Leclercův problém s motorem pustil Verstappena do trháku
VC Ázerbájdžánu - závod
Dvojité vítězství Red Bullu, pohroma pro Ferrari. Taková byla Velká cena Ázerbájdžánu. Pro vítězství si dojel Verstappen před Pérezem a Russellem. Leclerc ani Sainz do cíle nedorazili po technických problémech.
Do Velké ceny Ázerbájdžánu vyrážel z prvního místa Leclerc. V první řadě ho doplnil Pérez. Na třetí pozici stál vedoucí muž šampionátu Verstappen. Čtvrtý byl Sainz, pátý Russell, šestý Gasly, sedmý Hamilton, osmý Cunoda, devátý Vettel, desátý Alonso, jedenáctý Norris, dvancátý Ricciardo, třináctý Ocon, čtrnáctý Čou, patnáctý Bottas, šestnáctý Magnussen, sedmnáctý Albon, osmnáctý Latifi, devatenáctý Stroll a dvacátý Schumacher.
Pirelli označilo jako nejrychlejší jednozastávkovou strategii se startem na střední sadě, následným přechodem na tvrdou směs mezi 18. až 23. kolem a poté dojezdem až do cíle.
Teplota asfaltu dosahovala před startem 48 stupňů. Vzduch měl 25 stupňů.
Většina pilotů zvolila pro start závodu střední směs pneumatik. Našli se ale i tací, kteří zvolili tvrdou směs. Byli jimi Ricciardo, Ocon, Bottas, Stroll a Schumacher.
Pérez se po startu dostal před Leclerca a ujal se vedení. Monačan v první zatáčce probrzdil, druhé místo před Verstappenem ale zvládl uhájit. Čtvrtý zůstával Sainz a pátý Russell. Šestý zůstával po prvním kole Gasly a sedmý Hamilton. Vettel se dostal na osmé místo před Cunodu, který byl devátý. Poslední bodovanou příčku měl ve svých rukou Alonso.
Špatně začínal závod pro Latifiho. Kanaďan totiž dostal penaliuzaci deset sekund stop & go za to, že mechanici stáli u jeho vozu před nájezdem do zaváděcího kola déle, než povolují pravidla.
Pérez začínal závod ve velkém stylu. Po čtyřech kolech už totiž vedl před Leclercem o téměř dvě a půl sekundy. Dobrou zprávou pro Red Bull bylo i to, že Verstappen dotahoval Leclerca. Na Monačana ztrácel už méně než sekundu. Latifi si odypkal penalizaci.
Verstappen v dalších kolech kroužil těsně za Leclercem, ke změně pořadí se ale mezi nimi nedocházelo. Pérezův náskok v čele se ovšem ztenčil na dvě sekundy.
Za desátým Alonsem kroužily po dráze mclareny. Jedenáctý byl Norris a dvanáctý Ricciardo. Australan sice na svého kolegu ztrácel více než sekundu, přesto ale týmu naznačoval, že by ho měl pustit dopředu. "Pokud je toto jeho nejlepší tempo, tak bych dokázal jet rychleji," řekl.
V desátém kole skončil závod pro Sainze. Na Španělově monopostu selhaly brzdy a odstavil svůj vůz v únikové zóně ve čtvrté zatáčce. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.
Řada pilotů této situace využila k prvním zastávkám. Mezi nimi byli Leclerc, Russell, Gasly, Vettel, Hamilton, Cunoda, Čou, Magnussen, Albon, Schumacher a Latifi. Většina nazula tvrdou sadu. Výjimkami byli Schumacher s Latifim, kteří obuli střední směs.
Leclerc se po návratu na trať propadl na třetí místo. Druhou příčku mu sebral Verstappen. Na páté místo povyskočil díky zastávkám Alonso. Šestý byl Norris, sedmý Ricciardo, osmý Gasly, devátý Ocon a desátý Vettel. Hamilton se po zastávce propadl na 11. příčku.
