Verstappen nejrychlejší v jediném tréninku, Leclerc kousek za ním
Velká cena Ázerbájdžánu - volný trénink
Jediný volný trénink před Velkou cenou Ázerbájdžánu patřil Red Bullu. Nejrychlejší čas zajel Verstappen. S nadějí ale vstupuje do kvalifikace i Ferrari. Leclerc totiž skončil druhý, Sainz obsadil čtvrtou příčku. Předčasně skončil trénink pro Ocona, Gaslyho a Magnussena. Potíže měl také Cunoda.
V 13:30 hodin místního času ukončila F1 v Ázerbájdžánu téměř měsíční přestávku. Na programu byl první volný trénink.
V Ázerbájdžánu byl volný trénink o dost důležitější než při jiných podnicích. Po změnách ve formátu sprintových víkendů šlo totiž o jediný trénink v rámci víkendu a tím pádem o jedinou možnost pro piloty a týmy odzkoušet nastavení a pneumatiky. Od 17:00 hodin místního času už totiž na startovní pole čekala kvalifikace do nedělní velké ceny.
Počasí bylo před začátkem tréninku slunečné. Zatímco vzduch měl 20 stupňů, teplota asfaltu činila 43 stupňů.
Řada stájí potřebovala během prvního tréninku vyzkoušet nová vylepšení. Zejména u Alpine i McLarenu si od závodu v Baku slibovali velký výkonnostní pokrok.
Ihned po začátku tréninku na trať vyjížděla velká většina vozů. Jelikož se přes rok tato trať k závodům nevyužívá, byla na začátku hodně kluzká. Na to si do vysílačky stěžoval Russell.
Ideální začátek tréninku nezažíval ani Hamilton. Sedminásobný mistr světa měl potíže s brzdami. Důvod k obavám měli i u Ferrari. Sainz se totiž na výjezdu ze třetí zatáčky dotkl levým předním kolem zdi. Vše ale přečkal bez úhony.
Mercedesu musel řešit potíže s brzdami u obou svých vozů. Krátce po Hamiltonovi si na tyto problémy stěžoval i Russell, kterému dělalo problémy zpomalování. Magnussen nedobrzdil do 16. zatáčky a vyjel z dráhy.
Po prvních deseti minutách vévodil výsledkové listině Leclerc. Monačan sice kroužil na tvrdé směsi pneumatik, i přesto mu ale čas 1:45,129 stačil na první místo. Verstappen s Pérezem začínali na střední sadě a patřilo jim druhé respektive, třetí místo.
Již po deseti minutách jsme viděli první větší incident. Cunoda ve třetí zatáčce kolidoval se zdí přivodil defekt pravé zadní pneumatiky. Japonec mířil pomalým tempem do boxů. Bylo otázkou, zdali se zvládne ve zbytku tréninku vrátit. Pokud by se mu to nepovedlo, šel by do kvalifikace v nezáviděníhodné pozici.
Netrvalo dlouho a vyskytly se další problémy. Gaslymu totiž začala hořet zadní část vozu. Francouz přesto pokračoval v jízdě. Od Alpine dostal instrukce, ať neřadí, neboť se jedná o problém s převodovkou. Gasly nakonec vůz odstavil a poté ho traťoví komisaři začali hasit. Byly vyvěšeny červené vlajky a jezdci tak byli obráni o další čas, neboť časomíra se v trénincích ani při přerušení nezastavuje.
Trénink ale skončil také pro Magnussena. Jezdec stáje Haas odstavil své auto v první zatáčce krátce před přerušením. Na vině byly problémy s tlakem paliva.
Úklid Gaslyho vozu si žádal čas a červená fáze se tak protáhla. Během přerušení figurovali na prvních dvou příčkách jezdci Red Bullu, kteří stále jezdili na střední sadě. Vedl Verstappen (1:43,834) s náskokem 282 tisícin sekundy před Pérezem. Leclerc byl odsunut na třetí místo. Mercedes limitovaly problémy s brzdami. Zatímco Russell byl se ztrátou čtyř vteřin až devatenáctý, Hamilton dosud neměl na kontě žádný čas.
