu, vedl Chilton před Kimballem, Davisonem, Hildebrandem a Castronevesem. Lídr Chilton zahájil v 165. kole další kolo pitstopů. Když se k němu chystal v tu chvíli vedoucí Kimball, vypověděl službu motor Honda za jeho zády. Na dráze odstavil svůj vůz také nováček Zach Veach.

Následné žluté fáze využila většina pilotů k pitstopu. Při tom se jim málem do cesty znovu přimotal záchranářský vůz. Závod vedlo duo Chilton – Jones, které si už pitstop odbylo. Za nimi byli Castroneves, Davison, Sató, Hildebrand, Kanaan, Servia a Alonso.

Restart přišel ve 171. kole. Castroneves se v tom následujícím dostal před Jonese. 22 kol před koncem už byl Brazilec druhý, Sató se dostal na třetí příčku. Ale v 179. kole se odporoučel další motor Honda, symbolicky ve voze Fernanda Alonsa, jehož nekonkurenceschopný japonský agregát trápí ve formuli 1. Za své vystoupení v Indianapolisu si ale španělský závodník vysloužil od zaplněných tribun potlesk vestoje.

Chilton vedl před Satóem, Castronevesem, Jonesem a Serviou. Po restartu v 183. kole se Jones dostal před Castronevese, přišla ale další velká nehoda. Davison se podruhé během závodu střetl se Serviou. Oba ztratili kontrolu nad vozy. Když se jim vyhýbal, ztratil kontrolu také Power, který nabral Hinchcliffea. Hodiny postihly i Newgardena, ten o zeď lehce poškodil vůz.

INDYCAR se ale podařilo ještě trať vyčistit a nabídnout fanouškům 11 kol strhujícího závěru. Castroneves se nejdříve dostal na třetí příčku. Devět kol před koncem se vnějškem protáhl na druhé místo a za další dvě kola se ujal vedení. Před Chiltona se dostal také Takuma Sató. Pět kol před koncem se Sató ujal vedení. Castroneves na něj dvě kola před cílem závodu zaútočil, ale neúspěšně a Japonec tak měl volnou cestu za svým prvním vítězstvím v Indy 500.

Pro Castronevese, který se nestal čtvrtým čtyřnásobným vítězem Indy 500 a na vítězství v závodě IndyCar čeká od roku 2014, budiž útěchou alespoň to, že se díky druhému místu v závodě, v němž jsou udělovány dvojnásobné body, dostal do průběžného vedení šampionátu. Navíc následují dva závody v Detroitu a jeden na oválu v Texasu, tedy okruhy, na kterých se Castroneves naposledy radoval z vítězství.

Nováček Ed Jones třetím místem alespoň trochu vylepšil nepovedený květen pro tým Dalea Coynea. Ten měl skvěle připravené vozy, Bourdais se ale v tréninku vážně zranil. I Davison, který jej na poslední chvíli nahradil, měl našlápnuto ke slušnému výsledku, než ale přišla další nehoda.

IndyCar pokračuje dalším závodem už následující víkend, kdy na piloty čeká hned dvojitá porce závodění na městském okruhu na ostrově Belle Isle v Detroitu.

 

p.
 Jezdec  Tým
M
Čas/odstup
1.
 T.Sato  Andretti Autosport
H
 
2.
 H.Castroneves  Team Penske
C
+ 0.2011
3.
 E.Jones  Dale Coyne Racing
H
+ 0.5278
4.
 M.Chilton  Chip Ganassi Racing
H
+ 1.1365
5.
 T.Kanaan  Chip Ganassi Racing
H
+ 1.6472
6.
 J.P.Montoya  Team Penske
C
+ 1.7154
7.
 A.Rossi  Andretti/Bryan Herta
H
+ 2.4222
8.
 M.Andretti  Andretti Autosport
H
+ 2.5410
9.
 G.Chaves  Harding Racing
C
+ 3.8311
10.
 C.Muňoz  A.J. Foyt Enterprises
C
+ 4.5319
11.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
C
+ 4.6228
12.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
+ 5.0310
13.
 M.Aleshin  Schmidt Peterson Motorsports
H
+ 5.6993
14.
 S.Pagenaud  Team Penske
C
+ 6.0513
15.
 S.Saavedra  Juncos Racing
C
+ 12.6668
16.
 JR Hildebrand  Ed Carpenter Racing
C
+ 33.2191
17.
 P.Mann  Dale Coyne Racing
H
+ 1 kolo
18.
 S.Pigot  Juncos Racing
C
+ 6 kol
19.
 J.Newgarden  Team Penske
C
+ 14 kol
20.
 J.Davison  Dale Coyne Racing
H
Havárie
21.
 O.Servia  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
Havárie
22.
 J.Hinchcliffe  Schmidt Peterson Motorsports
H
Havárie
23.
 W.Power  Team Penske
C
Havárie
24.
 F.Alonso  McLaren/Andretti
H
Porucha
25.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
H
Porucha
26.
 Z.Veach  A.J. Foyt Enterprises
H
Porucha
27.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
H
Porucha
28.
 S.Karam  Dreyer & Reinbold Racing
C
Porucha
29.
 B.Lazier  Lazier Partners
C
Havárie
30.
 C.Daly  A.J. Foyt Enterprises
H
Havárie
31.
 J.Harvey  Michael Shank/Andretti
H
Havárie
32.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
H
Havárie
33.
 J.Howard  Schmidt Peterson Motorsports
H
Havárie