Mezi Pérezem a Verstappenem byly dvě sekundy. Leclerc zaostával za Mexičanem o téměř třináct sekund. Takovýto rozdíl by mu stačil, aby se po zastávce obou Red Bullů posunul do čela. Pokud by ale chtěl jet až do konce, musel by na svých tvrdých gumách odjet více než 40 kol, což se jevilo jako velmi těžký úkol.
Ve 13. kole znovu vlály žluté vlajky. Vettel se pokoušel sebrat devátou příčku Oconovi ve třetí zatáčce. Sice se před něj dostal, nakonec ale nedobrzdil a musel do únikové zóny. To pro něj znamenalo propad na 12. pozici. Předjeli ho i Hamilton a Cunoda.
Norris byl uklidňován svým inženýrem, že nebylo správné zajet do boxů během fáze virtuálního zpomalovacího vozu. "Ti, co stavěli, budou mít špatnou jednozastávkovou strategii nebo nakonec přejdou na dvouzastávkovou," sdělil mu.
Ke změně ale došlo na čele. Verstappen stahoval Péreze a v první zatáčce ho předjel. Pérez se mu ale příliš nebránil, jak mu nařídil i jeho inženýr. "Žádné souboje," dal mu pokyn.
V 16. kole už Verstappen vedl před Pérezem o tři a půl sekundy. Oba ale stahoval Leclerc. Monačan držel nejrychlejší kolo závodu a za Mexičanem už byl o necelých pět sekund.
Na konci 16. okruhu zajel Pérez do boxů a nasadil tvrdou sadu. Podobně jako v Leclercově případě během virtuálního zpomalovacího vozu se ale i v tomto případě jednalo o pomalou zastávku. Na trať vyjel jako třetí, těsně před Russellem.
Schylovalo se k bitvě o páté místo. Na Alonsa už se totiž dotahovali Norris, Ricciardo i Gasly. O pár zatáček za nimi zdolal Hamilton Ocona a posunul se na devátou pozici.
Na konci 19. kola povolal Red Bull do boxů i Verstappena. I u něj se zastávka neobešla bez potíží, neboť byl problém s utažením jeho pravé zadní pneumatiky. Do čela se tak posunul Leclerc, který vedl před Verstappenem o necelých čtrnáct sekund. Do boxů zamířil z pátého místa také Alonso.
Jezdci Red Bullu ale byli po přezutí na čerstvé gumy rychlejší. Verstappen brzy stáhl náskok Leclerca pod 13 sekund. Nejrychlejším jezdcem na trati byl ale Pérez, který za svým kolegou zaostával o zhruba 4 sekundy. Pokračovala bitva mezi Norrisem, Ricciardem a Gaslym. Ke změně pořadí ale nedocházelo.
Ve 21. kole ovšem přišla další sportovní tragédie pro Ferrari. Ze zádi Leclercova vozu se totiž vyvalil dým. Monačan tak zajel do boxů a tam ze závodu odstoupil. V závodě už tak nepokračoval ani jeden vůz stáje z Maranella. Vše nasvědčovalo tomu, že Leclercova ztráta na Verstappena po skončení Velké ceny Ázerbájdžánu opět naroste. Monačan se navíc musel obávat i o to, že mu celkové druhé místo sebere Pérez.
Norris zamířil do boxů. Součástí bitvy nyní už o čtvrté místo tak byli pouze Ricciardo s Gaslym. Nakonec se Gasly dokázal před Ricciarda dostat.
Ve 24. kole jsme viděli třetí odstoupení. Kvůli technickým problémům totiž odstoupil Čou. Vettel dotíral na Oconovo osmé místo.
Mezera mezi Verstappenem a Pérezem narůstala. Nizozemcův náskok činil už šest a půl sekundy. Třetí už byl najednou Russell. Brit tak směřoval za již třetím pódiovým výsledkem v sezoně. Jeho týmový kolega Hamilton předjel Ricciarda a byl pátý. Nahoru stoupal i Alonso, který už poskočil na deváté místo.
Dvacet kol před koncem vedl Verstappen o více než osm sekund před Pérezem a už o 25 sekund před Russellem. Čtvrtý byl Gasly, pátý Hamilton, šestý Ricciardo, sedmý Cunoda, osmý Vettel, devátý Alonso a bodovanou desítku uzavíral Ocon. Za Francouzem jezdili Magnussen, Bottas, Norris, Stroll, Albon, Schumacher a Latifi. Ricciardo, Ocon, Bottas a Stroll ale stále neměli na kontě zastávku v boxech.
Hamilton si stěžoval, že ho kvůli poskakování na cílové rovince bolí záda. Red Bull zase žádal Verstappena, aby zpomalil. Nizozemec jezdil o sekundu rychleji, než tým chtěl.
Magnussen už se dotahoval na desátého Ocona. Osmnáct kol před koncem ale začal zpomalovat. Z jeho vozu se totiž vyvalil dým a Dán své auto odstavil. Šlo již o čtvrté odstoupení vozu s pohonnou jednotkou Ferrari.
Magnussenovo odstoupení si vyžádalo výjezd virtuálního zpomalovacího vozu. Toho využili k zastávce Verstappen, Pérez i Russell. Všichni své pozice udrželi. K mechanikům zajeli také Hamilton, Ricciardo, Ocon, Bottas, Albon, Stroll, Schumacher a Latifi.
Po restartu závodu vedl Verstappen před Pérezem a Russellem. Čtvrtý byl Gasly. Na páté místo se posunul Cunoda, zatímco Hamilton spadl na šestou příčku. Sedmé místo patřilo Vettelovi, osmé Alonsovi, deváté Ricciardovi a desáté Norris.
Hamilton ovšem těžil z výhody čerstvého tvrdého obutí, zdolal Cunodu a posunul se na pátou příčku. Na Gaslyho ztrácel deset sekund. Verstappen vedl před Pérezem už o dvanáct a půl sekundy.
Cunoda měl poškozenou klapku DRS. Netrvalo dlouho a ředitelství závodu mu dalo prostřednictvím oranžovo-černé vlajky pokyn, aby zajel do boxů. Mechanici použili k opravě lepící pásku. Ve zbytku závodu ale už nemohl využívat systému DRS. Navíc se propadl ze šestého místa na třinácté a jeho šance na body byly najednou mizivé. Na šesté místo se posunul Vettel. Sedmý byl Alonso, osmý Ricciardo, devátý Norris a desátý Ocon.
Hamilton dokázal stahovat i Gaslyho. Osm kol před koncem už tuto dvojici dělila pouze sekunda a půl. První seriózní pokus ze strany sedminásobného šampiona přišel ve třetí zatáčce 43. kola. Zatím ale neuspěl. S úspěchem se nesetkal ani pokus v první zatáčce 44. kola. Ve třetí zatáčce už byl ale Hamilton úspěšný a dostal se na čtvrtou pozici.
Latifi byl vyšetřován za ignorování modrých vlajek. Netrvalo dlouho a dostal pětisekundový trest. Jelikož ale kroužil na posledním 16. místě, příliš mu to neublížilo.
Devátý Norris si stěžoval, že před ním jedoucí kolega Ricciardo je příliš pomalý. McLaren nakonec rozhodl, že pokud se zvládne dostat do jeho blízkosti, nechá se Australan předjet a umožní mu, aby se pokusil zaútočit na sedmého Alonsa. Pokud by se mu ale pilota Alpine nepovedlo zdolat, vrátil by Ricciardovi pozici zpět. Tři kola před koncem odstoupil v boxech Stroll.
Verstappen sice vedl se slušným náskokem, i přesto ale nemohl být v klidu. V předposledním kole totiž hlásil do vysílačky, že se něco uvolnilo kolem brzdového pedálu. Nakonec se ale tato komplikace neukázala jako velká a v zisku letošního pátého triumfu mu nezabránila. Druhý skončil Pérez a na stupně vítězů vystoupil i Russell.