Na trať se piloti mohli vrátit až po 13 minutách. Tou dobou zbývalo do konce tréninku už jen 33 minut. V garáži AlphaTauri se usilovně pracovalo na monopostu Cunody. Japonec by jistě přivítal, kdyby před kvalifikací zvládl odjet ještě nějaká další kola.
Problémy u Alpine pokračovaly i po restartu. Ocon totiž stále zůstával v garáži a navíc vystoupil ze svého vozu. O jaký problém šlo tentokrát, nebylo zřejmé.
Leclerc se stal dalším pilotem, kterého nachytaly nástrahy městkého okruhu v Baku. Monačan nedobrzdil do sedmé zatáčky. Kontaktu se zdí se ale zvládl vyvarovat a poté, co vycouval, se zapojil zpět do dění na dráze. Mezitím ho o třetí místo připravil kolega Sainz.
Ani Sainz ale na třetím místě dlouho nevydžel. O slovo se totiž začínal hlásit Aston Martin. Stroll dokázal překonat všechny s výjimkou Péreze a posunul se na druhé místo. U Alonsa to ale na zlepšení minimálně v dohledné době nevypadalo. Španěl hlásil, že se mu neotevírá DRS. Byl proto povolán do boxů.
Cunoda mohl děkovat svým mechanikům. Ti totiž zvládli jeho AlphaTauri dát do pořádku a Japonec se ještě mohl vrátit na trať, aby potrénoval. Ocon stále zůstával v boxech.
V závěrečné čtvrthodině konečně přicházely ke slovu měkké pneumatiky. Ty nazouvalo stále více pilotů včetně vedoucího Verstappena.
Albona dostaly měkké pneumatiky na první příčku. Tu převzal s časem 1:43,628. Něco takového ale podle očekávání trvalo jen chvíli. Pilota Williamsu totiž vzápětí odsunul Verstappen, který byl rychlejší o téměř šest desetin.
Vzápětí se ovšem ujal vedení Pérez. Mexčan pokořil Verstappena o 391 tisícin sekundy. Na první místo povyskočil s časem 1:42,651.
Ne všem se první pokus na měkké sadě podařil. Zatímco Sargeant nedobrzdil do první zatáčky, Leclerc do té druhé.
Verstappenovi se sice podařilo zrychlit, na Péreze mu ale stále chybělo 194 tisícin sekundy. Mezi jezdce rakouské stáje se navíc zvládl vklínit Leclerc. Závodníkovi Ferrari chybělo na Péreze jen 93 tisícin.
V závěru se nakonec Leclerc zvládl ujmout vedení. Překonal ho ale Verstappen, který se tak stal vítězem tréninku. Pérez nakonec skončil třetí. Dobře začal víkend i De Vries, který zajel šestý čas. Alonso s Hamiltonem neodkryli veškeré karty. Během tréninku totiž vůbec nenasadili měkké pneumatiky.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:42,315 | 22 | |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:42,352 | + 0.037 | 21 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:42,454 | + 0.139 | 21 |
4. | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | Ferrari | 1:42,899 | + 0.584 | 23 |
5. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:43,125 | + 0.810 | 22 |
6. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 1:43,414 | + 1.099 | 24 |
7. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:43,455 | + 1.140 | 23 |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:43,560 | + 1.245 | 20 |
9. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:43,628 | + 1.313 | 24 |
10. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:43,748 | + 1.433 | 23 |
11. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:43,798 | + 1.483 | 21 |
12. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:43,980 | + 1.665 | 23 |
13. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:44,010 | + 1.695 | 23 |
14. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:44,137 | + 1.822 | 17 |
15. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:44,323 | + 2.008 | 21 |
16. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:44,900 | + 2.585 | 16 |
17. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:45,082 | + 2.767 | 19 |
18. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:45,955 | + 3.640 | 8 |
19. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:46,321 | + 4.006 | 7 |
20. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:47,498 | + 5.183 | 8 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing