Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Verstappen zajel nejlepší kolo a havaroval

Verstappen zajel nejlepší kolo a havaroval

VC Ázerbájdžánu - 2. trénink.

Vítejte na Formule.cz a při sledování druhého tréninku na Velkou cenu Ázerbájdžánu! První VC Ázerbájdžánu v historii F1, přestože na městském okruhu v Baku se jel první závod loni. Zakavkazská republika chtěla světu připomenout, že jistým způsobem patří do Evropy a do kalendáře se dostala pod jménem VC Evropy. Přestože jezdci už mají s okruhem zkušenosti, není mezi nimi nikdo, kdo by už na této trati vyhrál. Jediný vítěz Nico Rosberg bude i tento závod sledovat z pohodlí domova. Přestože je to městská trať, má dlouhé rovinky, což by mělo vyhovovat jezdcům s motory Mercedes a Ferrari. Továrnímu týmu Mercedesu ale možná nebudou vyhovovat úzké zatáčky, protože jeho vůz má podstatně delší rozvor kol než Ferrari, což je výhodou v širokých rychlých zatáčkách. Jenže v Baku jsou některá místa užší než v Monaku.

První trénink byl poznamenán špinavou tratí a nižší aktivitou na trati. Mnozí jezdci si možná šetřili pneumatiky na poslední půlhodinu, během níž ale byly vyvěšeny červené vlajky kvůli nehodě Sergia Péreze v osmé zatáčce. Pirelli na tento městský okruh nepřivezlo fialové ultraměkké pneumatiky, jezdci mohou používat pouze červené (superměkké), žluté (měkké) a bílé (středně tvrdé).

Trénink začal stintem na žlutých pneumatikách. Že je trať pořád kluzká a náročná, nám ihned ukázali dva jezdci. Jolyon Palmer zablokoval kola před jednou ze šikan, Romain Grosjean nedobrzdil a z výjezdové zóny se vracel zpátečkou. Pérez přišel pouze o necelých 10 minut z tohoto tréninku a mohl začít dohánět zameškané. Na trati byl dříve než jezdci Sauberu. Vedení se ujal Max Verstappen, na druhé příčce se objevil Fernando Alonso. Daniil Kvjat zajel tak hluboko do výjezdové zóny vedle 15. zatáčky, že mu z ní pomáhali traťoví maršálové. Než se vrátil na trať, začalo se mu kouřit z přehřátých brzd.

Na žlutých pneumatikách se jezdci sice nepokoušeli o extra rychlé kolo, ale bylo se na co dívat. Ještě před uplynutím úvodní čtvrthodiny se seznam jezdců, kteří návštívili jednu z úzkých a krátkých výjezdových zón, rozšířil o Vettela, později následovaného Valtterim Bottasem i Alonsem. Grosjean opět zuřil kvůli brzdám. Felipe Massa jezdil na sadě bílých pneumatik. Lewisi Hamiltonovi ani nikomu jinému se nepodařilo k Verstappenovu času přiblížit na méně než půl sekundy. Dokonce i Ricciardo ztrácel více než osm desetin a dostal se až za jezdce Force India.

Bottas obul červené pneumatiky a jakmile je zahřál, pronikl mezi jezdce Force India. K jezdcům Red Bullu, kterým patřila nejrychlejší kola prvního tréninku, se ale nepřiblížil ani s výhodou měkčích pneumatik. Čekali jsme na Vettelovo rychlé kolo na nových červených pneumatikách, ale Němec se zařadil na 10. místo a týmu oznámil, že cestou narazil na jakési úlomky. Jednalo se o plastové trosky, pocházející z kolize Kvjata se žlutou stěnou s nápisy Pirelli, obalující bariéru na výjezdu z 15. zatáčky. Rychlonohý maršál je odstranil během krátké fáze virtuálního safety caru. Návštěvě výjezdové zóny se nevyhnul ani Hamilton, který měl loni v Baku velmi špatný víkend s nejednou jezdeckou chybou.