V závěru závodu ještě Norris naháněl svého kolegu Ricciarda. Cílem sice projel těsně za ním, o osmou pozici už ho ale nepřipravil.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:34:05,941 | 51 | 25 |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +20,823 | 51 | 18+1 |
3. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +45,995 | 51 | 15 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +71,679 | 51 | 12 |
5. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | +77,299 | 51 | 10 |
6. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | +84,099 | 51 | 8 |
7. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | +88,596 | 51 | 6 |
8. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +92,207 | 51 | 4 |
9. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +92,556 | 51 | 2 |
10. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +108,184 | 51 | 1 |
11. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | +1 kolo | 50 | 0 |
12. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +1 kolo | 50 | 0 |
13. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | +1 kolo | 50 | 0 |
14. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | +1 kolo | 50 | 0 |
15. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | +1 kolo | 50 | 0 |
16. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | - | 46 | 0 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | - | 31 | 0 |
18. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | - | 23 | 0 |
19. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | - | 21 | 0 |
20. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | - | 8 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 150 | - | 25 | - | 34 | 26 | 25 | 15 | 25 | ||||||||||||||
2. | Sergio Pérez | 129 | - | 12 | 18 | 24 | 12 | 19 | 25 | 19 | ||||||||||||||
3. | Charles Leclerc | 116 | 26 | 19 | 26 | 15 | 18 | - | 12 | - | ||||||||||||||
4. | George Russell | 99 | 12 | 10 | 15 | 12 | 10 | 15 | 10 | 15 | ||||||||||||||
5. | Carlos Sainz | 83 | 18 | 15 | - | 5 | 15 | 12 | 18 | - | ||||||||||||||
6. | Lewis Hamilton | 62 | 15 | 1 | 12 | - | 8 | 10 | 4 | 12 | ||||||||||||||
7. | Lando Norris | 50 | - | 6 | 10 | 19 | - | 4 | 9 | 2 | ||||||||||||||
8. | Valtteri Bottas | 40 | 8 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | ||||||||||||||
9. | Esteban Ocon | 31 | 6 | 8 | 6 | - | 4 | 6 | - | 1 | ||||||||||||||
10. | Fernando Alonso | 16 | 2 | - | - | - | - | 2 | 6 | 6 | ||||||||||||||
11. | Pierre Gasly | 16 | - | 4 | 2 | - | - | - | - | 10 | ||||||||||||||
12. | Kevin Magnussen | 15 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | ||||||||||||||
13. | Daniel Ricciardo | 15 | - | - | 8 | 3 | - | - | - | 4 | ||||||||||||||
14. | Sebastian Vettel | 13 | - | 4 | - | - | 1 | 8 | ||||||||||||||||
15. | Juki Cunoda | 11 | 4 | - | - | 6 | - | 1 | - | - | ||||||||||||||
16. | Alexander Albon | 3 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | ||||||||||||||
17. | Lance Stroll | 2 | - | - | - | 1 | 1 | - | - | - | ||||||||||||||
18. | Čou Kuan-jü | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||
19. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||
20. | M. Schumacher | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||
21. | Nico Hülkenberg | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 279 | - | 37 | 18 | 58 | 38 | 44 | 40 | 44 | ||||||||||||||
2. | Ferrari | 199 | 44 | 34 | 26 | 20 | 33 | 12 | 30 | - | ||||||||||||||
3. | Mercedes | 161 | 27 | 11 | 27 | 12 | 18 | 25 | 14 | 27 | ||||||||||||||
4. | McLaren | 65 | - | 6 | 18 | 22 | - | 4 | 9 | 6 | ||||||||||||||
5. | Alpine | 47 | 8 | 8 | 6 | - | 4 | 8 | 6 | 7 | ||||||||||||||
6. | Alfa Romeo | 41 | 9 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | ||||||||||||||
7. | AlphaTauri | 27 | 4 | 4 | 2 | 6 | - | 1 | - | 10 | ||||||||||||||
8. | Haas | 15 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | ||||||||||||||
9. | Aston Martin | 15 | - | - | - | 5 | 1 | - | 1 | 8 | ||||||||||||||
10. | Williams | 3 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull