Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dvojitá porce závodění na ostrově Belle Isle

Dvojitá porce závodění na ostrově Belle Isle

Chevrolet Detroit Grand Prix – před závodem.

V ostrém tempu pokračuje šampionát Verizon IndyCar Series. Necelý týden po nejnáročnějším závodě sezony, pětistovce v Indianapolisu, piloti znovu poměří své síly, a to během víkendu hned dvakrát. Čekají je totiž dva plnohodnotné závody, tzv. doubleheader, na městském okruhu na ostrově Belle Isle v Detroitu.

Závody ve městě automobilů jsou spíše záležitostí posledních tří desetiletí. Proč se přímo Detroitu americké formule vyhýbaly, je celkem nasnadě. Necelou hodinu a půl od Detroitu leží známý ovál Michigan International Raceway, který byl dlouhá léta nedílnou součástí kalendáře IndyCar a v 70. a 80. letech hostil hned dva závody.

S nápadem závodit přímo v ulicích Detroitu přišla formule 1, která uspořádala první závod v samém srdci města automobilů v roce 1982. V Detroitu vydržela až do roku 1988, ale neshody s městem v souvislosti se záměrem přesunout závod na ostrov Belle Isle vedly k odchodu F1 do Phoenixu.

V Detroitu ji nahradila série CART. Ještě tři roky závodila v centru města a pak se v roce 1992 konečně přesunula na Belle Isle. Úzká trať, na níž se nedalo předjíždět, mizerné zázemí, špatný přístup na ostrov vedly k tomu, že si Detroit rychle získal nálepku nejhorší a nejméně oblíbené dráhy v kalendáři a když v roce 2001 vypršel kontrakt, byl závod zrušen. V Detroitu ještě rychleji než jinde klesala s úpadkem CART návštěvnost.

O obnovení závodu se dvakrát zasadil majitel nejslavnější americké stáje Roger Penske. Poprvé přivedl už sérii IndyCar do města v roce 2007. Na Belle Isle ale IndyCar vydržela jen dva roky. Závod byl v roce 2009 zrušen kvůli světové ekonomické krizi, která měla velký dopad i na automobilový průmysl. Závod byl obnoven znovu v roce 2012.

Od následující sezony se v Detroitu jezdí dva závody během jednoho víkendu a také se změnila verze okruhu na tzv. dlouhou, kterou CART používal v letech 1998 až 2001. Kvalitě závodění na Belle Isle to jednoznačně prospělo.

Závodní pole doplní tento víkend Mexičan Esteban Gutierrez. Bývalého pilota formule 1 si vybral tým Dale Coyne Racing jako náhradníka za zraněného Sébastiena Bourdaise. „Jsem vděčný Dale Coyne Racingu, je to tým na úrovni,“ řekl Gutierrez. „Když mi Dale Coyne zavolal, vůbec jsem nepochyboval, že to bude skvělá možnost pro mě získat zkušenosti ve Verizon IndyCar Series. Mým cílem je učit se tak rychle, jak jen to bude možné. INDYCAR je velmi náročná série, ale cítím, že jsem připraven chopit se této šance,“ řekl Gutierrez.

Oproti předchozím závodům bude jezdecké pole o jeden vůz bohatší. Po závodě v Indianapolisu pokračuje ještě v detroitských závodech Španěl Oriol Servia, který bude dál startovat za tým Rahal Letterman Lanigan Racing.

Detroit – Raceway at Belle Isle

Délka okruhu: 2,35 míle, 14 zatáček
Délka závodu: 70 kol, 164,5 míle
Loňská pole position: Simon Pagenaud (Team Penske) – 1:14.9166 a Simon Pagenaud (Team Penske) – 1:14.0379
Loňští vítězové: Sébastien Bourdais (KV Racing Technology) a Will Power (Team Penske)
Rekord okruhu: Simon Pagenaud – 1:14,0379 v r roce 2014

Časový harmonogram (SELČ)

Pátek 2. 6.
16:20 – 17:05 – 1. trénink
21:30 – 22:15 – 2. trénink
Sobota 3. 6.
16:05 – 16:35 – Kvalifikace na 1. závod
21:50 – start 1. závodu
Neděle 4. 6.
16:45 – 17:15 – Kvalifikace na 2. závodu
21:50 – Start 2. závodu