V následujících minutách byli nejrychlejší jezdci Ferrari, ale na nových červených pneumatikách byl opět nejlepší Verstappen. V polovině tréninku došlo k úsměvné situaci, když se ve výjezdové zóně vedle úzké osmé zatáčky seřadily dva vozy. Vettel musel čekat, dokud nevycouval za ním stojící Massa. Brazilec jezdil na žlutých pneumatikách.

Kamera si pak všimla Verstappena, stojícího v jedné z výjezdových zón, ale její pozornost rychle přitáhl rozbitý vůz Renaultu. Jolyon Palmer se nevešel do náročné osmé zatáčky, ale místo zajetí do výjezdové zóny zamířil do bariéry. Trénink pro něj skončil, ostatní museli čekat na konec červené fáze. Verstappen se úspěšně vrátil do boxů. Trénink byl restartován 35 minut před vypršením časového limitu.

Motor, motor, to byla stručná zpráva pro Alonsova závodního inženýra a hlavně pro Hondu. Španěl přišel o poslední půlhodinu tréninku.

Grosjean pokračoval v navštěvách výjezdových zón i svých mechaniků. Na kontě neměl ani jedno kolo, které by ho přiblížilo středu pole a pomalejší byli pouze jezdci Sauberu. Na špici nadále setrvával Verstappen, ale Bottasovo kolo bylo pouze o 0,100 sekundy pomalejší a Ricciardo byl pomalejší o 0,111 sekundy. Následovali Räikkönen, Vettel, Stroll a Pérez, přičemž jezdec Force India svého času dosáhl na žlutých pneumatikách. Hamilton byl se žlutými až na desátém místě a 20 minut před koncem tréninku opět na chvíli opustil náročnou trať.

"Dobré kolo, o hodně rychlejší než Hamiltonovo," bylo řečeno Räikkönenovi během závěrečné čtvrthodiny tréninku, v níž se už jezdci soustředili na využití starších pneumatik v delších stintech. Přesto moc nechybělo ke kolizi. Rychlejší Räikkönen se v brzdné zóně vysunul zpoza Hamiltona, který si ho zřejmě všiml až v poslední chvíli a svůj mercedes poslal mimo trať. Bottase jsme viděli vrátit se do boxů s pořádně probrzděnou pneumatikou.

Už to vypadalo, že se až do konce tréninku nic zajímavého nestane, ale třicet sekund před jeho ukončením jsme viděli, jak Verstappen nezvládl první zatáčku a jeho vůz se dosmýkal až do bariéry.

I v druhém tréninku byl, i přes havárii, nejrychlejší Max Verstappen. Daniel Ricciardo ztratil pouze 111 tisícin sekundy, ale je až na třetí příčce, protože Valtteri Bottas ztratil přesně desetinu sekundy. Dobrý čas Kimiho Räikkönena naznačil, že o vítězství zabojuje také Ferrari. Lewis Hamilton zajel své nejlepší kolo na žlutých pneumatikách.

  Jezdec Tým Čas Ztráta Kola
1 Verstappen Red Bull 1:43.362
36
2 Bottas Mercedes 1:43.462 0.100  32
3 Ricciardo Red Bull 1:43.473 0.111  34
4 Räikkönen Ferrari 1:43.489 0.127  35
5 Vettel Ferrari 1:43.615 0.253  35
6 Stroll Williams 1:44.113 0.751  27
7 Perez Force India 1:44.306 0.944  34
8 Kvjat Toro Rosso 1:44.321 0.959  27
9 Ocon Force India 1:44.484 1.122  37
10 Hamilton Mercedes 1:44.525 1.163  23
11 Massa Williams 1:44.609 1.247  33
12 Alonso McLaren 1:45.515 2.153  15
13 Sainz Toro Rosso 1:45.733 2.371  34
14 Magnussen Haas 1:45.831 2.469  33
15 Hülkenberg Renault 1:46.003 2.641  29
16 Palmer Renault 1:46.061 2.699  17
17 Vandoorne McLaren 1:46.174 2.812  28
18 Wehrlein Sauber 1:47.150 3.788  25
19 Ericsson Sauber 1:47.347 3.985  25
20 Grosjean Haas 1:47.722 4.360  22