Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Účet za nehody v Texasu: 1,8 milionu dolarů

Účet za nehody v Texasu: 1,8 milionu dolarů

Týmy dají za opravy v přepočtu 42 milionů korun.

Klobouk stetson pro vítěze si sice v cíli sobotního závodu v Texasu nasadil WIll Power, těmi skutečnými vítězi jsou ale Dallara a další dodavatelé součástek pro vozy IndyCar – Xtrac, Aerodine, Cosworth, Honda nebo Chevrolet. Při několika těžkých a ve dvou případech navíc hromadných nehodách totiž týmům vznikla škoda nejméně za 1,8 milionu dolarů (42 milionů korun)!

Na necelé dva miliony dolarů vypočítali celkovou škodu za závod v Texasu reportéři webu Racer.com. Upozorňují ovšem, že je to konzervativní odhad. Škodu odhadli s pomocí šéfů několika týmů a také zástupců italské Dallary, která do IndyCar dodává jednotné šasi DW-12.

Role největšího padoucha připadla brazilskému veteránovi Tonymu Kanaanovi, který byl na počátku hromadné nehody, která ze závodu vyřadila osm pilotů. Už při přerušení závodu si to s Kanaanem přímo na pit lane přišel vyříkat Dale Coyne, jehož dva piloti vinou nehody v závodě skončili.

A Kanaan je u jeho týmu stále ve velké neoblibě. „Jedno auto je úplně zničené a druhé nabourané, protože jeden člověk jezdí jako idiot,“ řekl webu Racer.com jeden z Coynových mechaniků. Velké škody počítají také další týmy – Schmidt Peterson Motorsports, Andretti Autosport, Ed Carpenter Racing, Chip Ganassi Racing a Penske, byť škody u posledních dvou jmenovaných při hromadné nehodě nevznikly.

„Převodovky, výfuky, všechna křídla a u jednoho možná motor. Bude to hodně drahé,“ vyjmenovává škody jeden z mechaniků stáje Sama Schmidta. „Jen karoserie na Rossiho autě je za 30 tisíc dolarů, a špatně je na tom i vůz Satóa,“ řekl Raceru jeden z mechaniků Ryana Hunter-Reaye, jehož vůz byl také poškozen. Ve srovnání s jinými z toho ale ještě vyvázl levně.

Největší škody utrpěly monoposty Tristana Vautiera a Hélia Castronevese. „Ty velké nehody, které měli Hélio a Vautier, ty byly alespoň za 300 tisíc dolarů. Očividně to byla velmi drahá noc,“ prozradil Raceru šéf stáje Chipa Ganassiho a Dixonův závodní inženýr Mike Hull. Škodu na Dixonově monopostu odhadl na 100 tisíc dolarů.

„Už za námi hned po závodě pár týmů přišlo, aby nám řekli, co potřebují. Ještě se neozvali od Andrettiho a Carpentera, ale ostatní chtěli mít jistotu, že náš přívěs bude v pondělí zpátky a že si budou moci přijít pro díly,“ řekl manažer kvality americké pobočky Dallary Sam Garrett.

„Viděli jsme hodně zničených bočnic a zavěšení, nějaká sání k chladiči a křídla. Když máte hodně poškozený pravý bok, většinou to znamená, že elektronika a rozvody jsou také poškozeny. Vím, že Dale (Coyne) má poškozený monokok, takže na tom budou pracovat s Aerodine. Taky to vypadalo, že několik převodovek dostalo velkou ránu,“ dodal Garrett.

Nová převodovka vyjde na 80 tisíc dolarů. Náklady ale poklesnou, pokud se dá něco z té staré zachránit. Poškozené motory se po závodě vrátí výrobci a ten týmům naúčtuje způsobenou škodu. Elektronika formule vyjde na 100 tisíc dolarů a rozvody, které vyrábí Cosworth, stojí 25 tisíc.

Aerokit od Hondy nebo Chevroletu přijde nový na 80 tisíc dolarů, pokud si ale tým kupuje jen jeho části, vyjdou ho dohromady na výrazně vyšší částku. Do toho je potřeba přičíst ještě tisíce dolarů za škody na základním podvozku DW-12, který dodává Dallara, a na zavěšení, které jedno vyjde na 2500 dolarů.

Není tak divu, že jeden z majitelů týmu, jehož jméno Racer neuvedl, se vyslovil pro to, aby IndyCar Series už na 1,5mílovém oválu s vysokým klopením nezávodila. Nový povrch totiž způsobil, že se na dráhu vrátil tzv. pack racing, neboli závodění v balíku. Zatímco vloni se tento fenomén podařilo Firestonu odstranit dobrou směsí pneumatik, která při takovém způsobu jízdy rychle odcházela, letos na nově vyasfaltovaném povrchu směs netrefil. A i když v minulém roce jsme v Texasu pack racing neviděli, i tak během závodu došlo k několika těžkým (a drahým) nehodám.

Mechaniky teď čeká několik perných dní. Naštěstí mají poprvé po několika týdnech volný víkend a sezona pokračuje až následující týden na okruhu Road America. Tam mělo tuto středu celé závodní pole vyjma týmu Chipa Ganassiho, který místo toho posílá dvě auta do Watkins Glen, testovat. Podle posledních zpráv se ale testů zúčastní jen šest nebo sedm pilotů.